Šéfdesignér Audi: Revoluce se blíží, auta budou vznikat od interiéru

auto, audi

Jakým směrem se vyvíjí automobilový design? Tato otázka vytane na mysli při pohledu na silnice, po nichž jezdí rychle rostoucí počty elektricky poháněných modelů. Jedni říkají, že jsou to nejkrásnější automobily všech dob. Jiní namítají, že jsou příliš klasické. Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte má na to jasný názor.

Společně se svým týmem se totiž v uplynulých měsících touto revolucí intenzivně zabýval. V rozhovoru vysvětluje, jak tato technická revoluce převrátí naruby tvarová řešení modelů Audi a dokonce i celý designový proces.

Od prezentace modelu Audi e-tron GT neuplynul ještě ani půlrok. O tomto elektromobilu kategorie gran turismo jste řekl, že je to nejkrásnější automobil, který jste ve své dosavadní kariéře navrhoval. Co bude ještě následovat?

Marc Lichte: Je toho hodně. Dokonce bych řekl, že stojíme na samém začátku. V současnosti jsme totiž v souvislosti s elektromobilitou svědky zásadní změny konstrukce automobilu. Vizuálním centrem síly už není motor, ale velká sada akumulátorů pod podlahou. K tomu přichází se svými možnostmi digitalizace a především automatizovaná jízda. Automobil se tak v nadcházejících letech zásadně změní. Dojde k proměně, kterou bychom mohli přirovnat pravděpodobně jen ke změně epoch, kdy automobil nahradil koňské spřežení.

opotřebený podvozek
Čtete také

Opotřebený podvozek vyjde řidiče draho. Nejlepší prevencí je kontrola

Neobvyklý hluk při jízdě přes nerovnosti, vibrace nebo chvění volantu může mít za následek opotřebený podvozek bez pravidené kontroly.

Jedná se bezpochyby o enormní technickou výzvu. Co to však konkrétně znamená pro automobilový design?

Lichte: Uvedu názorný příklad: V celé jeho 135leté historii jsme automobil navrhovali vlastně vždy směrem od exteriéru k interiéru. To znamená, že na začátku stála otázka, do jakého segmentu vozidel nový model míří a jaký agregát ho bude pohánět. Tímto způsobem jsme došli ke konceptu karoserie a následně i k vnějšímu designu. Až poté, co bylo toto všechno pevně stanoveno, jsme se zabývali tvarovým řešením interiéru.

A tímto etablovaným procesem teď chcete otřást?

Lichte: Ano, přesně tak. S automatizovanou jízdou se totiž mění jeden zásadní bod, který byl dosud ve všech automobilech na celém světě neměnný: Řidiči už v budoucnosti nebudou muset nepřetržitě držet rukama volant. Bez nutnosti aktivně řídit získají novou svobodu a mohou si sami určit, jak budou trávit svůj čas. Prací, zábavou nebo relaxací. To všechno je možné. Bez volantu a pedálů získáme současně i my nové možnosti pro uspořádání a tvarové řešení interiéru a samozřejmě také více místa, pocit větší prostornosti. Interiér se tak pro uživatele stane prostorem pro libovolné osobní využití, pro nás designéry novým tvůrčím jádrem automobilu. Designový proces začne tedy otázkou, kdo bude do nového modelu usedat a co všechno v něm bude chtít dělat. Je to obrat o 180 stupňů. V budoucnosti nebudeme automobil navrhovat směrem od exteriéru k interiéru, nýbrž od interiéru k exteriéru.

„Od interiéru k exteriéru“ – toto motto již dlouho používají jiná odvětví a automobilové značky. Proč se nyní mezi ně zařadila i značka Audi?

Lichte: Nejde zde o slogan, ale o nové základní chápání individuální mobility. Uvedu příklad. Představte si klasickou luxusní limuzínu – více než pět metrů dlouhou, tmavá okna a černý lak. Kde v ní sedí zákazník? Na sedadle řidiče? Ne, sedí vzadu vpravo, možná používá zábavní systém pro zadní sedadla, zatímco vůz řídí profesionální řidič. Pokud však v budoucnosti nebude řidič zapotřebí, pak by přece bylo zákazníka mnohem atraktivnější sedět v první řadě v útulném křesle s volným výhledem ven nebo na velký palubní zábavní systém, jak to chceme mít i doma. Tak si představuji cestování první třídou.

Marc Lichte, Head of Audi Design.

Myslíte cestování, které bylo dosud vyhrazeno cestujícím VIP v letadlech?

Lichte: Ano, ale spíš bych to přirovnal k soukromému než k linkovému letadlu. Trávení času v autě bude kvalitní. Už žádné displeje, tlačítka a další ovládací prvky, místo toho velkorysý prostor s příjemnou atmosférou. Něco jako třetí životní prostor vedle bytu a pracoviště.

Nový luxus pro cestování na dlouhé vzdálenosti. To zní dobře. Jedná se však také o řešení pro fanoušky sportovních vozů, pro rodiny, pro lidi žijící v metropolích?

Lichte: Tak tomu vůbec být nemusí. Jsem pevně přesvědčený o tom, že se různé modely vozidel budou od sebe lišit mnohem více než dosud. Pryč je doba, kdy byl automobil kompromisem mezi mnoha vzájemně protichůdnými požadavky. Místo toho bude stále více vozidel, jejichž celkový koncept bude přizpůsoben jednomu určitému účelu nebo způsobu používání. Ať jsou to krátké jízdy ve velkoměstě, nebo rychlá kola na závodním okruhu.

To zní jako vize …

Lichte: Vůbec ne. V letech 2017 a 2019 jsme například představili koncepční vozy Audi AI:CON a AI:ME. To byly vizionářské automobily, s nimiž jsme hleděli do budoucnosti vzdálené deset až dvacet let. Nyní naproti tomu intenzivně pracujeme na jejich uvedení do sériové výroby. První výsledek tohoto úsilí ukážeme v září na IAA v Mnichově v podobě sériové výrobě blízké studie Audi grandsphere concept. Její název říká v podstatě všechno.

Zdroj: Audi