Povinné ručení: Cena stoupá, průměrná škoda ještě víc

auta, operativní leasing

Povinné ručení zdražuje, i když pomaleji než dřív. Letos to bude o necelá tři procenta. Pojišťovny ale zřejmě budou tlačit na větší růst, protože průměrné škody placené z povinného ručení letos vzrostly o víc než pět procent. Vyplývá to ze statistiky České kanceláře pojistitelů.

Růst pojistného v roce 2020 pokračuje nižším tempem než tomu bylo v roce 2019. Česká kancelář pojistitelů odhaduje, že letošní průměrné pojistné u povinného ručení dosáhne při růstu 2,9 % částky 3 066 Kč, což je pouze o 97 Kč více oproti loňskému roku. Jedná se tedy o podstatné zpomalení dynamiky růstu pojistného u pojištění odpovědnosti z provozu vozidel (v loňském roce cena pojistného rostla o 4,5 %). Ovšem oproti tomu trend minulých let v růstu průměrné škody stále pokračuje, když se v roce 2020 navyšuje o 5,2 %. Průměrná škoda na majetku dosahuje nyní 44 000 Kč a průměrná újma na zdraví dosahuje nyní téměř 380 000 Kč.

pay to fuel, Škoda
Čtete také

Škoda spouští službu Pay to Fuel. Umožňuje zaplatit za tankování prostřednictvím infotainmentu

Škoda Auto spouští v Česku novou digitální službu, která zákazníkům šetří čas. Služba Pay to Fuel umožňuje řidičům platit za tankování paliva z pohodlí svého vozu, aniž by od něj museli odejít.

Vlivem pandemie došlo na jaře 2020 ke krátkodobému poklesu škodních událostí, který se projevil jak u škod vzniklých v České republice, tak u zahraničních škod. U škod vzniklých v ČR byl zaznamenaný největší pokles ve srovnání se stejným měsícem předchozích let 2018 a 2019 (cca 33 %) během dubna a čtvrtinové poklesy nastaly také v březnu a květnu. V dalším období se již počty řešených škod výrazně nelišily od škod vzniklých ve stejném období předchozího roku. Navíc během nouzového stavu zdaleka nejméně klesly počty nehod vzniklých z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo nesprávného předjíždění s potenciálně nejvíce tragickými následky.

V současném období aktuální 2. vlny pandemie nanastal zásadní propad intenzity využívání individuální dopravy. Lze naopak očekávat spíše tlak na její vyšší využití namísto veřejné dopravy, tím pádem ale vzniká i vyšší pravděpodobnost vzniku škod.

Zdroj: ČKP