Test Škoda Scala 1.0 TSI 81 kW: Slabší litr, lepší výkon
Doba, kdy se mnozí motoristé smáli tříválcům o objemu 1,2 litru, je dávno pryč. Dnes je tříválcový agregát dokonce o litrovém objemu důstojným pohonem i referenčního fleetového auta. Škoda Scala je toho důkazem.
Scala sice v Česku dosahuje na poloviční objemy prodejů než taková Octavia nebo Fabia, ale svoje místo na trhu si našla a 4,5 tisíce nových majitelů za první půlrok letošního roku je velmi solidní číslo. Škoda Scala je svou velikostí přímou konkurencí třeba Golfu, a toho se za stejnou dobu neprodalo ani 3000 kusů.
Recept na úspěch je přitom celkem jednoduchý a u Škodovky mnohokrát použitý. Velký prostor a jednodušší, ale vyzkoušená technika. S délkou 4362 mm jde ve stopách svých větších sourozenců octavie a superbu a soupeře na podobné délce překonává velikostí kufru. Jeho hodnota je 467 litrů, zatímco s Fordem Focus budou moct lidé zaplnit jen 375 litrů, u Kia Ceed 395 litrů a u Citroënu C4 380 litrů.
Ale jen o velikosti kufru to samozřejmě není. I když v této třídě se počet litrů zejména v Česku bere při rozhodování o nákupu velmi vážně. Scala nabídne líbivý design, byť s novou generací Fabie bude mít Škoda najednou tři vzhledově hodně podobné modely. Interiér působí hodnotně, podobně jako v Octavii. Ovládání funkcí je snadné a přehledné, Scala byla prvním vozem značky, který dostal uprostřed palubní desky volně stojící displej s úhlopříčkou až 9,2 palce v podobě tabletu. Zamrzí tak jen pár detailů, které by užívání auta zlepšily. Jde zejména o použití výhradně konektorů USB-C, což zdaleka všichni u svých mobilů ještě nemají. Nebo nemožnost mít v opěradlech zadní lavice otvor pro prostrčení lyží.
Benzín i zemní plyn
Scalu koupíte pouze s benzinovými motory, případně s agregátem spalujícím zemní plyn, který je ovšem také spojen se zážehovým agregátem. Relativně nedávnou novinkou je ale částečná výměna motorů. Na první pohled není poznat, protože jde stále o motory 1.0 a 1.5 TSI, ale došlo k úpravám techniky i výkonů.
Konkrétně my jsme testovali litrový tříválec 1.0 TSI, který dříve míval maximální výkon 85 kW, nyní má ale jen 81 kW. Jde o motor nové generace označované jako EVO. Turbodmychadlo má proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek. Stejně jako předchozí verze má i filtr pevných částic GPF. Pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, kdy se sací ventily zavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu ve válci. Tím je z válce vytlačována část nasátého vzduchu – kompresní poměr tak zůstává stejný, ale expanzní je zvýšen na 12,5:1.
Díky tomu je maximální točivý moment k dispozici v nižších otáčkách než v běžných cyklech. O 4 kW nižší výkon není v praxi v podstatě znát, spíš naopak. Z nuly na stovku se auto dřív dostalo za 9,8 sekundy, nyní za rovných 10. Auto je ale živější ve spodním sektoru otáček, takže má subjektivně lepší a plynulejší rozjezd a úvodní fázi zrychlování. Zároveň se se spotřebou vejdete do šesti až 6,5 litru, pokud budete jezdit podle předpisů a nešlapat autu vztekle na krk. Stejně z něj žádný sportovní sprint nedostanete. Při klidné jízdě navíc vůbec nebudete vnímat zvuk tříválce.
Solidní dopravní prostředek
Podvozek má vzadu standardně jednoduchou vlečenou nápravu, ale i přes tvrdší nastavení filtruje nerovnosti vcelku slušně. Nápravy jsou uložené v hydraulických silentblocích, takže celkové jízdní vlastnosti jsou mnohem lepší než u předchůdce Rapidu.
Scala je velmi solidní dopravní prostředek, od kterého nemůžete čekat velké emoce nebo sportovní výkony. Nebude se na silnici tlačit dopředu, ani neohromíte sousedy na ulici. Ale zároveň jde o ideální služební auto. Není ošizené ve výbavě, nabídne nadprůměrný prostor a solidní jízdní vlastnosti. Co víc by si člověk v této třídě aut mohl přát.
I cena je pořád příznivá, byť poslední dobou citelně stoupá. Jestli při uvedení modelu v roce 2019 byla základní cena verze 1.0 TSI 70 kW 369 900 Kč, dnes je to aktuálně 412 900 Kč. Testovaný silnější agregát pak začíná na 432 900 Kč, za automatickou převodovku si připlatíte 40 tisíc Kč.
Martin Šidlák