Facelift a těžký úkol pro elektrickou Konu

Čistý elektromobil z Nošovic se představil s upravenou tváří, modernějším interiérem a s několika novými asistenty. Pod kapotou se nic neměnilo. Nadále je k dispozici až 204 koní, 64 kWh baterie a dojezd až 484 km. Pro novinku jsme naplánovali výjimečný test, během kterého při non-stop jízdě ujedeme přes 1300 kilometrů a nastoupáme víc, než 6000 metrů.

S naší dlouhodobou Konou Electric už jsme najeli víc než 5000 km a před blížícím se závěrem téměř půlročního testování jsme si pro ni vymysleli další nelehký úkol – absolvovat speciální trasu vytyčenou Českou asociací pro elektromobilitu, při které obkroužíme bez zastávek vyjma nabíjení celou Českou republiku. Těsně před startem se nám naskytla možnost trasu absolvovat se žhavou novinkou – a sice čerstvě faceliftovanou verzí tohoto modelu. Tak uvidíme, jak v průběhu testu uspěje…

Pod kapotou zůstává vše při starém. Jako pohon lze volit buď motor s výkonem 100 nebo 150 kW a tomu náleží Li-Pol akumulátor s kapacitou buď 39,2 nebo 64 kWh. Zatímco technická tabulka slabší verze hlásí dojezd dle WLTP 305 km, silnější a námi testovaná verze má v tomto režimu urazit až 484 km na jedno nabití. Jaká je realita vám prozradíme na konci dlouhodobého testu a v průběhu samotného maratonu okolo ČR, zde se ale budeme potýkat jak s náročným hornatým terénem, nízkými teplotami, tak ve výsledku i s nástrahy současné infrastruktury.

Z dlouhodobého testování máme zkušenosti jak s pomalým nabíjením v domácích podmínkách, tak od rychlejších wallboxů, i od rychlých DC a UFC nabíječek. Teorie výrobce nicméně hovoří o 47 minutách nabíjení z 10 na 80 % při využití stejnosměrných rychlodobíjecích stanic o výkonu 100 kW. I faceliftovaná Kona Electric pak může být vybavena 10,5kW třífázovou palubní nabíječkou, která výrazně zkracuje doby nabíjení na veřejných stanicích s třífázovým střídavým proudem nebo ze soukromé nástěnné nabíječky. Z 10 na 100 % se v tu chvíli akumulátor silnější kony nabije za necelých sedm hodin.

ČEZ
Čtete také

ČEZ v 1. pololetí postavil téměř stovku nových dobíječek. Objem odebrané bezemisní elektřiny vystřelil o 53 %

Za první šest měsíců přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů, přes 1500 jen za červen. Celkově…

Změny hlavně na exteriéru

Nejvýraznější změny u faceliftované kony lze zaznamenat při pohledu zvenku na její přední část. Automobil, který se pro evropské zákazníky od letošního března vyrábí v závodě HMMC v Nošovicích v Moravskoslezském kraji, dostal nové nárazníky na obou koncích, změnila se grafika ve světlometech a po celém obvodu ubylo černých plastů. Příď je navíc doplněna asymetrickou nabíjecí zásuvkou. Jedná se o originální prvek modelu Kona Electric, který představuje motiv odkazující na elektrickou jízdu. Modernizovaná Kona je navíc o 25 milimetrů delší než předchozí verze. Uvnitř je pak novým prvkem digitální přístrojový štít, který má úhlopříčku 10,25 palce. Změnilo se i rozmístění některých ovladačů, zbytek až na pár nevýznamných detailů zůstal beze změn.

Zákazníci – zejména nyní v zimě – jistě ocení možnost pomocí vzdáleného přístupu přes aplikaci v mobilním telefonu zapínat s dostatečným předstihem před nástupem do vozu topení, přibylo ještě ambientní osvětlení, zásuvka USB vzadu a další drobnosti.

S řešením dopravních situací nově řidiči pomáhá větší množství elektronických asistentů. Mezi vylepšené funkce systému Hyundai SmartSense patří asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání a aktivní asistent zabraňující srážce s vozidly v mrtvém úhlu. Jednak umí řidiče upozornit na nebezpečnou situaci a jednak v případě potřeby autonomně zabrzdí.

Uvidíme již brzo, jak se novinka vypořádá s náročnou tratí v zimních podmínkách. Následně přineseme podrobné vyhodnocení testu, ale i srovnání obou verzí. Sledujte náš web a Facebook magazínu Flotila.