Elektromobily už náklady na provoz konkurují běžným autům, ale ne v Česku

elektromobil, nabíjení

Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví. Elektromobily a klasická auta na tom byla dlouho rozdílně, nyní se ale tento poměr začíná vyrovnávat. Neplatí to ale pro Českou republiku.

Podle letošního vydání průzkumu Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan, jsou elektromobily už dnes v mnoha evropských zemích zcela konkurenceschopné s konvenčními automobily, pokud jde o náklady na jejich vlastnění a provoz. Oproti tomu v České republice vyjde elektromobil stále výrazně dráž.

Analýza Car Cost Index sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 18 států včetně České republiky.

auto, bílé, Citroën C4 X
Čtete také

Citroën C4 X a ë-C4 X se už dají objednat. Stojí od 544 900 Kč

Benzín, diesel i elektromotor jsou v nabídce pod kapotou nového modelu Citroën C4 X a ë-C4 X. Cena spalovací verze začíná od 544 900…

„Studie ukázala, že elektrická vozidla jsou v současnosti ve většině zkoumaných zemí nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými automobily,“ stojí ve zprávě společnosti LeasePlan. „Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektromobily, u nichž výdaje na vlastnění a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.“

Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v 8 zemích: v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii.

Česká republika ovšem patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnění a provoz benzínového vozu u nás podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun) a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun).

„Hlavním důvodem je fakt, že stát u nás nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích. Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje,“ říká Peter Tölgyesi, obchodní ředitel tuzemské pobočky společnosti LeasePlan.

Celkové měsíční náklady na provoz vozu (seřazeno podle výše výdajů na elektromobil)

benzínnaftaelektromobil
Řecko547 €534 €594 €
Maďarsko537 €538 €642 €
Švédsko643 €655 €646 €
Francie598 €633 €654 €
Portugalsko651 €672 €686 €
Irsko640 €613 €695 €
Rakousko685 €672 €718 €
Nizozemsko711 €806 €721 €
Německo704 €720 €730 €
Španělsko603 €609 €730 €
Itálie807 €763 €742 €
Velká Británie727 €731 €744 €
Norsko851 €913 €750 €
Česká republika541 €570 €793 €
Belgie686 €709 €797 €
Dánsko765 €716 €797 €
Finsko767 €794 €944 €
Švýcarsko960 €925 €949 €

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ