Kontejnerová loď vypustí stejné emise jako 58 milionů aut. Nebo ne?

kontejner, loď

V diskusích o snižování emisí osobních aut a tlaku na přechod k elektromobilitě se často poukazuje na to, že nákladní doprava, zejména ta lodní, vypustí do ovzduší dramaticky víc emisí než auta. Kontejnerová loď má mít údajně emise jako 58 milionů osobních aut s dieselovým motorem. Je to pravda nebo jen falešná zpráva?

Sice s více než rok starou, ale zajímavou zprávou přišel slovenský server Pravda.sk. Odkázal na analýzu odborného konzultanta pro námořní dopravu Tomase Aminoffa, kterou publikoval na serveru Cadmatic.com. Aminoff dohledal, že původní informaci, kterou pak přebírala další média, publikoval čínský server China Daily 20. května 2016. Podle ní jedna kontejnerová loď vypustí stejně emisí jako 58 milionu aut. Ovšem nejde o emise CO2 nebo NOx, ale o emise síry. Ta je ale pro lidský organismus velmi nebezpečná.

test Hyundai i30
Čtete také

Test Hyundai i30: Nové auto ze staré školy

Test Hyundai i30. Hyundai si už dávno nedělá legraci ze souseda z Boleslavi a místo toho dělá poctivá a praktická auta, která lidi chtějí.

Tomas Aminoff zkusil tyto údaje přepočítat podle aktuálních čísel. Pro výpočet použil loď s kapacitou 14 000 kontejnerů (TEU), který používá palivo s obsahem síry 3 procenta. Porovnal její emise síry s naftovým Fordem Focus z roku 2017 s motorem o výkonu 77 kW. A vyšlo mu, že loď vypustí stejně emisí jako 58,7 milionů focusů.

Tím ale neskončil a emise znovu přepočítal s modernější lodí používající palivo s obsahem síry 2,45 %. Rovněž změnil některá vstupní data, aby podle něj lépe odpovídala realitě, například snížil rychlost lodi z 23,5 uzlu na přibližně 18,5 uzlu. Pro srovnání použil auto už nespecifikovaného modelu s benzinovým motorem o výkonu 97 kW. Loď vyprodukovala stejně emisí jako 18,8 milionu těchto vozů.

Mezinárodní námořní organizace IMO už navíc nyní vyžaduje postupné snížení emisí síry až o 85 %. Obsah síry podle úmluvy MARPOL v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plavby při plavbě v kontrolních oblastech emisí oxidů síry, může být nejvýše 0,1 %. Obsah síry v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plavby na ostatních mořích, může být nejvýše 0,5 %.

Na druhou stranu ovšem Aminoff upozornil i na to, že postupně se snižují emise síry i v osobních automobilech. Zatímco v době původního čínského výpočtu bylo v litru čínského benzinu 50 ppm síry, od roku 2017 je to 10, což by znamenalo, že loď nevypustí stejně emisí jako 19 milionů aut, ale 93 milionů. V Evropě tato pravidla platí už mnohem delší dobu, podle Aminoffa je dnes v evropských palivech 2-3 ppm síry. A to by znamenalo pro danou loď ekvivalent 185 milionů aut.

Většina emisí SOx je z výfuku plavidla emitována ve formě SO₂, který má poměrně krátkou životnost. Na druhou stranu se část emisí SO₂ transformuje na SO₄, který zůstává v atmosféře delší dobu. SOx přispívá k k velkým zdravotním problémům hlavně v okolí velkých přístavů.   

Martin Šidlák