Telematika pomáhá českým firmám k úsporám, v používání jsou premianty

telematika

Tuzemští podnikatelé využívají ve velké míře telematické prvky pro správu svých vozových parků. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory pracuje s telematikou 35 % českých firem. O dvě procenta tak převyšují průměr zemí EU.

Firmy v Česku používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory tak činí polovina z dotazovaných firem, které tyto nástroje využívají. Více než třetina společností pak k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. „V ostatních zemích EU slouží telematické systémy převážně k lokalizaci vozidel, zvýšení efektivity provozu a jeho bezpečnosti. Rozdíl je také v důrazu na ekologii. Zatímco v Česku slouží telematika ke snížení dopadů vozidel na životní prostředí jen u 13 % firem, ve zbytku EU klade na ekologii důraz čtvrtina společností,“ přibližuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval.

Dacia, Duster, Jogger, cesta
Čtete také

Dacia mění image. A rovnou u všech modelů najednou!

Dacia představila v Česku novou identitu. Nové logo dostanou najednou všechny nabízené modely, což je v automobilové branži unikátní. Postupně se změní…

Telematiku využívají ve vozových parcích hlavně velké firmy

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory využívají telematická zařízení v Česku nejvíce velké firmy u lehkých užitkových vozů. Mají tak k dispozici knihu jízd, přehled o poruchách i pomoc dispečinku v případě nehody. „Telematiku v lehkých užitkových vozech má v tuzemsku každá třetí firma a nejvíce ji využívají společnosti nad 500 zaměstnanců, ve kterých jsou v provozu téměř dvě třetiny vozidel s těmito systémy. Ve zbytku EU je to jen polovina,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval a dodává: „Ostatní evropské země naopak vedou v telematice u osobních vozů, využívá ji téměř třetina firem, v Česku je to jen čtvrtina.“  

Firmy bez telematiky řeší hlavně návratnost investice, ne narušení soukromí

Společnosti, které telematiku nevyužívají, uvádějí jako hlavní důvody pro její nepořízení pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory se takto vyjádřila více než polovina respondentů, v ostatních zemích EU pak něco přes 40 % dotazovaných. České firmy naopak netrápí možné narušení soukromí řidičů, které je s využíváním telematických systémů spojené. Jako důvod pro nepořízení ho uvedlo pouhých 15 % respondentů, zatímco v zahraničí to bylo 38 %.  

Telematické systémy pomáhají v případě nehody

Zkušenosti s telematikou má například UNIQA pojišťovna, která poskytuje svým již 16 tisícům klientů telematickou asistenci SafeLine. Ta například počítá pojistné podle počtu ujetých kilometrů nebo druhů používaných komunikací. Především je určena k nouzové asistenci, jak přibližuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny. „V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu kolizi a ihned se zapojí do řešení – telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tato funkce se osvědčila loni celkem 115krát, letos už více než sedmdesátkrát.

Zdroj: Arval