Mercedes EQS: Digitální palubní deska je dlouhá 141 centimetrů
Už 15. dubna bude ve světové premiéře odhalen elektrický prémiový sedan Mercedes EQS. Slibuje dojezd až 700 kilometrů a už ukázal největší digitální přístrojovou desku v současném automobilovém světě.
Základní verze se bude v interiéru podobat nejnovějšímu Mercedesu třídy S, s vysokým středovým tunelem navazujícím na velkou OLED obrazovku infotainmentu. Vrcholem ovšem bude tzv. MBUX Hyperscreen, kompletně digitální palubní deska složená ze tří obřích obrazovek, z nichž jedna bude i před spolujezdcem. Soustava displejů má celkovou šířku 141 centrimetrů a celkovou plochu 2432 centimetrů čtverečních.
Mercedes EQS bude prvním z připravovaných elektromobilů značky, které budou využívat platformu EVA2. Ta se stane základem pro další elektrické modely – EQE, SUV EQS a dalších. EQS slibuje dojezd více než 700 km (podle metodiky WLTP), a to díky velmi účinnému hnacímu řetězci a značnému pokroku z hlediska energetické hustoty akumulátorových článků.
V závislosti na výbavě disponuje Mercedes EQS až 350 senzory, které sledují vozidlo a jeho okolí. Senzory měří například vzdálenosti, rychlosti a zrychlení, světelné podmínky, srážky a teploty, obsazenost sedadel, pohyby víček řidiče nebo jazyk, kterým cestující hovoří.
Mercedes EQS je na přání vybaven modulárním uspořádáním sady akumulátorů, které umožňuje různé rozsahy dojezdu a výkonu. S využitelnou energetickou kapacitou až 108 kWh a za pomoci prvotřídní aerodynamiky dosahuje EQS dojezdu více než 700 kilometrů (WLTP). Inovativní software z vlastního vývoje vytváří technologické předpoklady pro bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air). Díky tomu bude možné udržovat systém řízení spotřeby elektrické energie modelu EQS v aktuální podobě po celou dobu životnosti vozidla. Chemické složení výkonných akumulátorových článků modelu EQS obsahuje nikl, kobalt a mangan v poměru 8:1:1. Množství kobaltu se tím snížilo na deset procent. Výroba akumulátorových článků probíhá s neutrální bilancí emisí CO2.
Mercedes EQS se bude vyrábět společně s Mercedesem třídy S a Maybachem S v závodě Sindelfingen. Sériový výroba má začít v srpnu letošního roku.
Martin Šidlák