Na elektromobilu proděláte. Ale mezi Teslou a BMW je propastný rozdíl
Všechna nová auta po třech letech provozu ztrácejí výraznou část své hodnoty. Nejhůře jsou na tom elektromobily. Výjimkou je Tesla, naopak špatně je na tom BMW.
Daní za nákup nového auta je ztráta jeho hodnoty. Už výjezdem z autosalonu ztrácí auto na hodnotě kolem pěti procent (kdybyste ho chtěli hned za rohem někomu prodat). Po třech letech provozu, což je nejobvyklejší doba, kdy vozy provozují firmy jako služební, zlevní auta průměrně o 40 procent. Hůř než konvenční auta se spalovacím motorem jsou na tom ale elektromobily. A navíc jsou mezi nimi propastné rozdíly.
Americký server ISeeCars prozkoumal údaje o 6,9 mil. prodaných ojetin a zjistil, že v po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procent své původní hodnoty. U elektromobilů je to ale 52 procent! Horší je to o to víc, že elektromobily jsou v průměru výrazně dražší než spalovací vozy, takže v zemích, jako je Česká republika, kde na elektromobily v podstatě nejsou dotace, přijde majitel po třech letech třeba i o půl milionu korun. Důvodem tak vysoké ztráty hodnoty je především obava zákazníků z opotřebení baterie a ztráty její kapacity.
Zajímavé ale je, že jednotlivé modely jsou vnímány velmi odlišně. Zatímco například BMW i3 ztratí v USA po třech letech 60,4 % hodnoty, podobně jako třeba Nissan Leaf (-60,2 %), tak Tesly si drží svou cenu dramaticky lépe. Většinou přijdou jen o třetinu hodnoty, ale Tesla Model 3 pouze o 10,2 %. To je pětkrát lepší výsledek, než je průměr všech elektromobilů.
Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle ISeeCars
BMW i3 | 60.4% |
Nissan LEAF | 60.2% |
Kia Soul EV | 58.7% |
Hyundai Ioniq Electric | 47.7% |
Chevrolet Bolt | 47.5% |
Tesla Model S | 36.3% |
Tesla Model X | 33.9% |
Tesla Model 3 | 10.2% |
Podobný trend vykazují ceny ojetin i v sousedním Německu a České republice, byť ztráta hodnoty není tak výrazná jako za oceánem. Větší vypovídací hodnotu má samozřejmě německý trh, protože na tom českém se zatím moc elektromobilů neprodalo. I z těchto údajů je vidět, že BMW i3 přijde za tři roky o polovinu hodnoty, zatímco u vozů značky Tesla je to průměrně jen třetina. Nejhůř ze srovnání vyšel Nissan Leaf, jehož majitel musí být připraven odepsat přes 57 procent ceny.
Ztráta hodnoty po třech letech provozu podle Carvago
Model | Německo | Česko |
BMW i3 | 49,1 % | 49,34 % |
Nissan LEAF | 57,26 % | 54,05 % |
Hyundai Ioniq Electric | 27,29 % | 35,41 % |
Tesla Model S | 38,70 % | 51,89 % |
Tesla Model X | 32,51 % | 40,68 % |
„Elektromobily trpí nejen v České republice velmi nízkou likviditou, a právě rozdíl mezi poptávkou a nabídkou zásadně ovlivňuje jejich zůstatkovou hodnotu,“ komentuje situaci Jakub Šulta, CEO autotržiště Carvago. „Důvodů, proč český zákazník nevyhledává elektromobily, je samozřejmě více – ať už se jedná o vysoké pořizovací náklady, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení nebo omezený způsob jejich užití v souvislosti s dojezdem, poruchovostí a schopnosti vůz následně prodat. Zajímavé je, že vyšší zájem o elektromobily nevidíme ani v souvislosti s omezením výroby nových automobilů v době koronakrize a zvýšením poptávky po ojetých vozech během posledních měsíců, kterých je na trhu aktuálně nedostatek. Nicméně existují také výjimky a typicky se jedná o země, kde prodej elektromobilů podporují státními pobídkami. Příkladem mohou být severské státy, nebo nedávná subvence v Německu, kde se následně výrazně zvýšil zájem o malé elektromobily typu Škoda Citigo. Ty z českého trhu prakticky vymizely a ve většině případů byly exportovány právě do Německa.“
Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ