Cupra Formentor VZ5: Sedadla, jaká jste ještě neviděli

sedadla, sportovní, cupra

Model CUPRA Formentor VZ5 bude vyroben v pouhých 7000 exemplářích a jeho výbava zahrnuje mimo jiné speciální sedadla inspirovaná světem motoristického sportu.

CUPRA Formentor VZ5 s nejvyšším výkonem 390 koní dostane speciální sedadla, na jejichž vývoji se podílel také Jordi Gené, vývojový jezdec značky CUPRA. Vůz, zrozený na závodním okruhu a schopný přenášet řidiči každý záchvěv, ohromí nesmírnou pozorností věnovanou každému detailu. Například vývoj skořepinových sedadel CUP probíhal následovně:

Nová skořepinová sedadla CUP, inspirovaná závodními okruhy a zkonstruovaná exkluzivně pro model Formentor VZ5, přebírají estetiku závodních vozů. „Sedadlo je prvním kontaktem, který má řidič s vozem. Řidič prostřednictvím sedadla vnímá významnou část dění mezi koly a vozovkou. Tato skořepinová sedadla navíc dokonale vyvolávají emoce,“ říká technická ředitelka značky CUPRA Marta Almuniová. Zřetelně sportovní styl dodávají těmto sedadlům centrální ozdobné prvky s otvory pod integrovanou opěrkou hlavy a zadní stěna opěradla z uhlíkového kompozitu.

Peugeot Rifter M1
Čtete také

Všechna nová auta M1 a N1 musí být vybavena systémem zapisování události EDR

Systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události) je zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost.

Jedním z klíčových faktorů, který stojí za podmanivými zážitky z jízdy, je optimální opora těla. Inženýři z technického centra toho dosáhli tím, že do vývoje zapojili závodní jezdce, Jordiho Geného a Matthiase Ekströma. Gené a Ekström poskytovali v průběhu vývoje sedadel a jejich optimalizace cenné rady. Na vývoji se podílela také společnost Sabelt, která se specializuje na vývoj a produkci velmi sportovních sedadel jak pro sériově vyráběné vozy do běžného silničního provozu, tak i pro závodní automobily.

„Uskutečnili jsme řadu zkušebních jízd v různých podmínkách, abychom dosáhli požadovaných vlastností pěnového materiálu a optimální opory těla,“ říká Gené, který svými zkušenostmi pomohl přenést zážitky ze sezení v závodním sedadle do automobilu určeného pro běžný silniční provoz. Nově vyvinuté sedadlo svými tvary dokonale obklopuje tělo řidiče od nohou až po ramena. „Díky tomu poskytuje tělu v zatáčkách skvělou oporu, a řidič se tak může ještě lépe soustředit na silnici a řízení,“ říká Almuniová.

Řada vlastností automobilového sedadla se po usednutí řidiče za volant promění v emoce. „Skořepinová sedadla CUP splňují všechny požadavky, ať se jedná o design, funkčnost, smyslové vjemy, nebo schopnost přizpůsobit se jakémukoli tělu. Závodní sedadlo se konstruuje pro jednoho konkrétního jezdce, aby mu padlo jako ulité. My jsme však stáli před výzvou zajistit tuto schopnost adaptace pro širokou škálu řidičů,“ říká technická ředitelka značky CUPRA. Inženýři analyzovali tvary vozidla, aby zajistili co nejsnadnější nastupování a vystupování, a výsledné řešení, které nakonec nepředstavuje vůbec žádný kompromis pro sportovní design vozu, ověřovali při testech s řidiči různě vysokých postav.

Sedadla modelu Formentor VZ5 mají plochy s odlišnou tvrdostí. Spodní boční polštáře jsou tužší, zatímco měkčí materiály na opěradle a v horní části sedadla zvyšují úroveň komfortu a rozšiřují možnosti pro dokonalou adaptaci tělu sedící osoby. „Velkou pozornost jsme věnovali vlastnostem pěnového materiálu v každé kontaktní zóně a podařilo se nám dosáhnout maximální adaptace tělu i velmi dynamických reakcí,“ říká inženýr Jesús Alonso, který vyvíjel skořepinová sedadla CUP.

Zdroj: CUPRA