Sedm z deseti nabíjecích stanic se nachází jen ve třech zemích EU

nabíjecí stanice, elektromobil

Sedm z deseti nabíjecích stanic v EU je rozmístěno pouze ve třech státech – Nizozemsku, Francii a Německu. Ty přitom pokrývají méně než čtvrtinu území sedmadvacítky. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Nabíjecí stanice v ČR tvoří jen 0,5 % z jejich celkového počtu v EU a Česku tak patří místo v polovině žebříčku. Nejhorší je situace na Kypru, Maltě a v Litvě. Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba třikrát méně, než je průměr zemí EU.

Volkswagen Tayron
Čtete také

Volkswagen Tayron má český ceník. Začíná na 1 099 900 Kč

Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nedávno představeného modelu Volkswagen Tayron.

Hustota nabíjecích stanic v Česku je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách. „Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily najdeme dle průzkumu Arval Mobility Observatory jen v  8 % firemních autoparků, oproti cca 24 % v ostatních zemích EU. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a souběžně s tím se rozvíjí také síť veřejných dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing elektromobilů.

Zpráva ACEA  také ukázala, že nabíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes 66 tisíc, tj. 30 % z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V Česku je to 1 125 dobíjecích míst. „Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je v jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, najdeme je u 34 % firem, což je oproti Česku více než čtyřnásobek,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic však vzrostl pouze o necelých 60 %, tedy na celkových 225 tisíc. Jak navíc upozorňuje Tomáš Kadeřábek: „Konkurenceschopnost elektromobilů je dána primárně jejich cenou. Ta by mohla být snížena nejen díky podpoře ze strany státu. Pokud bude síť dobíjecích stanic napříč EU dostatečně hustá, budou moci automobilky do elektromobilů v budoucnu montovat baterie s optimální kapacitou, což může ve výsledku přiblížit jejich cenu běžným vozům se spalovacími motory“.  

Zdroj: Arval, Foto: EON