Kia EV6 je v Česku. Nabídne dojezd až 528 km nebo sprint 3,5 sekundy

Po Hyundai Ioniq5 dorazil do Česka i její koncernový sourozenec Kia EV6, postavený na stejném podvozku a se stejnou technikou. Vypadá ale úplně jinak a je doslova nabit nejmodernější elektronikou. V nejvýkonnější verzi nabídne brutální zrychlení 3,5 sekundy. První vozy už dorazily do Česka a jsou nabízeny za akční cenu od 1 180 980 Kč.
Kia EV6 je prvním z nové řady elektromobilů, které podle mě k velké škodě ustupuje od originálních názvů modelů a přechází jen na čísla – o důvodech jsme psali zde. Ještě než ji vůbec zákazníci v Česku měli možnost naživo vidět, předobjednaly si ji dvě desítky firem nebo lidí. Designově jde o úplně jinou Kiu než všechny ostatní, jak se komu bude líbit, to je jako vždy věc individuálního vkusu. My se po prvním seznámení zaměříme hlavně na technická fakta.

Kia EV6 je navržena na nové podvozkové platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform) – vyhrazené pro akumulátorové elektromobily. Dokáže nabídnout vyvážené rozdělení hmotnosti v poměru 53:47 – které v kategorii akumulátorových elektromobilů patří k nejlepším možným. Toho bylo dosaženo zástavbou nejmodernějšího plochého akumulátoru do prostoru celé podlahy vozidla.
Zájemci o model Kia EV6 mohou volit z několika čistě elektrických uspořádání hnacího ústrojí s nulovými emisemi vč. vysokonapěťových akumulátorových modulů pro dlouhý dojezd (kapacita 77,4 kWh), resp. standardní dojezd (58,0 kWh).
Provedení s pohonem 2WD a akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh zvládne na jedno nabití až 528 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP). Akumulátorový modul o kapacitě 77,4 kWh napájí elektromotor o výkonu 168 kW (229 k) pohánějící zadní kola; v případě EV6 s pohonem AWD jsou zde dva elektromotory (pohánějící kola přední i zadní nápravy) o úhrnném výkonu 239 kW (325 k). Akumulátorový modul o kapacitě 58,0 kWh napájí elektromotor o výkonu 125 kW pohánějící zadní kola.
Nejvýkonnější verze Kia EV6 GT, která se začne prodávat až příští rok, disponuje dvojicí elektromotorů o výkonu 430 kW. Provedení EV6 GT je k dispozici výhradně s akumulátorovým modulem o kapacitě 77,4 kWh pro dlouhý dojezd. Verze EV6 GT s nejvyšším točivým momentem 740 Nm akceleruje z místa na 100 km/h za 3,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 260 km/h (předběžná hodnota). K atraktivním jízdním schopnostem EV6 GT přispívá i elektronický diferenciál s omezenou svorností.
Platforma EV6 standardně podporuje 800V i 400V dobíjení bez nutnosti používat další komponenty nebo adaptéry. Vozidlo v libovolném provedení lze v rychlém režimu nabít z 10 na 80 procent již za 18 minut, resp. během necelých 4,5 minuty prodloužit dojezd vozidla o 100 km (platí pro verzi 2WD s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh). Jako první model od značky Kia umožňuje EV6 i opačný směr dobíjení – z baterií v autě lze tak po určitou dobu napájet jiný elektrospotřebič jako třeba klimatizaci nebo televizi, případně pro nouzové dojetí nabít jiný elektromobil.

Interiéru dominuje dvojici zakřivených 12,3″ displejů o vysokém rozlišení zahrnující přístrojový štít a infotainment. Jelikož díky pohonu odpadá centrální tunel hnacího ústrojí, plochá podlaha EV6 nabízí plných 990 mm k pohodlnému natažení nohou zadních pasažérů. EV6 nabízí zavazadelník o objemu až 520 litrů (podle VDA) při nesklopených zadních sedadlech. Sklopením sedadel druhé řady lze prostor pro náklad zvětšit přibližně na 1300 litrů. Vůz disponuje i předním kufrem (označovaným jako „frunk“) o dodatečné kapacitě 52 litrů (provedení 2WD), resp. 20 litrů (AWD).
Krokem k autonomnímu řízení pak je nejnovější paket asistenčních systémů Kia (Highway Driving Assist – HDA 2). Systém využívající radarové senzory kolem celého vozidla pomáhá udržovat přednastavenou rychlost a odstup od vozidla vpředu, zatímco systém následování v jízdním pruhu (LFA) udržuje vozidlo ve středu příslušného pruhu. Systém na bázi pokročilého adaptivního tempomatu propojeného s navigací a funkcí regulace rychlosti v zatáčkách (NSCC-C) je schopen zpomalovat vozidlo při projíždění zatáček a po změně situace opět obnovit přednastavenou rychlost.
Pokud HDA 2 rozpozná vozidlo jedoucí blízko ve vedlejším pruhu, pomůže zkorigovat trajektorii EV6 ke zmírnění rizika kolize. Snazší než kdy dříve je nyní i přejíždění z pruhu do pruhu. Klepnutím na páčku směrového ukazatele je možné přejet do příslušného pruhu zcela automaticky (podmínkou jsou ruce řidiče na volantu a rychlost jízdy nad stanovené minimum).
Kia EV6 je vybavena kamerovým asistentem sledování slepého úhlu (BVM) a asistentem pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA) v zájmu bezpečného přejíždění mezi pruhy za všech okolností. Systém BVM funguje jako „druhý pár očí“ řidiče, a účinně tak eliminuje slepé úhly výhledu po obou stranách vozidla – za tímto účelem zobrazuje situaci v plně digitálním přístrojovém štítu o vysokém rozlišení a úhlopříčce 12,3″. BCA pomocí radarových senzorů varuje řidiče před blížícími se vozidly a pokud při přejíždění z pruhu do pruhu hrozí riziko střetu, systém aktivuje brzdy. Na vyšší úroveň byl posunut i systém automatického parkování. Vůz umí zajet na změřené parkovací místo podélně i příčně, což by nebylo nic tak mimořádného, kdyby se tak nedělo i za situace, kdy řidič nesedí za volantem, ale ovládá parkovací asistent zvenku prostřednictvím klíčku.
Martin Šidlák