Absurdní: Ekologové chtějí zákaz reklamy na elektromobily

Renault Zoe

Auta jsou jako cigarety a reklama na ně by se měla zakázat, protože jsou sociálně škodlivá a nebezpečná zdraví. To je představa několika belgických politických stran, které chtějí změnu legislativy. Stát by měl podle nich zakázat reklamu na všechna auta s emisemi nad 95 g/km a zároveň s váhou nad 1400 kg. Tedy paradoxně na v podstatě všechny elektromobily.

Přísloví o tom, jak se s vodou vyleje z vaničky i dítě, dostalo v Belgii konkrétní podobu v podobě návrhu politických stran Groen, Ecolo a cdH. Ty vytáhly do boje za ekologii v automobilovém průmyslu a přirovnaly v něm auta k cigaretám. Přišly s návrhem zakázat reklamu na všechny automobily s emisemi nad 95 g C02/km, což je aktuální hranice stanovená Evropskou unií pro letošní rok pro průměrné flotilové emise u nově prodávaných aut. Po překročení této hranice budou automobilky platit pokuty.

Iniciativa belgických politiků na první pohled zapadá do řady aktivit, které mají podpořit prodej elektromobilů na úkol vozů se spalovacími motory. Jenže tahle konkrétní věc má háček, který nejspíš plyne z toho, že politici, kteří něco takového navrhli, jsou zcela odtrženi od reality a hledají jen populistické řešení. Zákaz reklamy se totiž nemá podle návrhu vztahovat jen na vozy s emisemi nad 95 g CO2, ale zároveň tak na všechny s hmotností vyšší než 1399 kg.

elektromobil, bmw ix m60
Čtete také

Ceny elektromobilů vzrostly v Evropě za 8 let o 39 %, v Číně klesly o 53 %. Ekologové našli viníky

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na viníky pomalé elektrifikace vozidel – výrobce, firmy a leasingové společnosti.

„Náš návrh si klade za cíl bojovat proti globálnímu oteplování, umožnit Belgii splnit své cíle v oblasti ochrany klimatu, ale také zajistit bezpečnost silničního provozu, protože velká vozidla jsou těžší a vyšší, což představuje riziko pro menší účastníky silničního provozu,“ citoval server HLN.be spoluautorku návrhu Sarah Schlitz ze strany Ecolo. „Jsou také silnější, takže jejich řidiči mají tendenci jezdit rychleji.“

Jenže autorům nějak ušlo, že do „zakázané“ váhové kategorie spadají v podstatě všechny elektromobily kvůli těžkým bateriím. Nehledě na to, že hmotnost aut obecně navyšují všechny prvky pasivní i aktivní bezpečnosti, po čemž politici zároveň volají. Nad 1400 kilogramů váží i ty nejmenší moderní elektromobily. Renault Zoe má provozní hmotnost 1577 kg, Peugeot e-208 pak 1455 kg. Aktivisté tak vlastně chtějí zákaz reklamy na elektromobily.

Když belgická média Sarah Schlitz na tento rozpor upozornila, politička nejprve reagovala slovy: „Reklama na tato auta bude zakázaná.“ Poté svoje vyjádření upravila ve smyslu, že podle ní určitě existuje prostor, jak výrobci dokážou snížit hmotnost svých vozů. „Ano, Peugeot e-208 skutečně váží 1455 kg. Jsem si jistá, že pokud by byl limit 1400 kg, výrobce by dokázal snížit hmotnost vozu o 55 kilogramů. Nebo můžeme zvýšit limit na 1500 kg. Jsem otevření diskusi,“ uvedla poslankyně.

Martin Šidlák, IDNES.CZ