Test Honda e: Elektro v retrostylu aneb Jekyll a Hyde

Honda e, auto, žluté, elektromobil

Jako moderní spotřební elektronika je Honda e jedinečná a úžasná. Jako auto už je to horší. Co ukázal test modelu Honda e?

Představou Hondy je, že středobodem vývoje automobilů se v následujících letech stane elektrifikace, automatizace a služby. Podle tohoto scénáře vytvořila svůj nový malý elektrický model „e“. Šla do toho velmi odvážně a vzniklo něco, co prakticky nemá konkurenci. Na výsledek se lze dívat ze dvou různých pohledů.

Test Honda e: Pohled první

Pokud se na Hondu e nedíváme úzkým pohledem automobilisty, ale jako na moderní elektronické zařízení, uvidíme něco úžasného. Vůz je vzhledově velmi originální. Roztomilý retro vzhled s předními kulatými světlomety působí na silnicích i parkovištích jako zjevení. Přitahuje pohledy, především žen, působí na ně asi podobně sympaticky jako svého času Fiat 500 nebo Mini. Přesně něco takového současný svět aut potřeboval, nový, svěží vítr, který dokáže v lidech vzbudit emoce.

Bolt, taxi
Čtete také

Bolt zkouší přednostní odbavení v servisech sítě GetFix

Komplexní služby sítě autoservisů GetFix pro firemní zákazníky se rozhodla vyzkoušet společnost Bolt. Kolem 10 000 vozidel taxi bude moct využít…

A ty budí auto nejen zvenku, ale i zevnitř. Celá palubní deska je jeden velký tablet. Respektive pět obrazovek vedle sebe. Do krajních dvou se přenáší obraz kamer, které nahrazují vnější zpětná zrcátka. Je potřeba si na to chvíli zvykat, ale obrazovky mají velikost normálních zrcátek, navíc se mi nestalo, že by se během jízdy čočky kamer zašpinily, tak jak se to stává běžně u zadních parkovacích kamer. Před řidičem je 8,8“ digitální přístrojový štít, a který navazují směrem vpravo dvě 12,3“ obrazovky multimediálního systému, jedna pro řidiče, druhá pro spolujezdce. Funkce jsou na nich logicky rozděleny, aby řidič mohl ovládat třeba navigaci, spolujezdec wifi apod. Ale mezi obrazovkami se dá přepínat a ovládat je zkrátka jako moderní tablety. Navíc ale tyhle dvě hlavní obrazovky umí promítat třeba obrázky zimní krajiny nebo při čekání například u nabíječky můžete zvolit režim akvárium, kdy vám po obrazovkách plavou rybičky a vy je můžete dotykem krmit. Přes HDMI rozhraní ale můžete připojit třeba i herní konzoli a hrát hru nebo koukat na seriál na Netflixu.

Testovaná Honda e má s délkou 3894 mm, šířkou 1752 mm a výškou 1512 mm ideální rozměry do města, dobře se s ním parkuje a snadno otáčí na malém prostoru. Díky elektrickým SPZ můžete v Praze parkovat zdarma v modrých zónách. Elektromotor disponuje výkonem 113 kW, což stačí pro zrychlení na stovku za 8,9 sekundy a maximální rychlost 145 km/h. Naprosto dostatečné hodnoty pro krátké dojíždění do práce či popojíždění po městě. Určitě nebudete brzdou provozu a díky ideálnímu rozložení hmotnosti 50:50 má Honda e i čitelné a nezáludné jízdní vlastnosti, přiměřený komfort a ticho v kabině.

Test Honda e: Pohled druhý

Až potud je všechno v pořádku a Hondě patří potlesk za to, že do tohoto odvážného experimentu šla. Pokud ale chcete model „e“ používat nejen jako přístroj, ale také jako auto, už narazíte na určitá omezení. Sedadla jsou sice pohodlná a vzhledem i materiálem připomíná zadní lavice spíš pohovku, ale je na ní opravdu málo místa pro nohy. To se ještě dá vzhledem k velikosti auta očekávat, horší je to se zavazadlovým prostorem. Pouhých 171 litrů v kufru je dost málo i na nákupní tašku na kolech.

Hlavním problémem, který ukázal test modelu Honda e, je ale spotřeba a dojezd. Podle měření WLTP by měla mít Honda e dojezd 220 kilometrů, což by naprosto pro tento typ auta stačilo. V reálu je to ale jen polovina. Nejde jen o menší baterii, než mají konkurenti (35,5 kWh proti obvyklejším 50), ale hlavně o vysokou spotřebu. Nabízí se srovnání s elektromobilem Hyundai Kona, který uvádí průměrnou spotřebu 14,7 kWh a v reálu jsme s ním jezdili za cca 16-16,5 kW. Honda e má papírovou spotřebu 17,8 kWh a v reálu jsme se za týden v součtu nedostali pod 22 kWh. S takovou spotřebou budete neustále otrokem nabíjení. Z běžné domácí zásuvky by nabíjení trvalo 19 hodin, takže si musíte pořídit wallbox nebo hledat veřejné dobíjecí stanice. Ale může to vypadat taky tak, že vyrazíte 10 kilometrů na nákup, tam dáte vůz do 22 kW nabíječky, půl hodiny nakupujete, a domů dojedete s o něco kratším dojezdem, než jste vyrazili.

Test Honda e: Závěr

Honda e má určitě svoje místo na trhu a je dobře, že výrobce našel chuť se při vývoji odvázat. Já bych za auto s dojezdem 120 km a kufrem o velikosti 171 litrů nedal 899 900 Kč a víc. Věřím ale, že za úžasné technologické zařízení s atraktivním retrovzhledem, které umí navíc i jezdit, to někteří lidé budou ochotní zaplatit. Ideálním zákazníkem je žena se sklonem k nostalgii a latentní touhou zachraňovat planetu, pro kterou je důležité, jak auto vypadá, a potřebuje denně dojíždět jen pár kilometrů. Je dobře, že tuhle skupinu dokáže nějaká značka oslovit.

Martin Šidlák

Test Honda eTechnické údaje
Cena:743 719 (bez DPH)
Nejvyšší výkon:113 kW
Nejvyšší točivý moment:315 Nm
Maximální rychlost:145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:8,3 s
Spotřeba (kombinace):17,8 kWh/100 km
Spotřeba v testu:22 kWh/100 km
Délka/šířka/výška:3895/1750/1512 mm
Rozvor:2530 mm
Zavazadlový prostor:171 l