Test Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV: Hybridní revolucionář
Málokterý model ušel během pár let tak dlouhou cestu jako Hyundai Tucson. Přejmenoval se na ix35 a zase zpět, několikrát kompletně změnil design i techniku. Dnes se nepodbízí cenou nebo lacinou reklamou, místo toho dokáže v přeplněné třídě rodinných SUV zaujmout jedinečným designem a nabídne nejširší paletu pohonů.
Celkový design vozu prý už nenavrhovali designéři s perem a skicákem, ale použili digitální geometrické algoritmy. Celkový vzhled i detaily auta by už tak měly být spoluvytvořené počítačem. Myslím, že se to povedlo. Nejnápadnějším prvkem na Hyundai Tucson je maska chladiče s tzv. „parametrickými skrytými světly“. Jakmile jsou světla vypnutá, jeví se přední maska jako pokrytá tmavými geometrickými vzory, jinak slouží část segmentů jako opravdu netradiční LED světla pro denní svícení. Na někoho to je možná příliš extravagantní, ale zaujmout to rozhodně umí.
Interiér se v souladu s dnešní dobou plně digitalizoval, a výrobce se podle svých slov „zřekl fyzických ovladačů a tlačítek“. Pro někoho, kdo v autě šílí z toho, že se pro každý jednoduchý pokyn musí proklikat složitým menu, to zní varovně, ale v praxi se není třeba ničeho bát. Hyundai na to šel totiž chytře, a i když tlačítka nejsou fyzická, spousta je určena jen pro jednu konkrétní funkci.
Takže třeba klimatizace se ovládá úplně klasicky, jen zkrátka člověk nemačká plastový čudlík, ale digitálně provedené tlačítko. Stejně tak pod hlavním 10,25“ displejem multimediálního a navigačního systému jsou digitální tlačítka pro přímou volbu základních funkcí. Samotná obrazovka je kvalitně graficky provedená a rychle reagující. Překvapila mě snad jen až nezdravá posedlost navigace zastupitelskými úřady, takže mi při průjezdu Prahou auto na mapě ukazovalo sídla všech ambasád i jejich obchodních oddělení, ale téměř žádné jiné významné budovy.
To byla asi jen zábavná historka, jinak navigace fungovala perfektně. Co ale považuji za krok stranou, je naopak použití fyzických tlačítek pro volbu režimů automatické převodovky na středovém tunelu. Nenajdete zde tedy ani řadicí páku, ani jeden třeba otočný ovladač jako u konkurenčních značek, ale zvláštní soustavu čtyř tlačítek.
Který detail bych naopak vyzdvihl, je systém kamer, které dostanete v nejvyšším stupni výbavy ve speciálním paketu Premium. Ten kromě 360stupňového obrazu při parkování promítá ještě přímo do přístrojového panelu obraz z bočních kamer. Podle toho, na kterou stranu aktivujete směrovky, z té strany se ukáže obraz kamery, jestli v mrtvém úhlu nejede auto.
Nový Hyundai Tucson se proti svému předchůdci zvětšil a patří na špičku své třídy. Cestující na sedadlech vzadu dostali o 26 mm větší prostor pro nohy. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil v závislosti na motorizaci až o 107 litrů, takže uživatelé mají k dispozici prostor o objemu až 616 litrů se vzpřímenými zadními sedadly nebo až 1799 litrů po jejich sklopení.
V čem Hyundai Tucson nemá konkurenci, to je nabídka pohonů. Kromě toho, že je k dispozici jako předokolka nebo čtyřkolka, v benzinové i dieselové verzi (v běžné nebo mildhybridní variantě), tak nabízí ještě i plug-in hybridní verzi a dokonce klasický hybrid, jaký dlouhodobě prosazuje Toyota. Tak širokou možnost volby u jiné značky nenajdete, velmi se jí blíží jen Ford Kuga, který ovšem nabízí variantu pohonu všech kol s menším počtem motorizací.
My jsme otestovali mildhybridní verzi spojenou s dieselovým motorem 1.6 CRDi a pohonem všech kol. Jeho 100 kW a 320 Nm sice patří papírově mezi nejslabší, ale pro běžné užívání naprosto dostačuje. Na stovku se s ním sice dostanete až za 11,6 sekundy, ale nástup výkonu je plynulý a dlouhodobý, výborně i rozumí i se 7stupňovým automatem. Mildhybridní systém podporuje spalovací motor přídavným točivým momentem během akcelerace, takže v praxi o něm prakticky nevíte, jen ušetří nějaké to deci paliva. Dlouhodobě se tak dá jezdit se spotřebou kolem šesti litrů, zástavba pohonu a malé baterie jen zmenšuje zavazadlový prostor na 546 litrů.
Odpružení je sice trochu tužší než třeba u francouzských značek, ale McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu spolu s novými adaptivními tlumiči odvádějí v oblasti komfortu i jistoty v zatáčkách skvělou práci.
Hyundai Tucson je tak po všech stránkách vyvážené a dobře navržené auto, u kterého se těžko hledají slabá místa. Tomu odpovídá i cena, která v případě našeho modelu dělá v akci 819 990 Kč, ceníková cena je 889 990 Kč. Konkurenční Renault Kadjar, který je momentálně jen s benzinovým motorem, vyjde ve variantě o výkonu 103 kW s automatickou převodovkou, ale pouze pohonem předních kol na 640 000 Kč. Kia Sportage 1.6 CRDi SCR 4×4 7DCT je za 709 980 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje | Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV |
Délka/šířka/výška | 4500 / 1865 / 1650 mm |
Rozvor | 2680 mm |
Zavazadlový prostor | 546 l |
Max. výkon | 100 kW / 4000 ot. |
Max. točivý moment | 320 Nm / 2000-2250 ot. |
Max. rychlost | 180 km/h |
Zrychlení na 100 km/h | 11,6 s |
Průměrná spotřeba dle výrobce | 5,7-6,0 l/100 km |
Cena verze | 819 990 Kč |