Budování nabíjecích stanic brzdí nezájem českých firem o elektromobily

nabíjení auto

Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou pouze ve čtyřech státech Unie – Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii. Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba čtyřikrát méně, než je průměr zemí EU.

Nabíječky v ČR tvoří jen 0,4 % z jejich celkového počtu v EU a Česko je tak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách. „Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily tvoří v autoparcích tuzemských firem jen 4 %, oproti cca 16% v ostatních zemích EU. Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing.

auto, modré, opel astra ST
Čtete také

Opel Astra ST je v Česku. Prodávat se bude od 599 900 Kč

Opel přivezl do Čech kombíkovou verzi svého stěžejního modelu. Opel Astra ST nabídne několik druhů pohonů a kufr o velikosti 608 litrů….

Jen jedna ze sedmi nabíječek v EU umožňuje rychlé dobíjení

Podle ACEA umožňuje rychlé dobíjení jen každá sedmá nabíjecí stanice v EU. Celkově je to 28 586 stanic. Drtivá většina, 171 239 umožňuje jen standardní rychlost nabíjení do 22 kW. Mnoho dobíječek, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou jen běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou, například v autoservisech. Zpráva ACEA  také ukázala, že dobíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes padesát tisíc, tj. čtvrtina z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V Česku je to 808 dobíjecích míst. „Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, má je 31 % firem, což je oproti Česku skoro osmkrát více,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Prodeje elektromobilů rostou v EU dvakrát rychleji než nové nabíječky

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic ale vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 tisíc. Podle asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut, protože řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek nabíjecích bodů či budou příliš dlouho čekat na rychlonabíječky, které dovedou konkurovat tankování paliva u běžných spalovacích motorů. Potvrzuje to také Tomáš Kadeřábek: „Aby byly elektromobily do budoucna konkurenceschopné, musí se do posílení dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti. Ty by měly společně s novými vozidly poskytovat firmám i jednotlivcům kompletní servis, včetně dodávky takzvaných wallboxů pro dobíjení doma i v práci, aby vozidla byla připravena kdykoli k provozu,“ uzavírá.

Zdroj: ARVAL