Lexus ukázal nový model NX, má mu pomoct k rekordům

auto, šedé, Lexus NX

Lexus chystá v následujích dvou letech velkou modelovou ofenzivu, kterou odstartuje letos na podzim nová generace modelu Lexus NX. Dostane mimo jiné úplně novou generaci hybridního pohonu, poprvé bude k dispozici i jako plug-in hybrid. Mohli jsme se blíže seznámit s prvním předprodukčním kusem, který ke statické prezentaci dorazil do Česka.

Lexus NX nahrazuje model, který Lexus na evropských trzích prodával již od roku 2014 – a pro který se od uvedení na trh rozhodlo přes 170 tisíc zákazníků. V Česku to každý rok bylo v průměru kolem stovky lidí. Většinou se jednalo o zákazníky nově přicházející ke značce, a tak NX zásadním způsobem přispěl k růstu značky v daném regionu.

V nové generaci se Lexus rozhodl vyměnit 95 % komponent vozidla, což by podle jeho plánů mělo přispět k tomu, že příští rok se v ČR prodá 300 a za dva roky dokonce 400 kusů ročně, což by Lexusu mělo pomoct překonat hranici jednoho tisíce prodaných vozů za 12 měsíců.

Dacia Spring
Čtete také

Dacia Spring nově vypadá jako malý Duster. Má dva kufry a novou přístrojovku

Dacia Spring, první 100% elektrický model značky Dacia, doznal významných úprav.

Lexus NX přináší vyvážené proporce s postojem vozu zdánlivě přilepeného k vozovce. Oproti první generaci NX je vůz nyní o 20 mm delší, rozvor se prodloužil o 30 mm, šířka narostla o 20 mm, resp. výška o 5 mm. Vzpřímenější maska s jemnějším orámováním akcentuje dlouhou kapotu a definuje celkový tvar a objem karoserie, výrazně se rozšiřující směrem k zadním blatníkům. Menší sklon masky zároveň zlepšuje parametry chlazení. Dojem výkonného a agilního vozu posiluje širší rozchod předních i zadních kol – který umožnila podvozková platforma ‚Global Architecture K‘ (GA-K) – jakožto i dlouhá kapota, krátké převisy a široké lemy podběhů ukrývajících až 20″ kola. Z nejvýraznějších novinek na zádi jmenujme nová zadní sdružená světla ve tvaru písmene „L“ s typickým světelným břitem Lexus napříč celou šířkou vozidla. Původní emblém Lexus byl nahrazen zdobným nápisem „LEXUS“ na víku zavazadelníku.

Standardní systém s označením Lexus Link Connect používá 9,8″ dotykový displej s antireflexní povrchovou úpravou a přídavnými tlačítky pro intuitivní přístup k nejčastěji používaným funkcím. Přináší výrazně rychlejší odezvu, za níž stojí i mnohem vyšší výpočetní výkon než u předchůdce.

Systém s označením Lexus Link Pro používá nový 14″ displej – jeden z největších v dané třídě. Je standardní součástí nejvyšších výbavových linií; pro ostatní provedení nového NX bude k dispozici i jako prvek výbavy na přání. Obrazovka s jemnou grafikou zprostředkuje skvělou čitelnost za všech světelných podmínek; použitý procesor (CPU) je ve srovnání s dosavadním systémem 3,6x rychlejší.

Dalšími zajímavostmi v interiéru je třeba elektronický zámek pro otevírání dveří. Nový systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří. Systém ambientního osvětlení, jenž je standardní součástí vyšších výbavových linií (nebo jako prvek na přání), umožňuje volit ze 64 barevných odstínů v závislosti na momentální náladě posádky.

Nová 4. generace hybridního pohonu disponuje o 22 % vyšším výkonem než dosavadní model (max. výkon nyní činí 242 k) a akcelerace z místa na 100 km/h se zkrátila o 15 % na 7,7 sekundy; současně se očekává pokles emisí CO2 přibližně o 10 %. NX 350h se bude nabízet ve verzi s pohonem samotné přední nápravy nebo systémem pohonu všech kol. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu u provedení FWD se zvýšila na 1500 kg.

Pod označením NX 450h+ se krývá první vůz značky s plug-in hybridním pohonem. Používá hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu udílet zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund.

Spotřeba paliva by se měla pohybovat kolem tří litrů na sto kilometrů, ovšem s nabitou baterií. Lexus NX se ale zúčastnil v Německu i testů spotřeby s vybitou baterií, ze kterého vyšel se spotřebou 7,5 l/100 km, zatímco stejně testované plug-in hybridy Mercedes-Benz GLC, BMW X3 a Audi Q5 dosáhly spotřeby mezi 9 a 10 litry. Tyto konkurenty Lexus NX poráží i ve velikosti zavazadlového prostoru, kdy v dobíjecí variantě nabídne 500 litrů, zatímco soupeři od 425 do 465 litrů.

Ceny v České republice by měly začínat na částce 1 340 000 Kč za hybridní verzi s pohonem předních kol. Plug-in hybridní čtyřkolka pak bude v ceníku od 1 850 000 Kč.

Martin Šidlák, foto: Lexus