Zbytkový alkohol není problém pro každého desátého řidiče

pivo, alkohol, volant

Online test agresivity, který připravila Česká asociace pojišťoven, přilákal desetitisíce řidičů. Ukázal, že většina řidičů si myslí, že jezdí bezpečněji než ostatní, ale přitom neznají dobře pravidla. Pro desetinu není problém zbytkový alkohol za volantem.

Bezpečný dojezd do cíle není při řízení prioritou pro více než pětinu řidičů. Téměř každý sedmý člověk usedající za volant dává přednost rychlosti přepravy. Vyplývá to z internetového testu, který v rámci preventivní kampaně Agresivita zabíjí připravila Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s dopravními psychology. Během prvních pěti měsíců trvání kampaně se online testu zúčastnilo přes třicet tisíc řidičů.

S různými projevy agresivního chování se na českých cestách setkává 97 % řidičů, nejčastěji prý na dálnicích a silnicích mimo obytné zóny. Ukazuje to průzkum, který si Česká asociace pojišťoven nechala zpracovat před spuštěním kampaně Agresivita zabíjí, jejímiž partnery jsou Besip a Policie ČR. Součástí internetových stránek projektu je také online test způsobu řízení, který za pět měsíců vyplnilo celkem 33 715 řidičů.

Pražský okruh, obchvat, ŘSD, SOKP
Čtete také

Pozemky na Pražský okruh u Běchovic skrývaly spoustu magnetů. Můžou za to krávy

Pozemky na budoucí Pražský okruh v úseku D1 – Běchovice prošly pyrotechnickým průzkumem

„Extrémně rychlá jízda, lepení se na zadek jiných aut, vybržďování, to jsou asi nejčastější projevy agresivity, s nimiž se na českých silnicích setkáváme. Jak vyplynulo z odpovědí v našem testu řidičů, do jisté míry za těmito přestupky stojí jeden společný jmenovatel a tím je všudypřítomný spěch. Řidiči jsou pod vlivem stresu náchylnější k nevhodnému chování či chybám při řízení vozidla,“ komentuje výsledky testu řidičů výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Ukázalo se totiž, že jen necelá polovina řidičů si nechává dostatečnou časovou rezervu pro případ nečekaných komplikací na trati. Pětina odpovídajících má dokonce „nervy nadranc“, protože je zastihla dopravní zácpa. Přitom právě tomu lze do určité míry předcházet lepším plánováním.

Důležitý poznatek přinesl také pohled na vztah mezi dodržováním dopravních předpisů a restrikcemi. Třetina testovaných přiznala, že pravidla silničního provozu dodržuje především kvůli obavám z pokuty nebo trestných bodů, nikoliv proto, že je to bezpečné nebo aby se vyhnuli dopravní nehodě.

Z výsledků testů také vzešlo, že téměř čtyři z pěti řidičů (78,2 % respondentů) se považují za bezpečnějšího řidiče, než jsou ostatní. Když se ale podíváme na odpovědi týkající se znalosti a dodržování pravidel silničního provozu, zjistíme, že kupříkladu jen necelá polovina řidičů ví, jaká je maximální rychlost v obytné zóně. Každý třináctý by ji projížděl dokonce dvakrát rychleji, než je povoleno. Ještě závažnější jsou pak přiznání k řízení pod vlivem alkoholu. Zbytkový alkohol není problém pro každého desátého řidiče.

K občasnému porušení pravidel se přiznává dokonce celých 92 % řidičů. Většina (57 %) argumentuje tím, že si to vyžádala situace, dalších 13 % přiznává chyby z nepozornosti, celá pětina řidičů je však přesvědčená, že není potřeba dodržovat všechna pravidla, když mají přehled. „Pro řidiče, kteří pravidla porušují záměrně a velmi agresivním chováním vytvářejí nebezpečné situace, by měly platit přísnější tresty a kupříkladu delší zákazy řízení. Ostatním řidičům, kteří se nevědomky dopouštějí přestupků, musíme neustále preventivními aktivitami připomínat pravidla a zásady bezpečné jízdy,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy.

Zdroj: ČAP, foto: Pixabay