Kia Ceed SW, Opel Astra ST a Renault Megane Grandtour – Máme jasno!
Který model vás napadne, když se řekne kombi nižší střední třídy? Golf? Focus? Nebo nějaká škodovka? Jde o hodně nabitý segment, kterého chtějí být účastni všichni výrobci. Co ale třeba méně okoukané modely jako je Astra ST, Ceed SW, anebo Megane Grandtour? Mají co nabídnout a který z nich má na to pobít všechny ostatní?
Všestranný kombík pro rodinu, anebo spolehlivé referentské auto do firmy… Kombíky nižší střední třídy mají na to pokrýt širokou paletu potřeb při ještě docela rozumné cenovce. Do dnešního srovnání jsme vybrali méně výrazné modely, které by se chtěly prodrat do popředí prodejů a co si budeme povídat, předpoklady pro to jistě mají. Hned na začátek můžeme prozradit, že jeden z nich k tomu má těch předpokladů opravdu hodně a takový megane vám v seznamu vyskočí vždy, když budete myslet v první řadě na peníze. Platí ale stále zažité předpoklady?
Pokud jde o vzhled, ne každý na sebe chce výběrem auta strhávat pozornost. A pro něho tu je právě Kia Ceed SW, která vypadá elegantně, ale nesází na prvoplánové designerské výstřelky, a tak její vzhled časem ani příliš nestárne. Podobnou cestou se vydala i Astra, která přestože prošla pro nový modelový rok jemným faceliftem, první podoba současné generace zde stále hraje prim a na první pohled se může zdát již lehce okoukaná. Asi nejzajímavější exteriér z tohoto pohledu nabídne Renault Megane se svými členitými světlomety využívajícími efektní LED diody denního svícení a celkově nejdynamičtěji střiženou siluetu vozu.
Displej není vše
Usednutí do útrob vozů bude u vybrané trojice rozhodující. V případě pojetí interiérů meganu, astry a ceedu vidíme tři zcela rozdílné přístupy, z nichž jeden výrazně převyšuje své dva konkurenty. Megane sází už v základní výbavě na digitální přístrojový štít a typický je na výšku orientovaný rozměrný displej infotainmentu, který sdružuje celou plejádu všech funkcí automobilu. Interiér tak na první pohled působí možná maličko stroze. Zato je přehledný, všechny informace jsou poměrně dobře čitelné a co lze pochválit jsou reakce na dotek rozměrného displeje. Logika rozvržení a ovládání jednotlivých sekcí už je maličko komplikovaná a prokousat se k některým údajům či funkcím už dá někdy docela zabrat.
Co je vůbec nejslabší stránka meganu, to je jeho vnitřní prostor. V porovnání se zbylou dvojicí je jeho interiér nejstísněnější, a to jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Znát je to zejména v šířce interiéru, ale příliš místa nezbývá ani před koleny cestujících na zadních sedadlech. Co je navíc poměrně nepříjemné, to je výrazně dopředu protažený A sloupek s nevhodným sklonem, který významně omezuje výhled řidiče tímto směrem. Problém představuje i širší středový tunel, který řidiče tlačí do kolene a ten je proto nucený alespoň poupravit svoji pozici za volantem, aby při jízdě tolik netrpěl.
Interiér astry je na půli cesty od meganu k ceedu. Sice je zde patrný už nějaký ten zub času, ale astra vcelku dobře kombinuje moderní pojetí útrob s rozměrným dotykovým displejem příplatkového infotainmentu s dostatečným počtem fyzických tlačítek. Těmi lze snadno ovládat všechny potřebné funkce. Tohle je vcelku vydařená kombinace jednoduchého pojetí a příkladné funkčnosti. Centrální obrazovka infotainmentu je dobře čitelná s příjemnou kombinací barev. Přiměřená paleta funkcí je navíc přístupná klasickými tlačítky a i obrazovka samotná má v levém dolním rohu softwarové ikony pro přímé přepínání hlavních voleb. I nabídkou prostoru se interiér astry nachází přesně na půli cesty mezi meganem a ceedem. Místa je tu tak akorát. Řeklo by se dostatek, tak nějak odpovídající průměru třídy. Potěší i velmi příjemná sedadla na kterých si Opel dlouhodobě zakládá. I astra tedy za příplatek nabídne ergonomická sedadla s certifikací německé asociace ortopedů pro zdravá záda AGR.
Optimální stav
A jaká je situace u kombíku značky Kia? Ihned na začátek testu jsme se všichni shodli, že zde se cítíme nejpříjemněji a v tomto duchu jsme dokráčeli až ke konci testu. Interiér ceedu zkrátka působí nejprémiovějším dojmem. Jsou zde použity velmi příjemné a kvalitní materiály, všechny ovladače na sebe logicky navazují, jsou přehledně uspořádané a příkladně na očích a v dosahu řidiče. Část z toho jde na vrub i vydařenému digitálnímu přístrojovému štítu, který je zde na rozdíl od meganu za příplatek, ale zato nabídne opravdu velkou plochu, příjemné barevné ladění a logické přehledné uspořádání.
Chválíme velký počet fyzických tlačítek, kterými si raz dva nastavíte co potřebujete a nemusíte se rozptylovat tápáním na displeji infotainmentu a rozptylovat svoji pozornost při řízení. Při tom všem ale působí interiér ceedu velmi moderně a pochopitelně nechybí ani rozměrná obrazovka infotainmentu. A aby toho nebylo málo, celá posádka má k dispozici opravdu dostatek životního prostoru, což celkový dojem z cestování a prvního zmíněného dojmu pouze podpoří.
Velmi podobně ze srovnání vycházejí i zavazadlové prostory. Megane Grandtour nabízí papírových 449 litrů i nejmělčí úložný prostor a na konkurenci tak výrazně ztrácí. Škoda je i to, že na rozdíl od předchozí generace už nelze po sklopení zadních opěradel vyjímat sedáky druhé řady, a tak zde vzniká poměrně vysoký schod. Možností je samozřejmě zvýšit podlahu kufru. To už ale není k dispozici maximálně udávaná hodnota v této kombinaci 1432 litrů. Astra Sports Tourer je znovu na pomezí mezi meganem a ceedem. K dispozici má 540 „kufrových“ litrů a po sklopení zadních opěradel umí nabídnout až 1630 l a navíc tím vzniká i rovná plocha bez schodu, což přijde při stěhování delších předmětů vhod. Výhodou kufru je i jeho pravidelný tvar a rovné stěny, takže zmíněných 540 litrů lze využít bezezbytku.
Králem prostoru je ale znovu Ceed SW. Jeho kufr je opravdu obrovský, což maličko naznačuje už i silueta zadní části vozu. Kufr je velmi dlouhý a i bez sklopených zadních sedadel pojme úctyhodných 625 litrů. Díky nízké nákladové hraně je navíc do kufru i dobrý přístup a po sklopením zadních opěradel Ceed SW nabídne až 1696 litrů. Dobrá zpráva je i to, že sklopená opěradla navazují přímo na podlahu kufru a ani zde tak nevzniká žádný nepraktický schod. Abychom nekriticky jen nechválili, je třeba dodat, že část ze zmíněných 625 litrů je k dispozici pod podlahou vozu v nachystaných, nicméně vcelku praktických přihrádkách.
Čtyři proti třem
K testu jsme si přizvali silnější z nabízených dieselových jednotek v kombinaci s automatickými převodovkami. U ceedu můžete v rámci nafty vsadit na šestnáctistovku s výkonem 85 nebo 100 kW, přičemž pouze silnější variantu lze kombinovat se sedmistupňovým automatem. Renault nabízí jedinou patnáctistovku s výkonem 85 kW a jediná astra nasazuje v rámci všech svých motorizací tříválce, a to s výkony 77 nebo 90 kW. Zatímco výkonový hendikep meganu byl v průběhu testu od počátku patrný, megane nabízel v této specifikaci jiné devizy. Jeho agregát je velmi tichý a v průběhu testu vykázal i nejnižší spotřebu. Ta má v kombinaci papírově padat i pod 4 litry, my jsme ale jezdili za 5,1 l/100 km, což je jistě velmi dobrý výsledek. Ten je vykoupen línějším projevem i reakcemi vozu, přesto je spolupráce s motorem a převodovkou poměrně příjemná.
To ceed je na tom co se dynamiky týká pochopitelně lépe. I zde je motor velmi dobře odhlučněn, má lepší akceleraci a dvouspojková převodovka odvádí výtečnou práci. Udržet spotřebu pod šesti litry nedá moc práce a ve výsledku tak jde o velmi zdařilou kombinaci, kterou můžeme vřele doporučit. Opel Astra ST tentokrát nebude na půl cesty mezi oběma zbylými vozy. Její tříválec je z dnešní trojice nejhlučnější a má v porovnání s motorem ceedu a meganu nejjadrnější projev, pocitově ale jede nejlépe. Slušně zatahuje od nejnižších otáček a je s ním kupodivu nejvíce zábavy. Pravda – zaplatíte za to daní v podobě nejvyšší spotřeby. Ale ani 6,5 l/100 km na konci testu není žádné drama.
V oblasti jízdy a řízení se znovu navrátíme k pořadí megane-astra-ceed. Francouzský kombík na první pohled klasicky sází v první řadě na komfort a jeho podvozek je nejměkčí a lehce houpavější. Příliš zábavy si s ním v zatáčkách neužijete a též řízení je hodně odtažité. Jízda s ním je přesto pohodlná, i když sem tam nechá po přejezdu nerovnosti do interiéru proniknout výraznější ránu či ráz. To astra už více hledí na zábavu pro řidiče. Pocit z řízení je výrazně lepší a znát je i výrazné mezigenerační snížení váhy, které jsme zmiňovali už při prvních testech vozu. I jemu tehdy astra výrazně vděčila za titul evropského Auta roku, který se jí podařilo v roce 2016 získat.
Nastavení podvozku je v porovnání s meganem o poznání tvrdší, ale ani astra nedokáže všechny nástrahy českých silnic před posádkou dostatečně skrýt. Přesto podvozek odvádí dobrou práci, auto je v zatáčkách poslušné, příjemně se řídí a při tom všem nabízí dostatek pohodlí a komfortu. Přesto i v této kategorii vítězí ceed. První dojem je znovu až prémiový. Auto je příjemně houpavé, přesto jsme si s ním dokázali i jízdu na nerovných zatáčkovitých okreskách užít. Ceed SW dokáže velmi dobře tlumit většinu nerovností a do interiéru tak jen výjimečně pronikne výraznější ráz. Jeho podvozek v dnešním srovnání zkrátka obstál na jedničku.
Hra čísel
Cenové srovnání bude hodně o vašem vyjednávání, sledování akčních ceníků a nárocích na výbavu. Pokud bychom zůstali u zmíněných naftových motorizací doplněných o automat a dorovnali výbavové linie, dostaneme se v základních cenících hodně vysoko na částky 639 980 Kč u ceedu (Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT Exclusive), 653 000 Kč u Meganu(Megane Grandtour Blue dCI 115 EDC Intens)a669 990 Kč u astry(Astra Sports Tourer 1.5 CDTI AT9 Elegance)a v souvislosti se vším předchozím hodnocením není už dál prakticky co řešit.
Jenže aktuálně platné akční ceníky nám s výsledkem trochu zamíchají. Nejdražší astra totiž zároveň nabízí nejvyšší slevu, a to u této konkrétní verze až 120 000 Kč, u meganu to je 40 000 Kč a u ceedu 20 000 Kč. Takže se dostáváme na hodnoty 519 990 Kč, 608 000 Kč a 619 980 Kč, přičemž megane lze mít se zvolenou motorizací na rozdíl od Opelu a Kie i v nižší a nutno podotknout i velmi dobře vybavené linii Zen za 563 000 Kč. Ta zahrnuje například automatickou dvouzónovou klimatizaci, která je u opelu právě až součástí linie Elegance a u ceedu u zvoleného výbavového stupně Exclusive. U Ceedu SW navíc i tak připlatíte v případě potřeby za 12“ digitální přístrojový štít či bezklíčový vstup, stejně tak u Opelu Astra ST za 7 či 8“ displej infotainmentu. To Renault Megane nabídne velmi praktickou kartu pro bezklíčový vstup již od úrovně Intens, anebo v rámci paketu Zen s dalšími funkcemi v hodnotě 12 000 Kč.
Vítězem dnešního srovnání se tak i přes vyšší cenu zohledňující akční ceníky konkurence stává Kia Ceed SW, která nabídne nejlépe zpracovaný interiér, největší užitnou hodnotu a skvělý jízdní projev i chování motoru. Druhý Opel Astra ST je vydařeným vozem s prostorným interiérem a solidními jízdními vlastnostmi, který zaujme svou výraznou akční slevou a jeví se tak jako velmi výhodná koupě. Silnou stránkou Meganu je zajímavá vstupní cena zahrnující solidní výbavu. V dnešním srovnání je ale na posledním místě. Má nejmenší interiér i zavazadlový prostor a jeho jízdní projev včetně odezvy motoru je nejméně vydařený.
TEXT: Michal Žďárský
FOTO: Lukáš Procházka