Rozdíl v bezpečnosti aut na různých kontinentech je obrovský

nárazový test

Ročně na celém světě zemře na silnicích zhruba 1,3 milionu lidí. Všechny by je zachránil celoroční totální lockdown, část z nich pak auta s bezpečnější konstrukcí. V řadě zemí se přitom podobné automobily od stejného výrobce konstrukčně liší. Global NCAP teď vyzývá ke změně.

Organizace zabývající se bezpečností vozidel Global NCAP upozornila na rozdíly v bezpečnostních normách mezi Evropou, Amerikou či Japonskem a státy především v Jižní Americe a Africe. Podle OSN na méně rozvinuté země připadá až 90 % z 1,3 milionu obětí dopravních nehod na celém světě. Podobná auta od stejných výrobců musejí totiž v každé zemi splňovat jiná bezpečnostní kritéria a některé automobilky tak na některé trhy dodávají konstrukčně jiná auta než na ostatní.

Offroad, bahno, Toyota Land Cruiser, Ford Ranger Raptor
Čtete také

Extrémní test: Toyota Land Cruiser vs. Ford Ranger Raptor

Extrémní test: Toyota Land Cruiser vs. Ford Ranger Raptor. Tahle auta byla zrozena pro terén. My jsme je podrobili opravdu…

Například čínský pick-up Great Wall Steed 5 nemá ve verzi pro Jihoafrickou republiku airbagy ani ABS. Britský Autocar uvádí jako příklad i společnost Maruti Suzuki, jejíž model Swift prodávaný v Indii nebo Africe získal v testech Global NCAP jen dvě hvězdičky, přičemž evropská verze Suzuki Swift získala v mnohem přísnějších testech Euro NCAP hvězdičky tři, s tzv. Safety packem dokonce čtyři. 

Global NCAP poukázala dále na model Renault Kwid ,který se má stát technickým základem budoucí první elektrické Dacie. „Když se podíváte na model Kwid, brazilská verze má mnohem více výztuh v A-sloupku než ta indická,“ řekl Alejandro Furas, technický ředitel společnosti Global NCAP. Kwid byl pro Brazílii významně upraven v reakci na veřejné pobouření, když tam neuspěl při úvodním nárazovém testu. Furas se domnívá, že za rozdíly může tlak na snižování nákladů, kvůli kterému se používá různě kvalitní ocel a dokonce i méně kvalitní svařování.

Výrobci automobilů a sdružení automobilového průmyslu to vyvracejí a poukazují na to, že jejich vozy splňují regulační normy zemí, ve kterých se prodávají. Prezident Global NCAP David Ward však uvedl, že tento argument je nepřijatelný. Obvinil protistranu dokonce z „morálního bankrotu“ a konstatoval, že podporují postavení jejich nejslabších členů.

Britský Autocar oslovil i sdružení automobilových výrobců v Indii a Jižní Africe, ale dotaz zůstal bez odpovědi, nereagovaly ani někteří oslovení výrobci. Indická verze časopisu ovšem zjistila, že Global NCAP hodlá v Indii zpřísnit pravidla pro bezpečnostní testy. Důraz nebude kladen pouze na bezpečnost vozu při samotném nárazu, ale z velké části i na bezpečnostní asistenty, kteří mají zabránit nehodě či omezit její následky. V Indii totiž při nehodách umírá velké množství chodců, cyklistů a jezdců na motorkách. Společnost Global NCAP také vyzvala k celosvětovému sjednocení bezpečnostních standardů.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ