Úroveň autoservisů se horší, neautorizované jsou na tom lépe

Nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené. To jsou podle společnosti Cebia nejčastější technické závady v českých autoservisech. Kvalita a úroveň prací v autoservisech se v průběhu loňského roku obecně zhoršila.
K poklesu kvality prací došlo loni i v meziročním srovnání, tvrdí zpráva společnosti Cebia. Přesto se některé kraje v úrovni služeb zlepšily. Skokanem roku se z tohoto pohledu stal Zlínský kraj. Praha opět zůstala v kvalitě oprav na špičce. Nečastějšími administrativní závadami byly neúplně sepsané zakázkové listy, v nichž chyběly informace o stavu pohonných hmot a počtu najetých kilometrů. Nejčastějšími technickými závadami pak bylo nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené. Údaje vyplynuly z ročního hodnocení služby AUDIT SERVISŮ, kterou poskytuje společnost Cebia už více než tři roky. Cebia nabízí v rámci této služby pět druhů auditů: Po pojistné události, Po opravě, Před opravou, Mystery Repair a Pick-up audit.
V celkovém hodnocení se loni kvalita provedených prací v autorizovaných i neautorizovaných servisech zhoršila nejen během samotného roku, ale i meziročně. Zatímco v roce 2019 dosahovala celková úroveň oprav 96 % ze 100 % možných, loni ke konci roku dosahovala kvalita prací „jen“ 93 %. V prvním kvartálu, prakticky před epidemií koronaviru a opatřeními k zamezení jeho šíření, byla kvalita prací na úrovni 98 %.
Přestože se nejedná o dramatické snížení a lze říci, že kvalita oprav zůstává poměrně vysoká, rozdíl představují zejména jednotlivé kraje. Zatímco Praha zůstává tradičně na pomyslném výsluní a i loni obhájila kvalitu na úrovni 97 %, v Jihočeském kraji došlo k razantnímu snížení z 97 % na pouhých 80 % a tento kraj se tak stal vůbec nejhorším z hlediska kvality oprav. Druhým rokem v řadě klesla kvalita provedených oprav v kraji Olomouckém, a to z 93 % na 90 %. V roce 2018 vykazoval přitom Olomoucký kraj opravy na úrovni 99 %. Naopak lépe než předloni prováděly opravy servisy ve Zlínském kraji, který si polepšil z 89 % na 97 %. Mezi kraje s nejkvalitněji provedenými opravami pak patří také kraj Středočeský (97 %) či kraj Vysočina (98 %).
Neautorizované servisy si vedly z hlediska kvality oprav meziročně lépe než autorizované. Zatímco autorizované si pohoršily o 3 procentní body na 93 %, neautorizované si naopak o 4 procentní body polepšily na 94 %. Kvalita provedených oprav tedy byla v rámci autorizovaných i neautorizovaných servisů loni prakticky srovnatelné. V rámci autorizovaných servisů nebyl v kvalitě odvedených prací výrazný rozdíl ani z hlediska značek. Servisy Škoda získaly hodnocení 95 %, o 1 procentní bod meziročně méně. O 3 procentní body si loni pohoršily servisy Ford (z 94 na 91 %), a o 2 procentní body servisy Peugeot (z 97 na 95 %).
Největšími zákazníky AUDITU SERVISŮ jsou leasingové společnosti s vozidly provozovaných v režimu operativního leasingu. Služba je určena rovněž vedoucím servisů ke kontrole zaměstnanců, ale také správcům firemních vozových parků a běžným motoristům. Všechny kontroly probíhají neohlášeně, servis tedy není předem informován o návštěvě auditora. Zásadním pravidlem AUDITU SERVISŮ je princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři navštíví jeden servis maximálně 3x za rok. Řídící pracovníci servisů ve většině případů respektují a oceňují zjištěné nedostatky a sami činí nápravná opatření.
Zdroj: Cebia, foto: Pixabay