Facelift a těžký úkol pro elektrickou Konu

Čistý elektromobil z Nošovic se představil s upravenou tváří, modernějším interiérem a s několika novými asistenty. Pod kapotou se nic neměnilo. Nadále je k dispozici až 204 koní, 64 kWh baterie a dojezd až 484 km. Pro novinku jsme naplánovali výjimečný test, během kterého při non-stop jízdě ujedeme přes 1300 kilometrů a nastoupáme víc, než 6000 metrů.

S naší dlouhodobou Konou Electric už jsme najeli víc než 5000 km a před blížícím se závěrem téměř půlročního testování jsme si pro ni vymysleli další nelehký úkol – absolvovat speciální trasu vytyčenou Českou asociací pro elektromobilitu, při které obkroužíme bez zastávek vyjma nabíjení celou Českou republiku. Těsně před startem se nám naskytla možnost trasu absolvovat se žhavou novinkou – a sice čerstvě faceliftovanou verzí tohoto modelu. Tak uvidíme, jak v průběhu testu uspěje…

Pod kapotou zůstává vše při starém. Jako pohon lze volit buď motor s výkonem 100 nebo 150 kW a tomu náleží Li-Pol akumulátor s kapacitou buď 39,2 nebo 64 kWh. Zatímco technická tabulka slabší verze hlásí dojezd dle WLTP 305 km, silnější a námi testovaná verze má v tomto režimu urazit až 484 km na jedno nabití. Jaká je realita vám prozradíme na konci dlouhodobého testu a v průběhu samotného maratonu okolo ČR, zde se ale budeme potýkat jak s náročným hornatým terénem, nízkými teplotami, tak ve výsledku i s nástrahy současné infrastruktury.

Z dlouhodobého testování máme zkušenosti jak s pomalým nabíjením v domácích podmínkách, tak od rychlejších wallboxů, i od rychlých DC a UFC nabíječek. Teorie výrobce nicméně hovoří o 47 minutách nabíjení z 10 na 80 % při využití stejnosměrných rychlodobíjecích stanic o výkonu 100 kW. I faceliftovaná Kona Electric pak může být vybavena 10,5kW třífázovou palubní nabíječkou, která výrazně zkracuje doby nabíjení na veřejných stanicích s třífázovým střídavým proudem nebo ze soukromé nástěnné nabíječky. Z 10 na 100 % se v tu chvíli akumulátor silnější kony nabije za necelých sedm hodin.

Lexus RZ
Čtete také

Češi najedou za rok téměř 76 miliard kilometrů. To je 515krát ke Slunci

Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia

Změny hlavně na exteriéru

Nejvýraznější změny u faceliftované kony lze zaznamenat při pohledu zvenku na její přední část. Automobil, který se pro evropské zákazníky od letošního března vyrábí v závodě HMMC v Nošovicích v Moravskoslezském kraji, dostal nové nárazníky na obou koncích, změnila se grafika ve světlometech a po celém obvodu ubylo černých plastů. Příď je navíc doplněna asymetrickou nabíjecí zásuvkou. Jedná se o originální prvek modelu Kona Electric, který představuje motiv odkazující na elektrickou jízdu. Modernizovaná Kona je navíc o 25 milimetrů delší než předchozí verze. Uvnitř je pak novým prvkem digitální přístrojový štít, který má úhlopříčku 10,25 palce. Změnilo se i rozmístění některých ovladačů, zbytek až na pár nevýznamných detailů zůstal beze změn.

Zákazníci – zejména nyní v zimě – jistě ocení možnost pomocí vzdáleného přístupu přes aplikaci v mobilním telefonu zapínat s dostatečným předstihem před nástupem do vozu topení, přibylo ještě ambientní osvětlení, zásuvka USB vzadu a další drobnosti.

S řešením dopravních situací nově řidiči pomáhá větší množství elektronických asistentů. Mezi vylepšené funkce systému Hyundai SmartSense patří asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání a aktivní asistent zabraňující srážce s vozidly v mrtvém úhlu. Jednak umí řidiče upozornit na nebezpečnou situaci a jednak v případě potřeby autonomně zabrzdí.

Uvidíme již brzo, jak se novinka vypořádá s náročnou tratí v zimních podmínkách. Následně přineseme podrobné vyhodnocení testu, ale i srovnání obou verzí. Sledujte náš web a Facebook magazínu Flotila.