Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není
Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostem autonomní či alespoň částečně autonomní jízdy. Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports nedávno provedla velký test tzv. autopilotů, ale ten Tesly překvapivě nevyhrál.
Funkce kompletně autonomního řízení ještě nejsou oficiálně povoleny, ale ve všech autech přibývá čím dál víc systémů aktivní jízdní asistence. Jde především o různé formy asistentů udržování v jízdním pruhu nebo adaptivního tempomatu. Každý funguje trochu jinak. Některé třeba jen upozorňují na opuštění jízdního pruhu, jiné v takovém případě aktivně zasahují do řízení, liší se i v tom, jak kontrolují, že řidič si stále udržuje kontrolu nad vozidlem a třeba za volantem neusnul. Některé reagují jen na čáry namalované na silnici, jiné spolupracují s navigací nebo sledují pomocí různých radarů ostatní auta.
Právě takové poloautonomní systémy od 17 automobilových výrobců otestovala americká spotřebitelská organizace Consumer Reports. Celkem 17 aut vzala na testovací polygon, kde každé podrobila 36 samostatným zkouškám v pěti základních oblastech. Těmi byly: schopnost a výkon, udržování pozornosti řidiče, jednoduchost ovládání, srozumitelnost pokynů a reakce na nepozornost řidiče. Rozdíly byly obrovské. Některé fungovaly perfektně, jiným se ani nepodařilo udržet vždy vozidlo v jízdním pruhu.
Vítězem se nestala Tesla, ale Cadillac CT 6 a jeho systém Super Cruise, který byl jako nejlepší vyhodnocen i v podobném testu před dvěma lety. Super Cruise se během následujících let má postupně objevit v celkem 22 vozidlech koncernu General Motors. Vyniká zejména ve sledování pozornosti řidiče, jehož oči neustále sleduje kamera uvnitř vozu.
Až za Cadillacem skončila Tesla Y, resp. systém Autopilot, který byla nejlepší v disciplínách schopnost/výkon a jednoduchost ovládání. Na třetím místě skončil Ford a jeho Co-Pilot 360. Nejlepším evropskou značkou bylo na čtvrtém místě Audi (Pre Sense) testované v modelu e-tron. Jen těsně za ním skončily systém v modelech Hyundai/Kia, Mercedes-Benz, Subaru a BMW. Naopak nejhůře skončily značky Toyota/Lexus, Volkswagen, Buic/Chevy, Land Rover a na úplně posledním místě Mazda i-Activsense v modelu CX-30. Test Consumer Reports totiž ukázal, že systém v podstatě nedokáže udržet vozidlo v jízdním pruhu, i když takovou schopnost deklaruje.
Budoucnost automobilismu v podobě autonomních aut nepůjde pravděpodobně tak rychle, jak mnozí předpovídali a bude muset překonat ještě řadu překážek. Například se ukázalo, že někteří řidiči spoléhají na výše uvedené systémy až příliš, což zvyšuje riziko nehody. Kvůli tomu nesmí Tesla v Německu používat slovo Autopilot, protože jde podle tamního soudu o zavádějící termín.
Překvapující zpráva přišla od jednoho z průkopníků autonomních asistentů – Mercedesu. V rozhovoru pro německý server RedaktionsNetzwerk Deutschland totiž mluvčí automobilky k problematice autonomních systémů řekl: „Nebudeme soutěžit v žádném závodě, který nemůžeme vyhrát.“ Nový šéf Ola Källenius totiž s odkazem na to, že firma musí i v těžkých časech produkovat zisk, omezil investice do technického vývoje. Skončila tak třeba spolupráce s BMW, která byla loni navázána především z důvodu společného vývoje autonomních systémů. Problém je hlavně v softwaru, ve kterém nemůže Mercedes soutěžit především se společností Waymo, která v této oblasti spolupracuje s Googlem. Právě s Waymem bude Mercedes pokračovat v projektu autonomního řízení pro nákladní vozy.
Martin Šidlák