Green NCAP: Dieselový Mercedes porazil hybridní Hondu

auto, červené, peugeot

Společnost Euro NCAP nedávno rozšířila svoje hodnocení. Kromě tradičních nárazových testů začala vydávat i tzv. „zelené“ hodnocení aut. Aktuální rozsáhlé měření ekologické zátěže vozidel Green NCAP přineslo pár překvapivých zjištění. Nejvyšší hodnocení si odnesly dva elektromobily, naftový Mercedes ale dokázal překonat hybridní Hondu.

Přísným testům bylo v hodnocení Green NCAP podrobeno celkem 24 vozidel. Testovaní bylo zaměřeno na množství vyprodukovaných skleníkových plynů a dalších škodlivých částic a energetickou účinnost. Prozatím jde o první fázi testování, která sw v budoucnosti rozšíří o započítání emisní stopy pri výrobě paliv a elektřiny a zohlední celý životní cyklus vozidel.

auta, vozový park, kolona, pixabay
Čtete také

Český vozový park stárne. Průměrné stáří auta už překonalo 16 let

Průměrné české auto je 16 let staré, Český vozový park vykázal loni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v přechozích letech.

Výsledky byly prezentovány tradičně pomocí hvězdiček. Nejvyšší počet pěti hvězdiček si v Green NCAP odnesly elektromobily Hyundai Kona a Renault Zoe, které získaly 10 bodů v každé ze tří hodnocených kategorií. Pak ovšem následuje odstup a 3,5 hvězdičky získalo jediné vozidlo, hybridní Toyota C-HR. Rovněž hybridní Honda CR-V získala jen 2,5 hvězdičky, čímž ji předběhla celá řada nejen benzinových aut, ale i naftový Mercedes C 220d nebo Seat Ibiza na CNG. Toyota totiž podle Green NCAP disponuje lépe pracujícím hybridním pohonem, kdy spolu benzinový a elektrický motor lépe spolupracují.

Mercedes zabodoval díky svému systému kontroly a snižování emisí, které se sice nevyrovnají elektromobilům, podle organizátorů přesto dokazují, čeho lze dosáhnout při dobré konstrukci motoru a následném zpracování výfukových plynů. Tři hvězdičky si kromě Mercedesu C a Seatu Ibiza připsaly ještě Peugeot 208, Peugeot 2008, Renault Clio, Renault Captur a Volkswagen Polo. Zbytek aut pak v hodnocení propadl zejména kvůli vyšší hmotnosti, horší aerodynamice a kvůli tomu vyšší spotřebě.

Martin Šidlák