Češi za první půlrok utratili za ojetiny o 27 miliard méně než vloni

prodej ojetin, auto

Dopad epidemie koronaviru se podepsal na poklesu trhu s novými vozy, ale ještě víc na trhu ojetých automobilů. Prodej ojetin za první půlrok 2020 dostal největší ránu ve své novodobé historii, kdy se v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193 miliard korun.

Trh s novými osobními vozy v Česku poklesl za první pololetí 2020 v celkovém součtu o 26 procent. U ojetin to ale bylo o 46,63%, jak vyplývá z datových analýz autotržiště Carvago, které monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.

Prodej ojetin nejprve začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 %, tedy o 315 milionů korun. Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil. Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů. V extrémních hodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad v oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.

Volkswagen ID.7
Čtete také

Volkswagen ID.7 má dvě nové verze. ID.7 GTX zrychlí za 5,4 s, ID.7 Pro S ujede až 709 kilometrů

Volkswagen rozšiřuje nabídku modelové řady ID.7. Verze GTX dostupná pro sedan i kombi disponuje výkonem 250 kW. Naopak varianta Pro S s prodlouženým dojezdem má 210 kW a slibuje dojezd přes 700 km. Všechny verze mají i české ceny.

V první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem – konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km, tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu chybí aktuálně 193. Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878 Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších 10 let je 57 % a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

V rámci značek dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 %. Čtvrtý je Peugeot (4,6 %) a pátý Hyundai (4,0 %). Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (10,6 %), Škoda Fabia (8,1 %), Škoda Superb (3,5 %), Škoda Rapid (3,0 %) a Volkswagen Passat (2,5 %).

Zdroj: Carvago