Podíl plug-in hybridů v českých firmách vzrostl sedminásobně

lidé, leasing, auto

České firmy navýšily meziročně podíl aut s alternativními pohony o třetinu. Zatímco loni mělo alespoň jeden typ vozidla s alternativními technologiemi jen 14 % firem, letos je to již 22 %.

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2021 narost počet českých firem využívajících alternativní technologie o třetinu. Přesto je Česko stále poslední v evropském žebříčku. Vozy s alternativními technologiemi jsou dle průzkumu v EU zastoupeny u 42 % dotazovaných firem, v Česku je to pouze u 22 % společností.

„České firmy postupně přecházejí ve svých flotilách na alternativní technologie. Přesto zbytek EU doháníme jen s obtížemi, například plug-in hybridních vozy se objevují jen v 7 % firemních flotil, evropský průměr je takřka čtyřnásobně vyšší. Stejná situace se týká také zastoupení elektromobilů, v tomto případě jsme na stejné úrovni s Tureckem a průměr EU je trojnásobně vyšší. Vývoj ale naznačuje obrat  českých firem ve vztahu k alternativním technologiím. I přes vyšší pořizovací ceny těchto vozů postupně narůstá zájem tuzemských společností o jejich zařazení do firemních flotil. K tomuto trendu dochází nejen díky nižším provozním nákladům těchto vozidel, ale i díky možnostem operativního leasingu, který přenáší rizika spojená např. s prodejem vozu po konci jeho užívání na leasingovou společnost,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, předního poskytovatele vozů na operativní leasing. 

Alfa Romeo Milano
Čtete také

Alfa Romeo Milano už není Milano, ale Junior. Změna přišla hned po uvedení

Vzápětí po slavnostním odhalení modelu Alfa Romeo Milano mění automobilka jméno vozu na Alfa Romeo Junior. Proti původnímu jménu se totiž ohradil jakýsi italský úředník.

Průzkum Arvalu uvádí, že nejsilnějším argumentem pro zavedení vozů s alternativními technologiemi do firemních flotil je jejich nižší spotřeba paliva. Firmy, které se o využíváním těchto vozů zatím rozhodují, nejčastěji uvádí, že by u plug-in hybridů a elektromobilů uvítaly vyšší dojezd na jedno nabití a také vyšší daňové úlevy od státu.

„Pro polovinu firem, které využívají vozy s alternativními pohony, byla hlavním argumentem pořízení nižší spotřeba. Společnosti, které tento druh pohonu teprve zvažují, ve 45 % případů uvádějí nejistotu ohledně dojezdové vzdálenosti vozů. Dále 38 % firem uvedlo, že by auta s alternativními pohony více využívaly, kdyby stát představil vyšší daňové zvýhodnění. Z našich dat vychází, že nejnižší důvěru v alternativní pohony mají prozatím živnostníci a malé firmy do 9 zaměstnanců. Pro ně se nabízí řešení v podobě operativního leasingu, v rámci něhož si mohou pevně danou splátku za firemní automobil odepsat jako nákladovou položku ze základu daně,“ shrnuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu.

Zdroj a ilustrační foto: Arval