Austrálie chce zdanění jízdy elektromobilem

emise

Zatímco se v médiích i na úrovni Evropské unie a jednotlivých států vede diskuse, jak víc dotovat elektromobilitu, aby tyto vozy začalo používat více zákazníků, v Austrálii naopak chtějí zavést zdanění elektromobilů. Důvodem je snaha o nahrazení výpadků spotřební daně z klasických pohonných hmot.

V souvislosti s elektromobily se hovoří hlavně o jejich ekologickém přínosu, řada automobilek vidí jedinou budoucnost v elektromobilitě a Evropská unie stále zpřísňuje emisní normy pro vozidla se spalovacími motory. Málokdo ale řeší aspekty, které hovoří proti elektromobilitě. A ty jsou ekonomické. Kromě toho, že bez masivních dotací se auta stanou luxusním zbožím pro bohaté, což povede i k výraznému snížení zaměstnanosti v celém automobilovém průmyslu je tady i problém pro jednotlivé státy. A co zdanění elektromobilů?

Čtete také

5 nejprodávanějších ojetých elektroaut online v roce 2024. V žebříčku chybí Tesla, Škoda i BMW

Přestože je průměrně jen každý desátý ojetý vůz prodaný online elektromobil, podíl EV se na trhu ojetin postupně zvedá. Zákazníci Carvago nejčastěji pořizují elektrická auta ve stáří tři až čtyři roky, s nájezdem do 30 tisíc kilometrů a cenou do 550 000 Kč.

Výraznou položkou státních příjmů jsou totiž spotřební daně. Například v Česku získal stát ze spotřební daně z pohonných hmot kolem 85 miliard korun. S narůstajícím podílem elektromobilů bude ale toto číslo klesat. A to si uvědomili v australském státu Viktoria, kde letos investují 45 milionů dolarů do podpory výstavby nabíjecí infrastruktury.

Tamní ministr financí Tim Pallas oznámil, že od července 2021 by stát chtěl vybírat novou silniční daň od majitelů elektrických vozidel, a to ve výši 2,5 centu za kilometr u elektrických a vodíkových vozů a 2 centy u plug-in hybridů. Stát očekává příjem kolem 30 milionů dolarů ročně. Spotřební daň aktuálně činí 42 centů z každého litru benzinu a nafty. „Jedná se o spravedlivý systém, aby každý platil svůj podíl na opotřebení silnic,“ řekl.

Proti tomu se postavil výkonný ředitel Rady pro elektrická vozidla (EVC) Behyad Jafari, který uvedl, že daň bude mít „nepříznivý dopad na zavádění a dostupnost elektrických vozidel v Austrálii“. V Austrálii tvoří elektromobily méně než jedno procento všech nově registrovaných vozů. Nesouhlasí ani tamní Strana zelených, která ve svém prohlášení uvedla, že půjde o opatření proti snižování emisí a čistšímu životnímu prostředí. Souhlasí sice s tím, že je třeba reformovat silniční daň, ale „teď k tomu není vhodná doba“.

Naopak Adrian Dwyer, výkonný ředitel Infrastructure Partnerships Australia (IPA) k zavedení poplatku vyzval. „Nyní získáváme přibližně 11 miliard dolarů ročně prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot,“ řekl. „Tyto peníze potřebujeme odněkud získat, aby se zaplatila výstavba a rekonstrukce silnic.“ Odmítl i argument, že daň odradí lidi od nákupu elektromobilů. „Pan Dwyer také odmítl myšlenku, že nová daň by vytlačila lidi od elektrických automobilů. „Myslím, že pokud si někdo kupuje Teslu za 180 000 dolarů, nebude ho demotivovat několik set dolarů ročně na poplatcích za užívání silnic,“ řekl.

Viktoria je přitom už druhým australským státem, který plán na zavedení takové daně ohlásil, první byla Jižní Austrálie. Noah Schultz-Byard, ředitel místního Australského institutu ro označil za „velkou daň za neznečišťování“. „Ukládat takovou novou daň je směšné,“ uvedl. „Je to jako říkat, že někdo, kdo přestane kouřit, měl platit zvláštní daň.“ Jeho srovnání ale logicky poněkud pokulhává, protože oba zmíněné státy zavádějí daň kvůli opravám a výstavbě silnici, které elektromobily používají stejně jako vozy se spalovacím motorem.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ