Výrobci kamionů snižují emise moc dobře, ekologové proto chtějí přitvrdit

Pokud snižujete emise moc pomalu, je třeba vás potrestat, ale pokud je snižujete podle předpisů, je třeba vás potrestat také. S touto absurdní logikou nyní vyrukovala nejvýznamnější evropská lobbistická ekologická organizace Transport & Environment (T&E). Terčem jsou nyní výrobci nákladních aut.

„Výrobci nákladních vozidel se stávají ekologickými rychleji než tvůrci předpisů, což je absurdní. Nejde však o to, že by volný trh dělal svou práci, ale spíše o to, že politici nedělají svou práci. Výrobci nákladních automobilů jsou zjevně schopni dekarbonizovat rychleji. Je načase je k tomu přimět.“ S tímto zvláštním tvrzením přišel Lucien Mathieu, jeden z ředitelů T&E.

Ačkoli se poslední dobou mluví hlavně o snižování emisí osobních vozů a přechodu na elektromobilitu, významný objem CO2 a dalších emisí produkuje nákladní doprava. I ta má svoje předepsané plány na snižování emisí. T&E nyní tvrdí, že zlepšení aerodynamiky a snižování spotřeby znamenají, že nákladní automobily mohou již nyní dosáhnout cíle EU pro snížení emisí CO2 do roku 2025 a přitom vyrábět jen několik málo vozidel s nulovými emisemi. T&E proto navrhuje, že EU musí zvýšit cíle, aby se v průběhu desetiletí zvýšila výroba nákladních vozidel s nulovými emisemi.

Dacia Extreme
Čtete také

Dacia Extreme: To nejlepší z Dacie přehledně

To nejlepší, co si u Dacie můžete koupit, se jmenuje Extreme. Dacia Extreme ale není nějaký nový nejvýkonnější model, ale označení…

Jako příklad uvádí švédského výrobce nákladních automobilů Scania, který vede u nových nákladních automobilů s emisemi CO2 o 5,3 % nižšími, než je průměr u nejběžnějšího typu kamionů. Lepších emisních výsledků Scania dosahuje především díky zlepšené aerodynamice verzí se spalovacím motorem, aniž by vyráběla nákladní automobily s nulovými emisemi. Nejvyšší průměrné emise naopak vykazují zaostávající značky Renault a IVECO: 2,6 % a 2,4 % nad průměrem.

Lucien Mathieu k tomu dodal: „Evropa musí v příštích letech výrazně zvýšit počet nákladních vozidel s nulovými emisemi na svých silnicích, aby měla šanci včas dekarbonizovat toto odvětví. Současné cíle v oblasti emisí CO2 u nákladních vozidel však výrobce nákladních vozidel k jejich výrobě nemotivují. Musíme proto cíle zvýšit.“

Většina výrobců nákladních vozidel přijala dobrovolné závazky pro prodej elektrických vozidel, které jdou nad rámec požadavků EU. Podle jejich veřejných prohlášení by tyto dobrovolné závazky vedly k tomu, že by trh v roce 2025 dosáhl přibližně 7 % vozidel s nulovými emisemi a v roce 2030 43. „Tyto dobrovolné závazky ukazují, že EU může stanovit realistický – ale ambicióznější – cíl, kterým je dosažení alespoň 30 % nákladních vozidel s nulovými emisemi do roku 2028,“ uvádí T&E.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES