Test Ford S-Max hybrid Vignale: Úsporný Max
Před deseti lety dával Ford do MPV S-Max 220koňový pětiválec z Focusu ST, dnes pod kapotu naopak umístil úsporný hybrid. Doba se posunula a zanedlouho nejspíš zmizí ze světa i samotný S-Max. Bude to ale ohromná škoda. Co nám ukázal test Ford S-Max hybrid?
Lidé si většinou začnou vážit věcí, až když o ně přijdou. Takhle třeba spousta z nich přestala kupovat pro rodinné ježdění MPV a místo toho přešla k SUV. Automobilky na to logicky reagují a chrlí jedno SUV za druhým a MPV naopak ubývá. Na českém trhu jich už moc nenajdete. Jedním takovým je S-Max. Ale ani on tu nebude věčně. Proslýchá se, že S-Max, Galaxy a Mondeo v budoucnu nahradí jen jeden kříženec, nebo-li crossover.
Zatím tu ale S-Max je. V roce 2019 prošel faceliftem, letos dostal nový hybridní motor. Designově je logicky forma podřízena obsahu, nebo-li S-Max nenabízí vzhledově nic, čím by ohromil nebo co by stálo za zapamatování, na druhou stranu i přes svoji mohutnost danou především délkou 4804 mm a šířkou 1916 mm bez zpětných zrcátek rozhodně nepůsobí těžkopádně, naopak vypadá, že je pořád tak trochu v pohybu, i když zrovna stojí. Zboku vynikne výrazně zkosené čelní sklo, linie střechy, která se od vrcholu nad B sloupky svažuje celkem prudce směrem vzad, a masivní podběhy kol.
Zájemce o podobný model bude ale víc než na vzhled karoserie koukat na to, co se skrývá uvnitř, zejména pod pátými dveřmi, protože v téhle třídě jde o prostor. Zavazadelník Fordu S-Max pojme 965 litrů nákladu. Na přání lze do vozu namontovat i třetí řadu sedadel, i tak za nimi zůstane slušných 285 litrů místa. Sedadla ve druhé i třetí řadě se skládají do podlahy, takže nijak nepřekážejí, na druhou stranu nejdou vyndat úplně a udělat z auta stěhovací vůz, což by se někdy mohlo hodit a rodinné verze malých dodávek mají v tomto směru výhodu.
Pro pohon S-Maxe si můžete zvolit dvoulitrový benzín nebo naftu, diesel je navíc spojen s pohonem všech kol. Letošní novinkou pak je hybridní pohon o celkovém výkonu 140 kW. Ten tvoří zážehový motor o objemu 2,5 l, jenž pracuje v Atkinsonově cyklu a lithium-ion akumulátor o kapacitě 1,1 kWh. Akumulátor se průběžně dobíjí automaticky prostřednictvím spalovacího motoru i rekuperačního brzdění.
Rozjezd probíhá většinou na elektřinu, která pomáhá i během jízdy. Výsledkem je nejen tichý rozjezd, ale i překvapivě tichý chod během jízdy. Pomáhá tomu i automatická e-CVT převodovka, která v podstatě neřadí, ale jen upravuje vztah mezi otáčkami motoru a rychlostí jízdy. Jestli máte zkušenost s hybridem, který při zrychlování hučí jako vysavač, tady se s něčí takovým nesetkáte.
Logicky pozitivní vliv má hybrid i na spotřebu. Podle normy WLTP se má průměrná spotřeba pohybovat na úrovni 6,1-6,4 l/100 km, já jsem pětistovku testovacích kilometrů, z nichž polovina vedla po dálnici, zvládl dokonce za 5,4 l/100 km. Dostat se tak nízko pod udávanou hranici se mi snad ještě s žádným testovacím autem nepovedlo. V neposlední řadě není moc co vytknout ani podvozku, který zůstává stabilní v zatáčkách i komfortní na nerovnostech, obojí asi víc, než byste od podobně velkého a vysokého auta čekali.
Pokud se spokojíte se skladovým vozem, koupíte nejlevnější S-Max s benzinovým motorem 2.0 EcoBlue za 707 900 Kč, ceníková cena je přitom 973 900 Kč. Hybrid pak vyjde ceníkově na 1 099 900 Kč, což je o 60 tisíc méně než dieselový dvoulitr, ovšem ten je spojen s pohonem 4×4. Skladový hybrid pak vyjde na 809 900 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje | Ford S-Max hybrid |
Délka/šířka/výška | 4804/1916/1684 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Zavazadlový prostor | 965 l |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | – |
Max. rychlost | 185 km/h |
Zrychlení na 100 km/h | 9,8 s |
Průměrná spotřeba dle výrobce | 6,1-6,4 l/100 km |
Spotřeba v testu | 5,4 l /100 km |
Cena | 1 099 900 Kč |