Test Fiat 500 a BMW 5: Dva hybridy, stejná spotřeba
Když dva dělají totéž… může to být skoro totéž. Velké BMW řady 5 a miniaturní Fiat 500 spojuje víc, než se na první pohled zdá. Přinášíme netradiční test BMW 520d xDrive hybrid a Fiat 500 hybrid.
Nikdy by mě asi nenapadlo dát do jednoho testu německý manažerský sedan BMW řady 5 a italský kapesní Fiat 500. Jenže za volant obou jsem usedl ve stejném týdnu a shodou náhod poháněl oba mild-hybridní pohon. Nakonec jsem toho našel víc, co mají obě auta společného. Přesně 5 věcí. Tedy kromě toho, že za 5 Fiatů byste mohli mít jedno BMW…
1) Pětka v názvu
To nejviditelnější je pětka v názvu. Jeden vůz s číslovkou 500 měl Fiat už v roce 1936, model 500 Topolino byl 3,2 metru dlouhý vůz pro 4 pasažéry. Většina lidí si ale pod jménem Fiat 500 představí až model z roku 1957. Název odkazoval na půllitrový agregát pod kapotou, i když to číslo bylo přibližné, první motor měl objem 480 ccm a výkon 13 koní. U BMW jde o jednoduché číselné označení, které zavedl výrobce právě s první „pětkou“ v roce 1972. Číslo označovalo modelovou řadu, následující dvě číslice pak objem motoru (např. 520 atd.).
2) Tradice
Obě patří mezi základní pilíře svých značek. Bez pětistovky by Fiat už nejspíš neexistoval, ale i pro BMW je jeho pětková řada stěžejní – je druhá nejprodávanější a navíc nejziskovější. Obou se celkově prodalo kolem 6 milionů kusů. Fiat na to ve dvou „vlnách“ střádal od roku 1957, BMW na to stačil čas od roku 1972.
3) Nadčasový design
Německé prémiové značky jsou obecně v designu spíš konzervativní. I když pětková řada prošla poměrně velkým vývojem (první čtyři generace s typickou ledvinkou a dvojicí světlometů na každé straně přední masky vystřídala v roce 2003 kontroverzní inovace z pera Chrise Bangla), ale dlouhodobě si drží v exteriéru jednotný styl, kdy se mění především proporce a poměry různých prvků, případně velikost ledvinek. I v interiéru se auto kontinuálně vylepšuje – s novou generací tak majitel vždy usedá do víceméně známého prostředí včetně logiky ovládání. BMW nejde cestou experimentů, ke kterým se občas uchyluje třeba Audi.
Design Fiatu 500 je pak doslova geniální. Neexistuje moc aut, které prošly za tolik let tak malým vzhledovým vývojem, a přitom stále vypadají dobře. Do roku 2020 má zase sebou v novodobé historii pouze dvě generace, tu poslední od roku 2007. A ani ta třetí, která bude čistě elektrická, na tom nic moc nemění. Co se navíc podle mě Fiatu povedlo, je interiér, který také moc nestárne a vypadá pořád hravě a relativně dobře. Určitě by se našly nějaké ergonomické prohřešky (například zapínání mlhovek vpravo uprostřed palubní desky), ale jako celek to uvnitř pořád vypadá moderně. Výrobce tomu navíc umí dát i určitý populární zelený bonus, když začal montovat sedadla ze specifického materiálu vyrobeného na bázi recyklovaných plastů: 10 % z nich pochází z moře a 90 % ze země.
4) Hybrid
V rámci snižování emisí se obě značky daly na zavádění hybridů – nikoli těch, které propaguje Toyota a které umožňují i jízdu několik kilometrů jen na elektřinu – ale tzv. mild-hybridů, kdy startér-generátor pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu a částečně i během jízdy. Tím zvyšuje výkon a zároveň snižuje spotřebu. Funguje to uživatelsky velmi příjemně, vše pracuje bez jakýchkoli zásahů řidiče a ten se tak může soustředit pouze na jízdu.
U BMW řady 5 jsme tento systém vyzkoušeli ve spojení s dieselovým 4válcovým motorem o výkonu 140 kW a točivém momentu 400 Nm (je ale k dispozici u všech čtyř- a šestiválcových variant). Mild-hybrid dokáže krátkodobě zvýšit tyto hodnoty až na 148 kW a 430 Nm. To oceníte při rychlém výjezdu z křižovatky nebo při předjíždění. Spalovací motor se vypíná při rychlostech pod 15 km/h, když dojíždíte například do kolony, ale v režimech Eco-Pro a Comfort i při sundání nohy z plynu a „plachtění“ v rychlostech od 25 až do 160 km/h. Opětovné nastartování je přitom absolutně neznatelné, bez otřesů. Celkově je motor skvěle odhlučněný, takže povolenou rychlost překročíte velmi snadno, aniž byste si toho všimli. V pětkové řadě najdete výrazně silnější agregáty, ale tahle jednotka je rozumným kompromisem pro klidnější řidiče, kteří se nepotřebují předvádět.
U Fiatu 500 je startér-generátor spojen naopak s benzinovým motorem, a to novým tříválcem Fire o výkonu 51 kW a točivém momentu 92 Nm. Blok motoru je vyroben z vysokotlaké hliníkové slitiny, takže váží jen 77 kg, což je pro tak malé auto skvělou výhodou. Hybridní systém vypíná motor při rychlostech pod 30 km/h, ale pouze po zařazení neutrálu šestistupňové manuální převodovky. Jinak samozřejmě pomáhá při akceleraci stejně jako systém u BMW. Motor nemá nepříjemné projevy starších tříválců a malému autu propůjčuje velmi slušnou dynamiku. S rostoucími otáčkami se samozřejmě zvyšuje hluk v kabině, ale nárůst výkonu je plynulý a manuální převodovka má sice trochu vůli v kulise, ale rychlosti zapadají na svá místa přesně. Tenhle motor dokáže velmi dobře nahradit stávající 1.2 o téměř stejném výkonu, ale s robotickou převodovkou, vyjde dokonce levněji, jen je potřeba umět manuálně řadit, což některým jedincům ze 71 pohlaví, jak je třeba uznává britský Facebook, už dnes činí problém.
5) Spotřeba
Jak se dá čekat, obě auta jsou cenově od sebe na míle vzdálená. BMW 520d xDrive začíná na částce 1 485 900 Kč, Fiat 500 hybrid na 279 900 Kč. V případě bavorského vozu je to jedna z nejnižších cen v této modelové řadě. Za pohon všech kol připlácíte 65 tisíc, jinak je levnější už jen základní benzinový motor 520i a základní naftový 518d.
U Fiatu jsme testovali vůz v tzv. Launch edition ve světle modré barvě, s příplatkovými doplňky a 16palcovými koly z lehkých slitin, která začíná na 355 900 Kč. Nejlevněji ale hybrid pořídíte za zmíněných 279 900 Kč v základní výbavě (za tuhle částku si u BMW 5 koupíte paket Individual Composition obsahující lak, kožené čalounění, 20palcová kola a pár dalších interiérových doplňků). Předchozí agregát 1.2 vás vyjde na nejméně 304 900 Kč.
Každé testované auto je určené pro úplně jiného řidiče a pro jiný styl jízdy. A z toho plyne nakonec další překvapivá věc, kterou mají vozy společného, a to je výsledná spotřeba. BMW skromně tvrdí, že mild-hybrid dokáže snížit spotřebu zhruba o 0,3 l/100 km, což by mělo v průměru u našeho auta znamenat výsledek 4,4 l/100 km. Pětka je reprezentativní dálniční koráb, určený pro přesun na dlouhé vzdálenosti, kde jsme se i s občasným stlačením plynu na podlahu dostali na výsledných 5,9 l/100 km. Fiat tvrdí, že jeho hybrid dokáže stlačit spotřebu o 20 procent., což by mělo znamenat průměr 4,0 l/100 km (NEDC), což není tak daleko od BMW. Pětistovka ale není auto, s kterým byste vyhledávali 300kilometrové jízdy napříč republikou, spíš s ním jeho majitelky budou popojíždět po městech – rychle hodit děti na kroužek, hurá na nákup…. I my jsme auto takhle podobně testovali a výsledkem byla spotřeba 5,7 l/100 km, což odpovídá i spotřebě udávané výrobcem podle novější normy WLTP (5,3-5,7). Takže dvě na pohled zcela odlišná auta skončila v našem testu s téměř stejnou spotřebou.
Martin Šidlák
BMW 520d xDrive hybrid
Délka/šířka/výška: 4963 / 1868 / 1479 mm
Rozvor (mm): 2975 mm
Zavazadlový prostor (l): 530
Max. výkon (KW / k): 140 /1590
Max. točivý moment (Nm): 400
Max. rychlost: 232 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,2 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,7 – 3,9 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 5,9 l /100 km
Základní cena: 1 485 900 Kč
Cena testovaného vozidla: 1 751 130 Kč
Fiat 500 hybrid
Délka/šířka/výška: 3571 / 1627 / 1488 mm
Rozvor (mm): 2300 mm
Zavazadlový prostor (l): 185
Max. výkon (KW / k): 51 /70
Max. točivý moment (Nm): 92
Max. rychlost: 167 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 13,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,9 – 4,0 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 5,7 l /100 km
Základní cena: 297 900 Kč
Cena testovaného vozidla: 355 900 Kč