Test Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi 96 kW: Univerzální nomád

auto, hnědé, peugeot

Se stanem na střeše ukazuje Peugeot Rifter další stránku své víceúčelovosti. Umí být jak pomocníkem živnostníka, tak společníkem pro rodinu.

Malé víceúčelové dodávky sice nejsou tak populární jako třeba SUV, ale budoucnost mají velkou. Jejich výhodou je totiž jedinečná víceúčelovost, které nemůže žádná jiná automobilová třída konkurovat. Jedno auto tak poslouží drobnému živnostníkovi v práci, stejně jako i početnější rodině pro běžné cestování i větší výlet na dovolenou. Odveze až sedm lidí nebo obrovské množství nákladu. V situaci, kdy nová auta zdražují a vlastnit v rodině víc než jedno auto bude možná brzo luxus, jsou malé dodávky jako Peugeot Rifter ideálním řešením.

Peugeot Rifter je sourozencem koncernových vozů Citroën Berlingo a Opel Combo plus nekoncernové Toyoty ProAce City. Zejména berlingo je v Česku dlouhodobě populární a pokud jde o osobní verze, je z trojice v České republice stále nejprodávanější. Ale rifter mu víc než důstojně šlape na paty a zaostává v registracích jen o pár desítek kusů.

Tyto typy dodávek měly donedávna trochu problém s designem, protože jedna velká hranatá krabice nedává designérům tolik prostoru ke kreativitě jako jiné typy karoserie, jednak u dodávek je důležitá velikost a cena, takže se návrháři ani moc nesnažili. Ale tyto doby jsou pryč a rifter je toho důkazem. Přední maska se povedla a slušela by i běžnému osobnímu vozu nebo spíš SUV.  

Interiér je nejen praktický, ale i pohledný. Vůbec nepřipomíná užitkové auto, jen zde najdeme víc plastových ploch – ale díky obří středové konzoli a „poličkám“ nahoře pod stropem také odkládacích prostor.

Škoda Elroq
Čtete také

Škoda Elroq se poprvé ukázala, zatím pod kamufláží

Škoda Elroq, druhý elektrický model značky, bude mít světovou premiéru na podzim 2024. Nové kompaktní SUV slibuje zavazadlový prostor o objemu 470 až 1 580 litrů, výkony od 125 kW do 220 kW a dojezd až 560 km.

Řidič má volant položený skoro v klíně, jak je u současných peugeotů obvyklé, což mi ale vůbec nevadí, naopak oceňuju jinou věc. Přístrojová deska umístěná až nad volantem je dobře viditelná. Ocenil jsem to po přesednutí z několika moderních elektrických vozů s velkou digitální obrazovkou, která je sice efektní, ale částečně schovaná právě za volantem, takže ji řidič nikdy celou nevidí. Středový tablet je u rifteru rovněž vysoko položený, ale jeho ovládání mi naopak nevyhovuje, protože jeho reakce jsou pomalé a nevyzpytatelné. Někdy reaguje na první dotek, jindy je třeba volbu víckrát opakovat. Naštěstí se přes ni neovládá klimatizace.

A pak je tady samozřejmě prostor, kterému nedokáže konkurovat žádné SUV. Rifter je k dispozici ve dvou délkách, ve standardní (440 cm) a dlouhé (475 m) verzi, každá v pětimístné nebo sedmimístné variantě. Na každé ze tří samostatných sedadel ve druhé řadě lze upevnit dětskou sedačku. Obě samostatná sedadla ve třetí řadě lze z vozu velmi snadno vyjmout. Objem zavazadlového prostoru tak může dosáhnout až maximálních 4 000 l po strop. Praktickým detailem je, že když z jakýchkoli důvodů nechcete nebo nemůžete otevřít celé zadní páté dveře, je možné vyklopit jen zadní okno. Do třetí řady se sice trochu obtížně nastupuje, ale zato je tam dostatek místa k sezení i pro dospělé pasažéry. Trochu nevýhodou v dnešní elektronické době je, že pro pětici pasažérů v zadních dvou řadách je k dispozici jen jeden vstup USB.

Peugeot Rifter lze pro rodinné použít vybavit ještě skládacím střešním stanem na střechu. Manipulace s ním chce trochu síly a šikovnosti. Stan se rozkládá do strany a jeho součástí je žebřík tvořící oporu vyklopené půlky kempovacího ubytování. Rozkládání jde přitom snadněji než skládání, ale dá se to nacvičit. O praktičnosti tohoto řešení nechť si rozhodnou sami uživatelé, já příznivcem toho řešení nejsem, přijde mi praktičtější postavit stan extra vedle auta, než spát na střeše – zejména kvůli transportu věcí do výšin a následnému sušení přes noc navlhlého stanu.

Jízdní vlastnosti Peugeotu Rifter nejsou příliš vzdálené běžnému osobáku. V zatáčkách se přehnaně nenaklání, jízda v něm je pohodlná. Ale v hodně prudce projeté zatáčce dokáže i odskočit, zadní tuhá náprava příliš velké sportování nedovoluje. Tím spíš se složeným stanem na střeše. Proti ostřejší jízdě stojí i paleta motorů s výkony od 75 do 96 kW. My jsme testovali nejsilnější diesel 1.5 BlueHDi o výkonu 130 koní a 6stupňovým manuálem. I ten ale měl s plně naloženým autem v zatáčkovité krajině na pomezí Jizerských hor a Krkonoš co dělat. Motor je ovšem dobře odhlučněný, při vyšších dálničních rychlostech vás bude obtěžovat spíš aerodynamický hluk přece jen velké krabicovité karoserie. Velmi příjemná je i spotřeba, pohybující se mezi 6 a 6,5 litry.

Jak široká je variabilita Peugeotu Rifter, tak rozsáhlý je i jeho ceník. Úplně nejlevnější položkou v ceníku je základní 5místná varianta s motorem 1.2 PureTech 110 za 445 000 Kč. Za prodlouženou variantu si připlatíte rozumných 30 000 Kč, ta šesté a sedmé sedadlo pak dalších 20 000 Kč. Testovaný 7místná verze Long s motorem 1.5 BlueHDi pak vyjde nejméně na 526 000 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi 96 kW

Maximální výkon: 96 kW/130 k

Maximální rychlost: 187 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s

Převodovka: 6stupňová manuální

Průměrná spotřeba: (výrobce): 5,4 l/100 km

Spotřeba v testu: 6,5 l/100 km

Délka/šířka/výška: 4753/1921/1882 mm

Rozvor: 2975 mm          

Základní cena: 526 900 Kč