SUV trhají rekordy. Jejich podíl na evropských prodejích je rekordní

SUV, auta, Volkswagen

Evropský trh s novými vozy se v lednu meziročně propadl o 26 procent, dvouciferný pokles zaznamenala společnost JATO Dynamics na 24 z 27 sledovaných trhů. Daří se ale SUV, jejich podíl na prodejích byl rekordní v historii – 44 procent. To určitě neprospěje emisím CO2.

Podle údajů společnosti JATO Dynamics z 27 největších evropských trhů dosáhly registrace nových automobilů v lednu 2021 839 525 kusů, což je pokles o 26% ve srovnání se stejným obdobím v roce 2020. Jde o největší lednový pokles od roku 1982. Felipe Munoz, globální analytik JATO Dynamics, to komentoval: „Navzdory snahám vlád a výrobců o zvýšení registrace čistě elektrických automobilů to nestačí k vyrovnání dopadů globální pandemie a lokálních lockdownů.“

emise, měření, auto
Čtete také

Jaké jsou celkové emise CO2 aut? Enyaq a Kodiaq si jsou překvapivě blízko

Společnost Green NCAP, kterou nikdo nemůže podezřívat z nenávisti k elektromobilům, zpřístupnila unikátní kalkulačku, která ukazuje celkové emise CO2 aut během životního…

Prodejci automobilů po celém kontinentu také nadále pociťovali negativní dopady pandemie Covid-19. Na klíčových trzích, jako je Německo a Španělsko, poklesl objem o 32%, respektive o 52%. Výsledek ale hodně ovlivnily daňové změny v jednotlivých zemích. V některých kvůli nim vzrostly registrace v prosinci 2020. Daně a státních pobídky stojí i za opačnými výjimkami. Třeba ve Švédsku se objem registrací ve srovnání s lednem 2020 zvýšil o 23%. K tomu došlo v důsledku změn švédské daňové politiky zavedené 1. ledna 2020, která způsobila nárůst registrací vozidel v prosinci 2019. V Norsku se registrace zvýšily o 8%, protože spotřebitelé mohli znovu navštívit showroomy a poptávka po elektromobilech pokračovala, podporována silnými pobídkami.

Úspěch ale zaznamenaly vozy SUV, jejichž prodeje v lednu představovaly 44% všech nových registrací osobních automobilů – což je dosud nejvyšší podíl zaznamenaný u SUV. Munoz k tomu poznamenal: „Poptávka po SUV nevykazuje žádné známky stagnace a Evropa vykazuje podobně rostoucí popularitu těchto vozů jako v USA a Číně. Vzhledem k jejich vyšším cenám a úrovním emisí jsou výsledky obzvláště pozoruhodné .“ Celkově činil prodaných objem SUV 368 100 kusů, což je pokles o pouhých 18% ve srovnání s lednem 2020.

Nejprodávanější skupinou byl v lednu Volkswagen Group, následovaný novou společností Stellantis, kam kromě skupiny PSA nově patří i Fiat. Nejprodávanějším modelem se ale stala Toyota Yaris, následovaná Peugeotem 208. Na třetí místo se dokázala vyhoupnout Dacia Sandero. Škoda Octavia je desátá.

Martin Šidlák