Auta na naftu nezmizí, tvrdí studie KPMG

Automobilový sektor čeká oživení nejdříve ve třetím čtvrtletí tohoto roku, tvrdí studie KPMG Global Automotive Executive Survey. Zatímco Evropa investuje do vývoje hlavně bateriových vozů, severoameričtí výrobci chtějí nadále investovat do spalovacích motorů včetně dieselů.

Elektromobilita, konektivita a digitalizace jsou už od roku 2017 hlavními trendy automobilového průmyslu. Letos ale automobilky zažily šok, spíše než technologický vývoj tak musí řešit operativní agendu a vlastní přežití. Trh čeká konsolidace, budou se tak uzavírat nová partnerství, dojde k fúzím a akvizicím. Vyplývá to z jednadvacátého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo více než 1 100 výkonných manažerů ze 30 zemí, včetně Česka.

Napětí na trhu a klesající prodeje způsobené narušením dodavatelských řetězců ale budou přetrvávat mnohem déle. Do kritické situace se dostává zejména Evropa, automobilky totiž od nového roku budou muset plnit přísné emisní limity a zároveň reagovat na nepříznivé dopady globální pandemie. Vyplývá to z jednadvacátého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo více než 1 100 výkonných manažerů ze 30 zemí, včetně Česka.

Dacia, LPG
Čtete také

Zájem o LPG trvá. Prodeje se drží loňské rekordní úrovně

Pohon na LPG se letos těší stejnému zájmu jako v loňském roce, který byl rekordní. Během prvního pololetí jsou stabilní hlavně…

Krize způsobená pandemií povede k významným změnám v poptávce, recese bude hluboká a systematická.  „Firmy a následně i domácnosti budou nákupy nových aut odkládat. Důležité proto bude, zda vlády přistoupí ke stimulům na straně poptávky. Během minulé krize řada států zavedla tzv. šrotovné. I o něm se teď mluví, ale zatím nikde nejsou známy konkrétní obrysy,“ dodává Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Jedním z dopadů covid-19 je také důraz na jednotlivé trhy, globální přístup je minulostí. Firmy tak musí pracovat s různými regionálními strategiemi. Pro Spojené státy nebo Čínu je typická kultura „utrácení“, zatímco Němci nebo Japonci spoří o poznání více. V některých oblastech tak může poptávka tažená levnými úvěry i růst, lidé se budou odklánět od veřejné dopravy a kvůli svému bezpečí si raději pořídí vlastní vůz. V Číně už tento trend můžeme pozorovat, vzrostla tam poptávka po levných, ale také luxusních vozidlech.

Nejen schopnost zotavit se z post-covidové recese bude rozhodovat o tom, jak se automobilkám v dlouhodobém horizontu povede. Klíčovou roli bude hrát přístup k přírodním zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která má k dispozici a kontroluje suroviny k výrobě bateriových vozů.

8 z 10 severoamerických a evropských manažerů se domnívá, že ve světě budou díky tomu vznikat monopolistické formace v dodavatelském řetězci. Evropští výrobci už začínají podepisovat smlouvy o dodávkách lithia s čínskými producenty, ti naopak využívají zahraniční rezervy mimo Čínu. Oslabuje se tím pozice dodavatelů, kteří tradičně suroviny pro výrobce zajišťovali a byli tak pro automobilky nepostradatelní.

O tom, který pohon automobilky podpoří, rozhodnou přírodní zdroje a politika. Šéfové evropských automobilek se jednoznačně zaměřují na bateriové elektromobily (83 %) a hybridní vozy (80 %), severoameričtí výrobci chtějí nadále investovat do spalovacích motorů (89 %). To platí i pro diesely, které tak zůstávají alternativou i do budoucna.