Muž koupí auto, žena mu to doma rozmluví. I to jsou nástrahy online prodeje

autobazar

Síť prodejen AAA AUTO a Mototechna loni prodalo on-line 11 000 ojetých vozů. Kolik zákazníků využilo možnost auto do 14 dnů vrátit bez udání důvodu? A prodává se i mezi ojetinami tolik SUV jako u nových aut?

V době uzavřených autobazarů spustila síť AAA Auto online prodej ojetých vozů, který měla připravený už od roku 2019. Podle posledních zveřejněných výsledků v něm za 12 měsíců roku 2020 prodala na 11 000 aut. „Úspěšnost on-line prodeje je nyní asi 95 %. Lidé, kteří si chtějí auto pořídit on-line jsou již většinou k nákupu rozhodnuti. Vědí, že při nákupu neriskují nic navíc oproti osobnímu jednání, navíc mají dle zákona možnost do dvou týdnů vůz vrátit. Je to tedy zcela bezpečná varianta nákupu, včetně všech garancí a záruk,“ uvedl Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab, která pro AURES Holdings řešení on-line prodeje připravila.

ČEZ, ultrafast, ultrarychlé stojany, dobíjení, elektromobil
Čtete také

ČEZ chce do roku 2024 postavit přes 110 ultrarychlých stojanů

Do konce příštího roku postavit nejméně 85 ultrarychlých stojanů a nabízet v síti minimálně dvacet ultrarychlých lokalit s dobou dobití do 10 minut.

Otazníkem online prodeje bylo, jaké procento zákazníků využije možnosti vrátit vůz do 14 dnů bez udání důvodu, jako je to možné u jiného zboží nakupovaného online, a udělají si ze systému nejlevnější autopůjčovnu na světě. 95 procent zákazníků AAA Auto ale tuto možnost nevyužilo. Zbylých pět procent nejčastěji uvádělo tyto důvody vrácení:

  • Zhoršená ekonomická situace zákazníka (např. ztráta zaměstnaní, omezení v rámci podnikání)
  • Impulzivní nákup bez porady s partnerem (např. manžel koupí auto a manželka mu to doma rozmluví)
  • Z důvodu onemocnění

Z ostatních zveřejněných čísel je zajímavé především zájem zákazníků o karosářské varianty nakupovaných aut. AAA Auto sice zaznamenalo nárůst zájmu o některá SUV jako například Dacia Duster, celkově je ale v Česku mezi ojetinami největší zájem o kombíky, na Slovensku o hatchbacky. SUV jsou v obou zemích až na třetím místě. Přitom ve loňské statistice prodeje nových aut tvoří SUV v Česku 35 procent všech prodejů a jsou na prvním místě.

Z dalších zajímavých faktů prezentovalo AAA Auto například to, že v ČR i na Slovensku vedou benzínové vozy. Zatímco v ČR posiluje poptávka po alternativních palivech, na Slovensku je zájem téměř nulový.

Martin Šidlák