Romantika nebo smrtící past? ADAC otestoval karavany při nárazu

Popularita obytných karavanů roste. Dovolená s nimi je romantická a svobodná. Snadno se ale můžou stát noční můrou, jak ukázal nárazový crash test karavanu německé společnosti ADAC.

Crash test karavanu, který provedl Všeobecný německý autoklub ADAC ukázal, že v případě čelního nárazu se obytná dodávka stává velmi nebezpečnou. Na rozdíl od osobních aut tyto vozy totiž neprocházejí pravidelnými nárazovými zkouškami a výrobci proto jejich bezpečnost zanedbávají. Simulována byl crash test karavanu postaveného na základě modelu Fiat Ducato s osobním vozem Citroën C5 kombi. Test se uskutečnil v technologickém středisku v Landsbergu. Simulována byla čelní srážka s mírným přesahem v rychlosti 56 km/h.

Střet vozů o váze 3500 a 1700 kilogramů se ukázal fatální pro posádku, a to obou vozů. Přední část Citroënu byla zcela zdeformovaná, došlo i k poškození samotné kabiny a dveře řidiče zůstaly zaseknuté, takže musely být otevřeny za pomoci speciální techniky, což by při skutečné srážce komplikovalo rychlé ošetření cestujících.

Čtete také

5 nejprodávanějších ojetých elektroaut online v roce 2024. V žebříčku chybí Tesla, Škoda i BMW

Přestože je průměrně jen každý desátý ojetý vůz prodaný online elektromobil, podíl EV se na trhu ojetin postupně zvedá. Zákazníci Carvago nejčastěji pořizují elektrická auta ve stáří tři až čtyři roky, s nájezdem do 30 tisíc kilometrů a cenou do 550 000 Kč.

Ještě horší to bylo ale pro figuríny v karavanu. Sedadlo řidiče se posunulo a přední kolo proniklo až k jeho nohám. Posunul se i sloupek řízení s volantem, což ohrozilo řidičův hrudník. I dveře na jeho straně bylo nutné otevřít pomocí speciální techniky. Dveře u spolujezdce sice šlo otevřít, ale velmi těžce. Zadní posuvné dveře pak nešly otevřít vůbec.

Relativně dobře by ze srážky vyvázl spolujezdec v karavanu, pokud by nebyl zraněn letícími předměty volně uloženými v kabině. Špatné by to ale bylo pro další cestující v druhé řadě, kde byla umístěna i figurína dítěte. Při nárazu se totiž konstrukce sedáků posunula dozadu, ale naopak opěradla se ohnula směrem vpřed, takže by hrozil vážný kontakt hlavy se sedadly vpředu. Odkryl se také trubkový rám sedadla, do kterého by hlava dospělého narazila při opětovném posunutí celého těla vzad.

© ADAC/Uwe Rattay

Další fatální ohrožení zdraví lidí v karavanu představuje jeho výbava. Jako velmi nestabilní se ukázala především kuchyně, kdy se celý její blok utrhl, stejně jako se uvolnily další kusy nábytku. Kuchyňské skříňky nebyly pevně spojeny s podlahou, ale pouze několik šrouby k sobě.

ADAC proto velmi důrazně doporučil, aby lidé volili kuchyňský box z plastu, všechny předměty pevně upevnili a hledali karavan s maximem těch základních asistenčních systémů.

Martin Šidlák