Automobilové emise CO2 rekordně klesly, otázkou je, jestli reálně

CO2, emise, graf

Průměrné emise CO2 loni prodaných aut v Evropě rekordně klesly, o 11,3 %, stále jsou však daleko od předepsané hodnoty 95 g/km. Jde ovšem o papírové hodnoty, realita může být odlišná.

Podle statistiky asociace evropských výrobců automobilů ACEA byly průměrné emise CO2 u osobních aut v Evropě 108,2 g/km, což je o 11,3 % méně než v roce 2019. Klesly poprvé od roku 2016 – mezi roky 2016 a 2020 vždy meziročně mírně stoupaly. Od roku 2005 ale celkově klesly o 33,1 %. Za růstem v posledních letech stála především popularita SUV, která jsou větší, těžší a logicky mají vyšší spotřebu než hatchbacky nebo kombíky.

Za loňským poklesem stojí vyšší počet registrací elektromobilů a plug-in hybridů. Ani tak se ale průměrná hodnota nepřiblížila hranici 95 g CO2/km, kterou stanovila EU. Nad tento průměrný flotilový limit budou muset výrobci platit pokutu za každé auto.

Hyundai i10, auto, malé
Čtete také

Hyundai i10 po modernizaci zdražil, ale stále je nejlevnějším autem na trhu

Hyundai i10 se začal prodávat v modernizované verzi. Přestože jeho startovní cena stoupla z 259 900 Kč na 279 990 Kč, zůstal nejlevnějším pětidveřovým pětimístným…

Mezi jednotlivými státy EU jsou přitom obrovské rozdíly. Nejnižší emisní průměr má Norsko s masivní podporou elektromobilů a plug-in hybridů – 38,2 g/km. Pod hranici 95 g se dostaly už jen tři sledované země – Island (80,2), Nizozemsko (82,3) a Švédsko (93,4). Naopak nejhůř vyšlo ze statistiky Bulharsko (133), Polsko (125), Slovensko (121,8), Estonsko (121) a Česká republika (120,9).

Otázkou ovšem je, jak tato statistika odráží realitu. Tu totiž mohou velmi ovlivnit plug-in hybridy. Pokud se nebudeme zabývat tím, kolik CO2 produkují elektromobily jinde než na výfuku, tak právě plug-in hybridy oficiálně deklarují velmi nízké hodnoty CO2, které platí, když s nimi člověk jezdí s nabitou baterií. Po jejím vybití naopak spalují víc benzinu než srovnatelně velká čistě benzinová auta. A jak ukazují různé průzkumy, plug-in hybridy si velmi často pořizují firmy kvůli daňovým úlevám v různých zemích, případně bezplatného parkování jako v Praze.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes; foto: Pixabay