Levné kilometry – Kona Electric v dlouhodobém redakčním testu

Vůbec poprvé k nám do redakce na dlouhodobý test zavítal čistý elektromobil. Při dlouhodobém testování s tisíci najetými kilometry prověříme, jestli už dává elektromobil pro firemní účely smysl. Právě model Hyundai Kona Electric k tomu má řadu předpokladů.

Není na trhu mnoho elektromobilů, které mají takový potenciál, jako Hyundai Kona Electic. Produkt elektromobilu za posledních pár let ušel pořádný kus kupředu a v současné době se většina nástrah překlopila už na stranu infrastruktury. Řada čistě elektrických modelů už nabízí všechno z toho, na co jsme si zvykli u „běžných“ vozidel s konvenčním pohonem. Počínaje jízdními vlastnostmi, ale pokračujíce přes prostornost, bezpečnost, komfort na palubě, a konče nabídkou moderních asistenčních či bezpečnostních systémů. A především – nabízejí už většinou dostatečný dojezd, aniž by se řidič musel omezovat při využívání vytápění či klimatizace, a navrch přidávají rychlé dobíjení. Hyundai Kona Electric je v tomto ohledu společně s Kiou e-Niro tím vůbec nejlepším, co lze na tomto poli i z pohledu poměru ceny a užitné hodnoty pořídit.

I proto jsme se rozhodli ji přizvat k dlouhodobému testování a na vlastní kůži si vyzkoušet, jaké soužití s ryzím elektromobilem při každodenním užívání opravdu je. Pokud firma, anebo i jednotlivec, přemýšlí o využívání elektromobilu, předpokladem je možnost auto nabíjet buď doma, anebo přes den ve firmě. K tomu slouží wallbox, anebo může pomoct a při běžných nárocích podle způsobu zacházení vystačit i běžná domácí zásuvka, ale spíše třífázová. Pro bezproblémové nabíjení a současně pro možnost měření skutečně odebrané energie ze sítě jsme se rozhodli využívat sadu MOON2Go, která poskytuje redukce na všechny myslitelné zásuvky, umožňuje sledovat průběh nabíjení a teoreticky dovolí využít nabíjení až 22 kW. Už teď se těšíme na finální součet veškeré odebrané energie propočítané na námi ujeté kilometry. Cena energií se bude samozřejmě lišit, ale vše budeme evidovat a v dalších dílech přineseme přesné informace o tom, za kolik a případně s jakými nástrahami je možné s elektromobilem jezdit.

Jako výhradního poskytovatele při nabíjení z běžných veřejných stanic jsme využili nabídku společnosti E-ON. Ta už dnes disponuje širokou sítí dobíjecích stanic. A to jak těch rychlých, tak díky velké síti partnerských dobíjecích stanic i těch pomalejších. Stačí otevřít mapu na adrese www.eon-drive.cz a podívat se po svém okolí. Anebo ještě lépe přes aplikaci E.ON Drive, pomocí které lze každé nabíjení zahájit, ale třeba sledovat i jeho průběh, nebo evidovat celkovou historii nabíjení. V připojeném rámečku uvádíme i ceny, za které lze u E.ONu nabíjet. Ty se liší podle rychlosti nabíjení, ale i podle toho, jestli jste registrovaným, anebo jednorázovým zákazníkem.

Elektrická moderna

Hyundai Kona Electric se musí líbit. Podle mého zde Korejci trefili ideální kompromis mezi futuristickým vzezřením a tím, co je schopný zákazník v Evropě ještě skousnout. Charakteristická je přední maska s uzoučkými světlomety a zaslepenou částí v místě, kde u běžných aut bývá mřížka s chlazením motoru. Záď podle mého uvážení se zbytkem vozu koresponduje o chlup méně, ale nikoho asi neurazí.

Poměrně nadšený jsem prozatím z interiéru. Zase nejde o modernu za každou cenu, ale o příkladnou přehlednost a snadné ovládání. Kvituji s povděkem přítomnost řady fyzických tlačítek a ovladačů, ať už pro ovládání klimatizace, hlasitosti rádia, ale i dalších funkcí. Na druhé straně nechybí rozměrný displej infotainmentu s množstvím detailních informací o pohonu, dojezdu, plánovaném nabíjení, historii spotřeby, anebo jen sloužící k vyhledávání nabíjecích stanic při cestě. Přístrojový štít se již také dočkal své digitální podoby a stejně jako zbytek útrob sází na přehlednost, solidní rozlišení a vkusné barevné pojetí.

Nechybí vymoženosti jako vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, head-up displej, vyhřívaný volant, adaptivní tempomat, LED technologie, ale i asistent jízdy v pruzích či adaptivní tempomat. Co musím pochválit ze všeho nejvíc, to je ovládání „řazení“. Žádná páka, jen čtveřice tlačítek – P, R, N a D. Proč vymýšlet víc?

Nadbytek výkonu

Co dělá ale elektromobil elektromobilem, to je jeho pohonné ústrojí a akumulátor. Kona Electric nabízí na výběr buď slabší verzi elektromotoru s výkonem 100 kW doplněnou o akumulátor o kapacitě 39,2 kWh, anebo silnější provedení s výkonem 150 kW (204 koní) doplněnou o akumulátor s využitelnou kapacitou 64 kWh (celková kapacita je 67 kWh). Do testu dorazila silnější varianta, která má ve výsledku dle metodiky WLTP nabídnout dojezd až 484 km.

Bylo by pověstným nošením dřeva do lesa zmiňovat, jak se vysoký výkon spolu s charakteristikou elektromotoru s okamžitým nástupem plného kroutícího momentu v jakýkoliv moment za volantem kony projevuje. Na druhé straně je to to, co stojí za charakterem tohoto auta. Je tiché, to je samozřejmé, ale velký výkon se stará o to, že zrychlení auta je opravdu nadstandardní. Kona zrychluje z jakékoliv rychlosti, kdykoliv a bez jakéhokoliv uvadání. K ovládání pohonu slouží tři režimy – ECO, Comfort a Sport. Dlouhým přidržením přepínače lze vynutit ještě režim ECO+, který výrazně omezí výkon a má zajistit největší dojezd. V zásadě ho ale není třeba. Každý z nachystaných režimů dělá přesně to, co je jeho posláním a podepisuje se na celkovém dojezdu. A protože v režimu ECO je reakce vozu lehce utlumená, ve sportu až moc agresivní, prozatím se při drtivé většině cest spoléháme na Comfort. Co moc chválím je možnost nastavení stupně rekuperace při každém z nich. Anebo si s rekuperací průběžně pohrávat pomocí páček pod volantem. K dispozici jsou tři stupně, přičemž s tím třetím často ani nepotřebujete používat brzdový pedál.

S elektrickou konou jsme prozatím ujeli 1500 km s průměrnou spotřebou 13,5 kWh/100 km. Při klidné jízdě lze spadnout až na hodnoty 10 kWh, naopak dálniční tempo znamená vzestup podle zvoleného tempa až k 20 kWh. Městský provoz poté hlásí spotřebu klidně kolem 11 kWh. V kuse jsme prozatím nejvíce ujeli 380 km, stále nám ale zbývala rezerva dalších 80 km, takže sáhnout si na dojezd 450 km není vůbec problém. K nabíjení jsme doposud nejvíce využívali bezplatného dobíjení aplikace ChargeUp a veřejných dobíjecích stanic E.ONu. Průměrné náklady na kilometr se díky tomu zatím drží na hranici 30 haléřů na kilometr. Při nabíjení AC rychlostí u společnosti E.ON dosahujeme jako registrovaný zákazník při ceně 3 Kč/kWh hodnoty 40 haléřů na 1 km, při méně častém využití DC nabíjení pak 80 haléřů na kilometr.

Další velkou výhodou kony je díky výkonné třífázové palubní nabíječce možnost rychlého nabíjení, kdy je možné baterii vozidla naplnit prakticky přes noc (cca 7,5 hodiny). Při využití wallboxu s výkonem 7 kW se tato doba natahuje někam k deseti hodinám. Z druhé strany je možné využít i rychlé dobíjecí stanice, kdy se 80 % kapacity akumulátoru při využití 100 kW DC stanice nabije během necelých padesáti minut.

Rozhodující ve finále bude samozřejmě cena vozu. Ta začíná u testované 150 kW verze na 909 080 Kč bez DPH a díky aktuální akční nabídce s Vánoční prémií padá na 867 760 Kč bez DPH. Využít lze i limitované edice Czech edition s Vánoční prémií 100 000 Kč. Základní cenovka 1 033 050 Kč bez DPH se tak ponižuje na 950 405 Kč bez DPH a jako bonus značka k vozu zdarma nabízí wallbox v hodnotě 25 000 Kč, AC nabíjecí kabel za 12 000 Kč, sadu zimních kol a servisní prohlídky na 3 roky zdarma. Standardem je u všech verzí záruka 5 let bez omezení a 8 let záruka na akumulátory.

TEXT: Michal Žďárský

FOTO: Vojtěch Formánek

TECHNICKÉ INFORMACE:

fotogalerie

Energie od E.ONu

Během dlouhodobého testu jsme se rozhodli otestovat i síť veřejných dobíjecích stanic společnosti E.ON Energie. Ta zahrnuje v současné době již velké množství rychlých dobíjecích stanic a díky spolupráci s tzv. partnerskými stanicemi i řadu dalších – někdy pomalejších, jindy ultra rychlých, jakými je třeba stanice v Olbramovicích poskytující dva hyperchargery s výkonem 150 kW.

Přehled služeb E.ONu, stejně jako mapu nabíjecích stanic či odkaz na aplikaci E.ON Drive, naleznete na adrese www.eon-drive.cz. Pomocí aplikace lze zahájit i samotné dobíjení, takže není potřeba hledat a přikládat RFID kartu. Aplikace umožňuje chytré vyhledávání stanic i podle GPS či filtrování podle typu konektoru či výkonu dobíjecí stanice. Samozřejmostí je ukládání historie dobíjení, online informace o průběhu dobíjení, zasílání notifikací aj. Výhodou služeb společnosti E.ON je i nedávné napojení na platformu Hubject, které znamená možnost nabíjet i na dobíjecích stanicích v celé Evropě.

Ceník E.ONu dělí nabíjení na pomalé (AC), rychlé dobíjení (DC) a ultrarychlé dobíjení (UFC). Registrovaný zákazník platí v případě AC dobíjení 3 Kč za kWh, 6 Kč při využití DC dobíjení a 9 Kč v případě užití UFC. Neregistrovaný zákazník může využít jednorázovou platbu pomocí kreditní karty a dobíjet za ceny 9/11/13 Kč za kWh.

Nabíjecí kabel Moon2Go

Abychom byli schopni evidovat množství odebrané energie jak v případě využití veřejných dobíjecích stanic, kdy většinou přesně víte, kolik energie jste ze sítě odčerpali, tak v případě využití nabíjení doma či před redakcí, zvolili jsme produkt od společnosti MOON. Ta nabízí řešení veškerého nabíjení v oblasti elektromobility od nabíjecích kabelů, přes výkonné dobíjecí stanice až po domácí úložiště energie.

Sada Moon2Go je vlastně takovým wallboxem smrsknutým do nabíjecího kabelu s malou řídící jednotkou a dobijete díky němu prakticky vždy a všude. A především, vždy tak rychle, jak umožňuje dostupná zásuvka. Což často běžně dodávaný kabel u vozu neumožňuje. Jednofázový, zpravidla 10 nebo 12A kabel ve voze umožňuje výkon na hranici 2,4 kW, což značí nabíjení trvající desítky hodin. Zejména u třífázových průmyslových zásuvek si tak lze sadou výrazně pomoct. Její výhodou je velké množství rozličných redukcí a zejména zástrčka CEE 5p 32A/400V umožní zákazníkům, jež to dokáží u svých zařízení a automobilů využít, nabíjet až pomocí 22 kW. Pokud máte doma jen menší třífázovou zásuvku, lze využít redukce na CE 5p 16A/400V. V balení samozřejmě nechybí ani redukce na klasickou jednofázovou zásuvku, kde bude limitem nabíjecí proud 13 A. Výhodou nabíjecí sady je i to, že sama pozná, jaký maximální příkon lze použít a jaký výkon má nabídnout. Pokud chcete nabíjet nižším proudem, například pro lepší rozložení nabíjení na delší dobu, lze přes ovladač nabíjecí proud i snížit. Na výběr jsou hodnoty 10, 13, 16, 24 a 32 A.

Co je pro nás důležité je fakt, že lze jednotlivá nabíjení detailně zaznamenávat. K tomu slouží mobilní aplikace Moon2Go, kde v průběhu nabíjení přesně vidíte, jaký proud kabelem právě protéká. Kromě toho umí aplikace informovat též o zatížení jednotlivých fází, o napětí a frekvenci sítě a o celkovém množství přenesené energie. Možné je nabíjení v aplikaci i přerušit.

Cena sady Moon2Go je 25 600 Kč bez DPH.