Test Toyota RAV4 2.5 Hybrid: SUV do města
S hybridním pohonem dokazuje Toyota RAV4, že diesel lze nahradit. Hybrid ale funguje nejlépe ve městě, kam se takové SUV moc nehodí. Co dalšího ukázal test modelu Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD?
Toyota RAV4 patří mezi průkopníky mezi vozy kategorie SUV, občas si dokonce přisuzuje prvenství (podobně jako třeba Chevrolet Suburban nebo Range Rover). Každopádně je s námi už víc než čtvrtstoletí. Za tu dobu si dokázala vybudovat pevnou skupinu zákazníků. Společně s Yarisem a Corollou se stabilně drží v Česku mezi trojicí nejprodávanějších modelů značky.
Design prošel během těch 25 let obrovským vývojem. Dřív vypadala Toyota RAV4 mnohem víc offroadově, dokonce mívalo rezervní kolo zvenku na pátých dveřích. Dnešní aktuální generace pocházející z roku 2019 je mnohem elegantnější, ostře řezaná, v bílé barvě mi nejvíc připomíná helmu vojáka z Hvězdných válek. Testovaný exemplář byl ale lakovaný v zajímavé barvě Zelená Urban. Ta na mě udělala velký dojem a je škoda, že většina lidí se drží tradiční černé, bílé nebo stříbrné.
Prostor po lidi i zavazadla
Velmi příjemné je posezení v kabině. Po atraktivním venkovním zeleném kabátu je interiér sice dost strohý, kombinující jen černou a stříbrnou, ale sympaticky uspořádaný a kvalitně vyrobený. Palubní desce dominuje vysoko umístěná, samostatně stojící obrazovka infotainmentu. Ten je kolmý k ose vozu, možná bych vítal mírné natočení směrem k řidiči. Ale naštěstí základní funkce, především klimatizace, se stále ovládají standardními fyzickými ovladači.
Pochvalu zaslouží kabina vozu Toyota RAV4 i z hlediska prostornosti. Oproti předchozí generaci dostali zejména cestující vzadu víc prostoru ve všech směrech, k snadnějšímu nastupování určitě přispělo i zvětšení úhlu otevírání zadních dveří. Zavazadlový prostor 580 litrů je pak víc než nabídne podstatná část konkurentů. Jeho dno má výškově nastavitelnou podlahu a odkládací síťky po obou stranách. Jak konstruktéři spočítali, po sklopení zadních sedadel dovnitř vměstnáte 29″ horské kolo bez nutnosti demontáže předního či zadního kola. A při chvále nesmím zapomenout ani na velmi dobrý výhled řidiče z vozu, a to nejen díky tenkým sloupkům, ale i dobře umístěnému sedadlu vzhledem k přední kapotě.
Abych jenom nechválil, ne úplně bezchybně fungoval balík asistenčních systémů, například systém pro rozpoznávání dopravních značek bere Újezd nad Lesy z neznámého důvodu jako dálnici, z čehož by místní asi neměli radost.
Hybrid, kam s ním?
Testovaná jednotka 2.5 Hybrid Dynamic Force má nejvyšší systémový výkon 222 k (163 kW) v provedení s pohonem všech kol. Hybrid v modelu Toyota RAV4 má být alternativou k benzinu a náhradou za diesel, který už v nabídce osobních aut Toyoty nenajdete. Papírově by to z hlediska spotřeby splňovat měl – jeho průměrná hodnota totiž činí jen 5,6-5,9 l/100 km. V praxi bude dosažení těchto hodnot závislé na tom, kde se s autem budete pohybovat.
Nejvíc se tomu přiblížíte trochu paradoxně ve městě, kam by asi tahle velké SUV s pohonem všech kol patřit nemělo. Právě tam ale hybrid funguje z hlediska spotřeby nejlépe. Při popojíždění v kolonách umí jet chvíli jen čistě na elektřinu, případně kombinovat elektrický a benzinový motor v ideálním poměru, takže spotřeba je pod hranicí 6 litrů. Při jízdě mimo město, zejména po dálnici, se pak mnohem víc zapojuje do práce spalovací motor a spotřeba letí rychle nahoru až nad hranici osmi litrů. Ačkoli ve většině situací je hluk od motoru potlačen na minimum, při potřeba většího zrychlení třeba při předjíždění vydává hybridní soustava pořád trochu nepříjemné monotónní hučení.
Toyota RAV4 nenabízí několik jízdních režimů a nastavení jako řada jiných aut, ale podvozek je nastaven na rozumný kompromis pro pohodovou jízdu za většiny okolností. Nová platforma snížila autu těžiště, což oceníte v zatáčkách, což společně s tuhou karoserií a takřka ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy dává velmi sympatický výsledek. Jako rodinné auto skvěle tlumí všechny nerovnosti, ale zároveň se zbytečně nenaklání a není rozhoupané.
Cenově je Toyota RAV4 v průměru třídy. Základní akční cena pro předokolku je 789 900 Kč za verzi s benzinovým motorem 129 kW. Takový Peugeot 5008 startuje na 605 000 Kč, ovšem s mnohem slabším motorem, srovnatelně výkonný vyjde už na 865 000 Kč. Přes 800 tisíc budete muset vydat i za Ford Kuga nebo Volkswagen Tiguan, ovšem taková Honda CR-V stojí od 679 900 Kč. Hybridní RAV4 s pohonem všech kol pak stojí od 969 900 Kč, hybrid má i Honda CR-V, která vyjde na 919 900 Kč, ale má nižší výkon. U ostatních konkurentů vyjde čtyřkolka s výkonnými diesely nebo benziny vesměs na víc peněz.
Martin Šidlák
Toyota RAV4 hybrid 2.5 Hybrid AWD | |
Cena: | 801 570 (bez DPH) |
Charakteristika: | hybrid |
Maximální výkon soustavy: | 163 kW |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,1 s |
Spotřeba (kombinace): | 5,6-5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 128-134 g/km |
Délka/šířka/výška: | 4600/1855/1685 mm |
Rozvor: | 2690 mm |
Zavazadlový prostor: | 580 l |