VW končí s manuálními převodovkami, co to znamená pro Škodovku?
Automobilový svět bude opět o něco chudší než dřív. Kromě plánu, že všechna auta budou elektrická, se chystá i konec manuálních převodovek. Po Mercedesu přišel s tímto plánem i Volkswagen. To by mohlo mít vliv i na českou Škodu, která v Mladé Boleslavi nedávno vyrobila osmimiliontou manuální převodovku.
Konec manuálních převodovek musel logicky přijít s ukončením výroby aut se spalovacím motorem a jejich nahrazením elektromobily. Nyní se ale zdá, že s manuály se některé značky rozloučí mnohem dřív. Německý magazín Auto Motor & Sport (AMS) přišel s informací, že Volkswagen se zbaví manuálních převodovek i pro benzinové a dieselové modely už od roku 2023. Prvními vozy budou nové generace Passatu a Tiguanu.
Hlavním důvodem je s největší pravděpodobností finanční. „Společnosti VW to ušetří náklady na další vývoj této tradiční technologie,“ uvedl AMS. Potvrdil to i mluvčí českého Volkswagenu David Valenta: „Důvodem jsou náklady na vývoj a stále klesající poptávka po manuální převodovce.“ Z pohledu automobilky jde o logický krok, zároveň je ale třeba říct, že pro zákazníka to bude znamenat zvýšení ceny už tak postupně se zdražujících vozů. Modely s manuálem jsou totiž levnější než ty s automatickou. Například u stávající generace VW Tiguan je u motoru 1.5 TSI v základní výbavě rozdíl 66 000 Kč. Neznamená to ovšem, že rokem 2023 nebude manuál v žádném Volkswagenu, ale jen to, že nově uváděné generace aut se spalovacím motorem už budou nabízet pouze manuální převodovky.
Ostatní automobilky ale zatím s takto razantním krokem nepočítají. „V BMW Group nemáme v plánu vyřadit z našeho portfolia manuální převodovky,“ řekl IDNES David Haidinger z českého zastoupení. „O manuální verze je stále zájem a to zejména u základních motorizací a v nižším segmentu. Proto je nabízíme například v našem BMW řady 1. Poptávka je ale také u sportovních vozů: proto u nového BMW M3 a BMW M4 nabízíme rovněž manuální převodovku.“
U mainstreamových značek je o manuály poptávka po manuálech ještě větší. „O zastavení výroby manuálních převodovek z naší evropské ani korejské centrály zatím nemáme žádné konkrétní indicie,“ tvrdí Kateřina Vaňková, mluvčí KIA v ČR. „Kia je automobilka, jejíž zákazníci obecně preferují manuální převodovku před tou automatickou. V letošním roce volilo manuální či inteligentní manuální převodovku téměř 68 % českých zákazníků. Například u našich nejprodávanějších modelů Ceed a Sportage tvoří manuální převodovka 62 %, respektive 68 % z celkových prodejů.“
Co ale rozhodnutí Volkswagenu bude znamenat pro značku Škoda? Ta totiž vyrábí různé typy převodovek pro modely několika koncernových značek. Ve Vrchlabí je to automatická převodovka DQ200, v Mladé Boleslavi ale manuální skříně MQ100 a MQ200. Zejména MQ200 je v koncernu hojně využívaná, montuje se do vozů s benzínovými motory s točivým momentem do 200 Nm a objemem od 1,0 do 1,6 litru. Denně se jich vyrobí cca 1900.
Rozhodnutí VW neznamená, že jejich výroba skončí v horizontu měsíců. „Spekulace týkající se budoucnosti modelů značky Škoda a jejich variant zásadně nekomentujeme,“ říká sice mluvčí Pavel Jína, ale odhadnout další vývoj se dá například z toho, že nová Fabia manuál nabízí. U malých aut, kde ještě dlouho zůstane tlak zákazníků na cenu, by rychlý přechod na automaty byl kontraproduktivní. Ovšem u velkých modelů typu Superb nebo Kodiaq, kde už dnes převodovky DSG mají výrazně větší podíl než manuály, se dá počítat s tím, že budou nabízet jen jeden typ převodovky.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES