Test Škoda Octavia Scout a RS: Poslední skaut a poslední akční hrdina

octavia scout rs

V 90. letech byly populární filmy Poslední scout a Poslední akční hrdina s Brucem Willisem a Arnoldem Schwarzeneggerem. Dnes je to už prehistorie. Vypadá to, že podobně na tom budou za deset let některé typy aut. Užijte si proto novou generaci vozů Octavia Scout a Octavia RS, v další generaci se jich už asi nedočkáte.

Čtvrtá generace škodováckého bestselleru Octavia se představuje postupně. Po kombíku, liftbacku a plug-in hybridu přišel čas na modely Octavia Scout a Octavia RS. V rámci prvních jízdních dojmů jsme se mohli v okolí Mladé Boleslavi svézt s oběma.

Začali jsme s Octavií RS. Automobilka chtěla potěšit novináře a připravila jim proto možnost svezení i s kombíkem RS první generace. Možná si tím ale trochu zadělala na problémy, protože svezení s tímhle autem je pořád úžasné. Dvacetileté auto s motorem 1.8 T o výkonu 132 W totiž skvěle táhne, má příjemný syrový neelektronický zvuk a v zatáčkách si s mnohem mladšími auty moc nezadá. Svezl jsem se tímhle autem hned na začátku a moc se mi do nejnovějšího eresa ani nechtělo. Což asi není pocit, který automobilka u novinářů chtěla vzbudit… Navíc mi bylo jasné, že asi bude ještě hůř a nejnovější generace RS a Scoutu bude s největší pravděpodobností poslední, které si ještě jako klasická auta se spalovacími motory budou moct lidé koupit.

Fiat 600e
Čtete také

Fiat má konečné nové auto! Fiat 600e je elektromobil

Modelem Fiat 600e se automobilka vrací do segmentu B a jménem odkazuje na úspěšný model z 50. let. Ale zatímco tehdy to byl…

Co říká statistika? Podle tiskových materiálů se od roku 2012, kdy vstoupila na trh 3. novodobá generace modelu Octavia, v Česku prodalo přes 14 400 vozů RS a 6 000 vozů Scout. Celosvětově se pak prodalo už přes 173 tisíc eres. Většina zákazníků volila vznětový motor, automobilka ale předpokládá, že tento podíl bude klesat. U RS činil podíl dieselu na českém trhu 57 %, Scout si s dieselem pořídilo dokonce 88 % kupujících. V prvním případě šlo téměř výhradně o vozy s pohonem předních kol, ve druhém výhradně o čtyřkolky. Z pohledu barvy karoserie byla Octavia RS v předchozí generaci nejžádanější s lakem černá Magic (24 %), následovaly modrá Race (17 %) a bílá Candy (14 %). Naproti tomu Octavia Scout byla nejčastěji světlá: 15 % českých motoristů volilo bílou Candy, 12 % stříbrnou Brilliant a 10 % bílou Moon.

Škoda Octavia RS

Ale dost statistiky. Octavia RS si zachovává velkou konkurenční výhodu, a je nabízena stále jako liftback i kombík, většina konkurence nabízí pouze hatchback. V podobě plug-in hybridního modelu RS iV s celkovým systémovým výkonem 180 kW (245 k) přidává Škoda do nabídky třetí typ pohonu. Kromě toho je k dispozici agregát 2,0 TDI generace Evo, který nabízí výkon 147 kW (200 k), kombinovaný s pohonem předních nebo všech kol. Motor 2,0 TSI nové generace Evo nabízí výkon 180 kW (245 k) a pohon předních kol.

Se vzhledem a aerodynamikou si designéři dali práci. Agresivnější přední nárazník a černé detaily karoserie spolu s 18- nebo 19palcovými koly a o 15 mm sníženým podvozkem vypadají na autě dobře. Mnoho částí karoserie bylo aerodynamicky upraveno, například vzduchové clony Air Curtain po stranách předního nárazníku, boční spoiler, difuzor na zadním nárazníku a zadní spoiler verze liftback.

auto, bláto, škoda, scout

Motory a podvozek

Benzinový dvoulitr pochází z předchozí generace RS, konkrétně „vylepšeného“ modelu 245, ale byla na něm provedena řada úprav. Mezi nejvýznamnější patří zvýšení vstřikovacího tlaku paliva na 350 bar, nový tvar dna pístů a nové těsnění u klikové hřídele snižující tření. Na stovku se dokáže auto rozjet za 6,8 s manuální a 6,7 s automatickou převodovkou.

Motor 2,0 TDI o výkonu 147 kW (200 k) má shodný základ s ostatními naftovými motory generace Evo s výkonem 85 kW (116 k) a 110 kW (150 k). Motor 2,0 TDI/147 kW má však blok motoru z hliníku a také hliníkové písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Také jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 mm místo 48 mm. Pro zajištění vyváženějšího chlazení je turbodmychadlo chlazené kapalinou. S pohonem všech kol se ve zrychlení benzinu vyrovná – 6,8 s, předokolka je pak o něco pomalejší – 7,4 s.

Snížený podvozek je logicky tužší než u běžné Octavie, což na nerovnostech poznáte. Můžete si ale připlatit za adaptivní podvozek DCC s několika jízdními režimy. Oproti plug-in hybridu mají spalovací verze jednu důležitou věc navíc, a tou je elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu na přední nápravě VAQ. Ten měla už pět let stará Octavia RS 230 a pro sportovní jízdu je to podstatné zlepšení. Jedná se o šestou generaci elektrohydraulické vícelamelové spojky, která dokáže přenášet až 1 600 Nm na jedno kolo, oproti 500 Nm, které přenáší standardní systém XDS+. V zatáčkách je to znát, auto je v nich znatelně mrštnější než bez něj. U dieselu s pohonem všech kol plní podobnou funkci systém Haldex 4×4, který přenáší hnací sílu pomocí nové, elektronicky řízené lamelové spojky.

auto, škoda, červené, octavia rs

Progresivní řízení

Další důležitou věcí, která pomáhá sportovní jízdě, je standardně dodávané progresivní řízení. Mezi krajními polohami volantu je 2,13 otáčky, oproti tomu standardní řízení Octavia potřebuje 2,70 otáčky. Citlivost je ale proměnná – u středové polohy reaguje řízení méně, takže při vyšší rychlost v přímém směru auto drží skvěle směr, kdežto v krajních polohách třeba při parkování je převod výraznější.

Za benzinové RS dáte od 889 900 Kč, dieselové začíná o 10 tisíc korun výš. Pro zajímavost, před dvěma lety stála nová benzinová Octavia RS 180 kW od 766 900 Kč. Přibylo ale mnoho různých elektronických asistentů, například antikolizní, který zmenšuje riziko srážky s chodcem, cyklistou i jiným autem. Kombinací víc asistentů umožňuje auto i částečně autonomní jízdu, kdy si udržuje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, mezi jízdními pruhy a podle navigačních dat zpomaluje i před křižovatkou či sjezdem. Řidič ale musí mít stále ruce na volantu, jen díky novým snímačům stačí, když je má na volantu položené, nemusí s ním jako dříve „cukat“, aby vůz poznal, že udržuje pozornost.

Octavia RS si určitě najde řadu zákazníků, podobně jako si je našel třeba Kodiaq RS. Takový ryzí radost z jízdy jako s první generací to už nebude, ale taková je bohužel doba, které se i Škoda musela přizpůsobit.

auto, červené, škoda, octavia RS

Octavia Scout

Octavii Scout jsem vždy považoval za nejlepší Škodovku díky kombinaci vzhledu, vnitřního prostoru a užitných vlastností. A to si stále uchovává i v nové generaci.

Ačkoli na některých trzích, zejména těch jihoevropských, bude Scout k dispozici i s manuální převodovkou nebo pohonem pouze předních kol, pro Česko je v nabídce jen kombinace 7stupňový automat DSG a pohon 4×4. V nabídce motorů je benzinový dvoulitr 140 kW nebo naftový dvoulitr 110 nebo 147 kW. Nejsilnější diesel je tak vlastně Scout i RS v jednom, protože motor a výkon je stejný, dokonce i zrychlení je shodných 6,8 s. Tato jediná motorizace je také zatím v českém ceníku, a to za 926 900 Kč.

Protože jsme měli možnost Scout vyzkoušet jen na asfaltu a pár desítek metrů po rovné lesní cestě, v oblasti pohonu 4×4 se musíme spolehnout na informace výrobce, který říká, že nová lamelová spojka je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace, což snižuje spotřebu. K vysoké účinnosti přispívá použití oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšené vnitřní mazání. Dosavadní řídicí jednotka, která byla umístěna mimo, je z důvodu rychlejších reakcí nově integrována. Software umí rozpoznat na základě jízdy řidiče, zda je aktuálně pohon všech kol zapotřebí. V případě potřeby zcela odpojí elektromotor pohánějící olejové čerpadlo.

Největší praktik

Fungování systému ale s největší pravděpodobností bude opět bezchybné, a Scout tak toho na nezpevněném povrchu zvládne mnohem víc, než na co vypadá. Dodnes vzpomínám, jak jsem s první generací brázdil v rámci prezentace v Turíně zasněženou trať pro běžecké lyžování po zimní olympiádě. Totéž bezpochyby zvládne i jeho nejnovější potomek. Oproti standardní Octavii má zvýšenou světlou výšku o 15 mm na celkových 163 mm. Navíc jako jediný model v řadě Octavia nabídne i funkci Offroad pro kontrolované sjíždění svahů.

Zachován zůstal zavazadlový prostor o velikosti 640 litrů, Scout umožňuje i tažení přívěsů do hmotnosti 2000 kg. Univerzálnější a praktičtější auto aby člověk opravdu pohledal. Brzdit ho můžou samozřejmě problémy s elektronikou, se kterou se Octavie bohužel potýkají, ať už v oblasti navigace nebo infotainmentu obecně. Prý se ale na nápravě pracuje.

V užitné hodnotě se Octavia Scout vozům SUV zcela vyrovná. Nedá se jí v podstatě nic vytknout, protože má nejen reprezentativní vzhled, ale i talent pro dálniční jízdu, zasněžený kopec i polní cestu. Snad jen cena „za dojem“ je možná trochu příliš vysoká.

Martin Šidlák