Ojetý Ford Mondeo za 100 000 Kč: dobrá nebo špatná volba?

auto, ford, mondeo

Najeto 200 tisíc kilometrů, původem z Itálie, rok výroby 2007, kompletně přelakované a bez servisní knížky. Vyplatí se ojetý Ford Mondeo za 100 000 Kč? A co byl ten hodně drahý zvuk, který jsme při jízdě slyšeli?

Velkou diskusi vzbudil rozbor ojetého Fiatu Stilo za 50 tisíc korun. Ve druhém díle našeho seriálu, který připravuje Flotila společně s AUTO DNES, jsme zdvojnásobili částku na koupi ojetého rodinného auta na sto tisíc korun. Narozdíl od prvního jezdil náš ojetý Ford Mondeo z roku 2007 hezky, ale měli jsme smůlu na konkrétní kus, který by spolkl spoustu investic.

Autu z roku 2007, zapůjčenému (stejně jako minule Fiat Stilo) od soukromého majitele, který se ho rozhodl prodat po deseti letech za rovných sto tisíc korun, na první pohled nechybělo nic podstatného – motor s najetými bezmála dvěma stovkami tisíc kilometrů jel dobře, 180 km/h na dálnici mu nečinilo nejmenší problém, průměrná spotřeba se pohybovala od 4,6 na okreskách po dálničních 5,6 litru na stovku; podvozek bezvadně tlumil nástrahy silnic, automatická klimatizace fungovala bezchybně, zkrátka idyla. Kazil ji jen mírně nepříjemný “kvílivý” zvuk, ozývající se od převodovky – varování, že ne vše je tak idylické, jak se může zdát. Řekneme to rovnou – tohle mondeo bylo přesně tím autem, jehož inzerát vás naláká, zkušební jízda rozhodně nezklame, a povrchní prohlídka na zvedáku neukáže žádný zásadní problém. Ten může nastat až za pár týdnů, možná měsíců – a s reklamací u majitele uspějete jen stěží.

Čtete také

SEAT dosáhl druhých nejvyšších příjmů z prodeje ve své historii

Společnost SEAT S.A. dnes představila své hospodářské výsledky za rok 2022 a oznámila další kroky v realizaci své strategie. Příjmy z prodeje společnosti…

Při výběru auta za 100 tisíc jsme zvažovali modely jako VW Sharan, Citroën C4 Picasso nebo Opel Zafira. Jenže pak jsme narazili na dobře vypadající kombíkové mondeo z prvního roku výroby třetí generace, podle popisu ve velmi pěkném a udržovaném stavu. Nájezd blížící se 200 tisícům kilometrů nás nijak nerozhodil, za částku sto tisíc korun se zkrátka v takových vodách pohybujeme – a zvlášť tomuto naftovému motoru taková porce nijak nevadí. Většinou sice kvůli potenciálně vysokým servisním nákladům na opravy starých dieselů doporučujeme sáhnout po benzinovém agregátu, ale motor 2.0 TDCi (103 kW) se těší výtečné pověsti – je to nadprůměrný „držák“, navíc se skvěle nízkou spotřebou. Pokud bychom totiž našli benzinové mondeo se spolehlivým benzinovým dvoulitrem, jezdilo by za průměrně 8 až 9 litrů, a dynamika by zdaleka nebyla tak oslnivá. Turbodiesel, pocházející od koncernu PSA, kde se objevuje pod označením HDi, nám navíc schválili i experti online autotržiště Carvago, kteří s námi na testech spolupracují. A do jejich testovacího centra TechYard, které provozuje spolu s logistickým gigantem Gefco v Ovčárech u Kolína, jsme ojetý Ford Mondeo vzali na důkladnou prohlídku.  

Kilometry bez záruky

Nejdříve jsme probrali původ auta. Neexistovala k němu servisní knížka, dokazující předchozí péči, takže jsme začali zkoumat dostupné podklady. Mondeo bylo prodáno v Itálii v roce 2007, v Česku začalo jezdit o čtyři roky později, v roce 2011 – to už ho koupil současný majitel. Podle databáze CEBIA mělo auto při registraci v Česku najeto 123 tisíc kilometrů. Další přírůstek je pozvolný, i když mezi červencem 2017 a prosincem 2018 je vidět nulový nárůst – auto možná dlouho stálo, majitel ho na nějakou dobu odstavil z provozu. Žádné problémy s původem ale zaznamenány nebyly.

Experti z Carvaga však nadšeni nebyli. „Pokud neexistuje servisní knížka, osobně bych se vyhýbal autům z Itálie, hledal bych vůz registrovaný poprvé v Česku, maximálně v Německu. U Italů je v podstatě nemožné dostat se k servisní historii, a v tomto případě tam auto najelo většinu kilometrů. A mohlo to být mnohem víc, tachometr mohl být stočený při dovozu do Česka,“ říká Jiří Vaněček, který má v Carvagu na starost certifikovanou kontrolu vozů CarAudit. Není podle něj jisté, jak bylo auto servisováno, což se může ukázat jako velký problém. „Například speciálně u tohoto motoru typu commonrail, který rozprašuje naftu na malé kapičky, bývá problém, když se používá palivový filtr z druhovýroby. Může mít úplně jiné vlastnosti a filtrovat nečistoty jinak než originál. Když se pak dostanou do motoru, zanesou vstřiky nebo čerpadlo.“

Dodáváme z vlastní zkušenosti, že vozy z Itálie nebo ze Španělska ovšem velmi často bývají bez koroze, zvlášť pokud pocházejí z jihu – což u specifických vozů, třeba terénních, může být výhoda, jež převáží problémy se zjišťováním servisní historie.

Kompletně přelakované

První prohlídka na dílně dopadla celkem dobře. Brzdová kapalina v pořádku, stejně jako ta chladicí, oleje je také dost. Bylo by pouze třeba vyměnit baterii, ale to je věc, která se dá při nákupu ojetiny automaticky předpokládat. „Je dobré podívat se, zda roky výroby, vyražené na některých dílech, třeba na světlech, odpovídají roku výroby vozu. Když je auto z roku 2007, ale světlomet z roku 2015, je to signál k pečlivějšímu prozkoumání okolních dílů karoserie. Může se stát, že se světlo měnilo kvůli nějaké havárii, protože výměna celého světlometu není jinak běžná,“ prozrazuje jeden z triků při nákupu ojetiny Jiří Vaněček. To však nebyl případ našeho mondea – všechny roky “seděly”, stejně jako ty na sklech automobilu.

Rovněž interiér auta je po 13 letech velmi zachovalý, všechny systémy fungují, také pneumatiky se vzorkem téměř šest milimetrů (nové mají osm) jsou ve výborné kondici, stejně jako brzdové destičky; i kotouče ještě jednu sezonu vydrží. Je vidět, že majitel se o auto dobře staral, koneckonců fungovalo jako rodinný vůz – na servis jezdil podle nálepky na dveřích do značkového servisu, což v českých poměrech nebývá zvykem.

Ani napojení na diagnostiku neukázalo žádnou trvalou závadu. Ojetý Ford Mondeo vypadá dobře i po zvednutí na hever. „Nikde není vidět žádná závažnější koroze, nosné části karoserie jsou původní, nerovnané, vůz tedy za sebou nemá žádnou fatální havárii,” říká Jiří Vaněček. Horší výsledky ovšem ukáže měření tloušťky laku. Ukazuje se totiž, že neopravovaná byla pouze střecha a dveře u řidiče. „Ostatní prošlo nejen přelakováním, ale na mnoha místech i kytováním, což ukazuje, že vůz byl opravdu hodně poškozený, nejspíš i víckrát. Opravy s největší pravděpodobností probíhaly v neautorizovaném servisu.”

Navíc jsme objevili poškození na hraně střechy nad oběma předními dveřmi, v místech, kde se upevňuje střešní nosič. „Vypadá to tedy na nějaký náraz právě do nosiče, který se vytrhl a poškodil střechu. Osobně bych si takhle obouchávané auto nekoupil. Zvlášť když už na něj bez opravy nebude možné nasadit zahrádku,” říká Vaněček.

Co ukázal zvedák

Motoru by se naši odborníci nebáli. „Dieselový dvoulitr od PSA patří mezi ty opravdu povedené motory, vykazující skvělou mechanickou odolnost a dlouholetou výdrž. Také exemplář v prověřovaném autě funguje dobře, navíc se skvělou spotřebou,” říká Jiří Vaněček. Vyřešit hned po koupi by se musely jen rozvody, řešené klasickým gumovým řemenem – což není zase tak drahý špás, i s prací vyjde kolem 10 tisíc korun. Expert však upozorňuje na jednu specialitu, na niž je třeba dávat pozor. „Motor má v hlavě dvě vačkové hřídele, spojené řetízkem. Ten se také musí vyměnit, ostatně už i jemně chrastí. Ne každý to však ví, ostatně řetízek není ani součástí běžně prodávané základní rozvodové sady,” varuje.

Jediné, co představuje potenciální problém, je filtr pevných částic DPF, zachytávající saze, které by jinak šly z výfuku. Mají je (téměř) všechny moderní diesely a je třeba jim věnovat pozornost. U našeho vozu už z výfuku šly mírně černé saze, což signalizuje špatnou funkci nebo poškození (například dírku). V lepším případě půjde vyčistit (kvalitně za cca 6 000 Kč), v horším by muselo dojít na výměnu (značkový díl asi 19 tisíc, neznačkový bez záruky kvality od cca 6 do 12 tisíc Kč). Těch šest tisíc tedy musíme připočítat k nutným investicím. A protože autu končí technická kontrola – včetně měření emisí – muselo by se DPF řešit velmi brzy.

Hodně drahý zvuk

Nebude to ale zdaleka vše, co pro nás ojetý Ford Mondeo připravil. Jakmile sundáme spodní kryt motoru, vidíme, že odněkud uniká olej – není ale vidět, odkud pochází, jestli z motoru, nebo z převodovky. „Bez rozebrání se to nedá zjistit, ale vypadá to na únik z převodovky přes gufero u motoru,“ říká Jiří Vaněček. Což není dobré – do motoru se dá přinejhorším chvíli dolévat, do převodovky je to obtížnější, navíc je v ní náplň pouze 2,5 litru. A tak se brzy může přidřít – a následně úplně zadřít – některé z ložisek. To první se dost pravděpodobně už stalo, jak dokazuje kvílivý zvuk, zmíněný v úvodu. „To je hodně drahý zvuk,“ glosuje Jiří Vaněček při zkušební jízdě. Navíc při vypínání motoru zaznamenává typické vibrace, které svědčí o tom, že před smrtí je takzvaný dvouhmotový setrvačník, izolující převodovku od vibrací motoru. A na konci životnosti je také samotná spojka. Problémů v “hnacím řetězci” tedy není málo, a bohužel patří k těm drahým. “Majiteli pravděpodobně někdo dobře poradil, aby už do auta neinvestoval, rychle ho prodal a poohlédl se po novějším. Bude se muset vyměnit spojka, dvouhmoťák a něco udělat s převodovkou. K tomu už standardně vyměnit rozvody, olej a filtry,” říká Vaněček.

A na kolik by to celkově vyšlo?

Výměna rozvodů a náplní by se pro takto ojetý Ford Mondeo dala pořídit za zhruba 12 tisíc korun, samozřejmě v neznačkovém servisu. Výměna spojky se setrvačníkem včetně práce vyjde zhruba na 20 tisíc. A převodovka? U našeho známého, neznačkového specialisty, jsme se dozvěděli, že by ji uměl repasovat za zhruba 12 tisíc korun, pokud bychom mu ji přivezli demontovanou, i s demontáží a montáží pak kolem 15 tisíc. Na vrakovišti sice seženete převodovku i podstatně levněji (od čtyř tisíc korun), ovšem bez jakékoli záruky na funkčnost. Této cestě bychom se vyhnuli. Celkem – včetně čištění DPF – jsme na 55 tisících korunách, tedy na polovině kupní ceny auta.

Investovat tedy sto tisíc, nebo ne? Ojetý Ford Mondeo této generace není vůbec špatný vůz, jen my jsme měli smůlu na problematický exemplář. Za stejnou cenu by se dal sehnat lepší, s prokázaným původem a po technické kontrole. „Osobně bych do tohoto kousku nešel, vadilo by mi i to množství lakovaných dílů a nejasná minulost vozu při prvních letech v Itálii. A vzhledem k dalším drobnějším závadám, hlavně nemožnosti namontovat zahrádku, by v tomto případě bylo lepší poohlédnout se po jiném mondeu – na výběr jsou jich desítky až stovky,” uzavírá Jiří Vaněček. A my – přestože po jízdní a praktické stránce nás mondeo nadchlo – s ním úplně souhlasíme.

Martin Šidlák, Roman Švidrnoch

Ford Mondeo

Jeden z jízdně nejlepších vozů střední třídy, s nimiž jsme měli za roky testování tu čest. Skvělý podvozek, odolné motory, velký vnitřní prostor – dozadu se nám vešly dokonce tři dětské sedačky a 542litrový kufr spokl bez problémů dvojkočárek a bagáž na víkendový výlet. Ani dovolená by nebyla problémem, mondeo je opravdový stěhovák. A dostupný servis a levné náhradní díly z něj dělají skvělý tip pro zájemce o cenově dostupnou ojetinu. U naší třetí generace (od r. 2007) neuděláte vyloženou chybu s žádným z motorů, jichž se pod kapotou objevilo celkem devět, šest benzinových tři diesely. Opatrnost je namístě snad jen u silných přeplňovaných benziňáků 2.0 EcoBoost (149 a 176 kW), naopak osvědčeným držákem jsou turbodiesely 2.0 TDCi, původem od Peugeotu (HDi). Jiří Vaněček dodává: „Typicky odchází dvouhmotnostní setrvačník a pokud je vůz vybaven DPF, tak s ním mohou být problémy, buď s DPF samotným nebo s funkcí snímače tlaku výfukových plynů.“

Carvago

Český automotive startup Carvago, spadající do portfolia skupiny EAG, je největší online autotržiště v Evropě, které jako první umožnilo běžným zákazníkům koupit ojeté auto kompletně online včetně jeho doručení až před dveře domu. Spuštěním unikátního konceptu online prodeje nabízí kromě téměř 1milionu prověřených ojetých automobilů také doplňkové služby jako financování (i vozů ze zahraničí), pojištění či prodlouženou záruku. Každý automobil před prodejem důkladně prověřuje certifikovanou kontrolou CarAudit™, kterou průměrně projdou jen 2 vozy z 5 a kterou aplikujeme také na vozy v testu AUTO Dnes.

Jiří Vaněček, Technical Expert online autotržiště Carvago

Jiří má za sebou více než 10 let zkušeností z autorizovaných servisů značky Renault, kde měl na starost záruky, opravy po nehodách a později také nákup a prodej ojetých vozů. V Carvagu zodpovídá za technický stav a kvalitu vykupovaných vozů, které prochází podrobnou certifikovanou kontrolou CarAudit.