Dacia ukázala nový Duster. Dostane vylepšený pohon 4×4

auto, oranžové, SUV, Dacia, Duster

Se skoro dvěma miliony prodaných kusů je Dacia Duster prodejním trhákem, na který konkurence příliš nenašla odpověď. Kombinace robustnosti a nízké ceny si našla řadu zákazníků i v České republice. Nový Duster dorazí v září. Co nového přinese?

Nový Duster přijímá nové stylistické prvky Dacia představené poprvé na modelech Nové Sandero, Sandero Stepway a Logan. Nová optika integruje světelný podpis ve tvaru Y. Nový tvar, jímž se inspirovaly nové chromované prvky přední masky. Tento modernější nový vzhled posiluje osobitost modelu Nový Duster.

NOVÝ SVĚTELNÝ PODPIS

Trvalé přední i zadní denní svícení (typ ECOLED) integruje nový světelný podpis Dacia. Duster je prvním modelem Dacia vybaveným směrovými světly LED (vpředu). Tato technologie je využívána rovněž pro potkávací světla (standardně se světelným senzorem) a pro osvětlení SPZ. Kromě snížené spotřeby energie nabízejí světla LED lepší osvětlení jak ve dne, tak v noci, aby řidič lépe viděl a byl lépe viditelný pro ostatní řidiče.

LEPŠÍ AERODYNAMIKA A ÚČINNOST

Díky společné práci designérů a inženýrů  došlo k dalšímu zlepšení aerodynamiky vozu. Konstrukce nového zadního spoileru a nových 16 a 17 palcových kol z lehkých slitin byla vyvíjena ve větrném tunelu. Veškerá optimalizace CO2 (nová ložiska kol a pneumatiky, osvětlení LED) včetně snížení odporu vzduchu (SCx) umožňuje modelu Nový Duster snížení CO2 až o 5,8 g / km u verze s pohonem všech kol.

test toyota camry
Čtete také

První jízda / Test Toyota Camry 2024: Je lepší než Superb?

Test Toyota Camry 2024. Sice jen s jedinou motorizací, ale s cenou pod milion korun a spotřebou 5 litrů se chce nová Toyota Camry, prakticky jediný konkurent Škody Superb, stát z Popelky princeznou a přichází do Česka s novou generací. Nejpohodlnější současná Toyota nás uchvátila komfortem a spotřebou, ale našli jsme i pár chybiček a zjišťovali, které auto je na servisu levnější a jak si dlouhodobě vede Camry z hlediska spolehlivosti.

VÍCE POHODLÍ

Čalounění sedadel je 100% nové. Tkaniny a tvar nových opěrek hlavy poskytují lepší ergonomii a snadnou údržbu. Díky tomu, že jsou tenčí, poskytují lepší viditelnost vzad pro řidiče a vpřed pro cestující na zadních sedadlech.

Velkou novinkou je vzhled vysoké středové konzoly vybavené širokou loketní opěrkou s posuvem přes 70 mm. Má uzavřený úložný prostor o objemu 1,1 litru a dvě USB nabíjecí zásuvky pro cestující sedící vzadu, dle úrovně vybavení.

KOMPLETNÍ VYBAVENÍ

Bez ohledu na úroveň výbavy je standardem displej palubního počítače, automatické zapínání světel a tempomat s podsvíceným ovládáním na volantu.

Automatická klimatizace s digitálním displejem, vyhřívaná přední sedadla a Hands-free karta Dacia pro bezklíčový přístup a startování jsou k dispozici dle konkrétní verze.

DVA NOVÉ MULTIMEDIÁLNÍ SYSTÉMY

Kromě audia Dacia Plug & Music (rádio, MP3, USB a Bluetooth) jsou k dispozici dva nové intuitivní multimediální systémy: Media Display a Media Nav. V palubní desce je pak integrována nová 8palcová  dotyková obrazovka.

Media Display audio zahrnuje 6 reproduktorů (z toho 2 výškové reproduktory vpředu), rádio DAB, připojení Bluetooth®, dva USB porty a zrcadlení chytrého telefonu pomocí USB s rozhraním Apple CarPlay® a Android Auto ®.

Media Nav je multimediální systém obohacen o vestavěnou navigaci ve vozidle a Wi-Fi (bezdrátové) připojení pro Apple CarPlay® a Android Auto ®.

Nový Duster je každodenním společníkem na silnici i mimo ni. Chcete-li cestovat v naprostém klidu, nabízí rovněž skutečné terénní schopnosti, zejména díky:

  • Světlé výšce 217 mm u pohonu předních kol a 214 mm u pohonu všech kol
  • Přechodový úhel 21°
  • Přednímu nájezdovému úhlu 30°
  • Zadnímu nájezdovému úhlu 3°0 u verze 4×2 a 33° u verze 4×4

NOVé PNEUMATIKY PRO VŠECHNY VERZE

S pohonem předních kol je Nový Duster standardně vybaven pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem pro co nejnižší CO2 a spotřebu, které nabízí 10% snížení valivého odporu.
Ve verzi 4×4 pneumatiky odpovídají oficiálním označení 3PMSF (Three-Peak Mountain SnowFlake) . Výborná přilnavost, kterou poskytují, umožňuje obejít se v zimě bez zimních pneumatik.

VYLEPŠENÝ MONITOR 4X4

Systém 4×4 Monitor, který je k dispozici u verzí 4×4, s výbavou Media Display nebo Media Nav, poskytuje na centrální obrazovce mnoho informací:

  • Ukazatel bočního náklonu: díky snímačům bočního náklonu dokážete přesněji určit sklon svahu, který právě zdoláváte.
  • Úhel sklonu svahu: tato informace pomáhá upřesnit strmé svahy a stoupání pomocí dat z asistenčních systémů pro rozjezd do kopce nebo adaptivní kontroly sjezdu z kopce
  • Kompas: Nyní k dispozici od 0 km/h, pomáhá orientovat se ve vztahu k magnetickým pólům Země
  • Výškoměr: nadmořská výška se zobrazuje, v první části obrazovky a dosažený výškový rozdíl ve 2. části.

Po jízdě v terénu nebo v horách zobrazí 4×4 Monitor souhrnnou historii údajů o cestě.

Nový Duster nyní profituje ze 6stupňové automatické převodovky EDC, která je k dispozici s motorem TCe 150 s pohonem předních kol. Nabízí pohodlí a výhody automatické převodovky při zachování příznivé spotřeby paliva a emisí CO2 jako u manuální převodovky.

Převodovka EDC (Efficient Dual Clutch) obsahuje 2 spojky: jedna spojka pro liché převody (1,3,5) a druhá pro sudé převody (2,4,6 a zpátečka). Řazení je ovládáno elektromotorky. Ty jsou řízeny počítačem, který volí ideální rychlostní stupeň podle požadavků řidiče. Při řazení rychlostního stupně se spojka v záběru otevře a současně se uzavře spojka dalšího stupně. Řazení rychlostí je rychlé, přenos točivého momentu nepřerušen. Díky tomu je dosaženo nižší spotřeby paliva a většího pohodlí.

Převodovka EDC zajišťuje, aby byl vždy vybrán správný rychlostní stupeň a otáčky motoru byly vždy v ideálním pásmu pro dosažení co nejnižší spotřeby paliva a minimalizaci emisí CO2.

ÚČINNÉ MOTORY

Nový Duster těží z kompletní řady motorů, určených pro univerzální použití a splňující normu Euro 6D Full.

  • Diesel: Blue dCi 115, pohon předních nebo všech 4 kol, spojený se šestistupňovou manuální převodovkou
  • Benzín:
  • TCe 90 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
  • TCe 130 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
  • TCe 150 s pohonem všech kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
  • TCe 150 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou EDC
  • Benzín-LPG: TCe 100 LPG s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou

Zdroj: Dacia