Automobilové emise CO2 rekordně klesly, otázkou je, jestli reálně

CO2, emise, graf

Průměrné emise CO2 loni prodaných aut v Evropě rekordně klesly, o 11,3 %, stále jsou však daleko od předepsané hodnoty 95 g/km. Jde ovšem o papírové hodnoty, realita může být odlišná.

Podle statistiky asociace evropských výrobců automobilů ACEA byly průměrné emise CO2 u osobních aut v Evropě 108,2 g/km, což je o 11,3 % méně než v roce 2019. Klesly poprvé od roku 2016 – mezi roky 2016 a 2020 vždy meziročně mírně stoupaly. Od roku 2005 ale celkově klesly o 33,1 %. Za růstem v posledních letech stála především popularita SUV, která jsou větší, těžší a logicky mají vyšší spotřebu než hatchbacky nebo kombíky.

Za loňským poklesem stojí vyšší počet registrací elektromobilů a plug-in hybridů. Ani tak se ale průměrná hodnota nepřiblížila hranici 95 g CO2/km, kterou stanovila EU. Nad tento průměrný flotilový limit budou muset výrobci platit pokutu za každé auto.

hyundai Tucson
Čtete také

Hyundai Tucson po facelistu dostal navíc plug-in hybrid i výkonnější benzín

Facelift modelu Hyundai Tucson zahájil prodej na českém trhu. Má výrazně přepracovaný interiér, rozšířením nabídky je PHEV verze s pohonem pouze předních kol. Výkon nejoblíbenější benzinové jednotky 1,6 T-GDi narostl na 160 koní. 

Mezi jednotlivými státy EU jsou přitom obrovské rozdíly. Nejnižší emisní průměr má Norsko s masivní podporou elektromobilů a plug-in hybridů – 38,2 g/km. Pod hranici 95 g se dostaly už jen tři sledované země – Island (80,2), Nizozemsko (82,3) a Švédsko (93,4). Naopak nejhůř vyšlo ze statistiky Bulharsko (133), Polsko (125), Slovensko (121,8), Estonsko (121) a Česká republika (120,9).

Otázkou ovšem je, jak tato statistika odráží realitu. Tu totiž mohou velmi ovlivnit plug-in hybridy. Pokud se nebudeme zabývat tím, kolik CO2 produkují elektromobily jinde než na výfuku, tak právě plug-in hybridy oficiálně deklarují velmi nízké hodnoty CO2, které platí, když s nimi člověk jezdí s nabitou baterií. Po jejím vybití naopak spalují víc benzinu než srovnatelně velká čistě benzinová auta. A jak ukazují různé průzkumy, plug-in hybridy si velmi často pořizují firmy kvůli daňovým úlevám v různých zemích, případně bezplatného parkování jako v Praze.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes; foto: Pixabay