Mínus 250 tisíc aut a 200 miliard korun: Čipová krize v ČR je vážná

škoda, výroba, auto

Čipová krize letos výrazně postihne výrobu aut v České republice, která zaměstnává kolem 180 tisíc lidí a tvoří skoro čtvrtinu průmyslové výroby. Firmy nevyrobí přibližně 250 tisíc aut, po kterých je poptávka, a přijdou tak o 200 miliard korun na tržbách. Daně z těchto peněz budou chybět i státnímu rozpočtu.

Varující zprávu vydalo Sdružení automobilové průmyslu (Auto SAP). Podle jeho statistiky bylo sice v dosavadním průběhu roku vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. o 2,9 % více než v minulém roce, který byl ale ovlivněný covidovými výpadky ve výrobě i prodeji. Od letošního srpna ale výroba vázne. „Na základě aktuálních dat tak lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že v letošním roce nebude v Česku vyrobeno přes 250 tisíc osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli této globální krizi přijde o zhruba 200 miliard Kč na tržbách,“ uvedl Auto SAP.

„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v České republice více než 250 tisíc vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

auto, servis, Audi, elektromobil
Čtete také

Kontroly servisů: Ty autorizované se loni výrazně zhoršily, neautorizované naopak zlepšily

Kontroly servisů ukázaly, že mnohé značkové servisy se v loňském roce zhoršily a v některých případech dosáhly hodnocení kvality jen ve výši 38 % ze sta možných.

Podle Auto SAP současné krizi nejlépe odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně více. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.

Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (- 3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+ 1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (- 4,6 %). Od pondělí 18. října na následující dva týdny zcela zastavila výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech, výjimkou je jedna linka v v Kvasinách.

Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (- 0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (- 0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,9 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 52 706 ks (tj. 6,3 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 ks (tj. 4,6 %). ŠKODA AUTO vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.

Martin Šidlák