Většina českých manažerů nezohlední nová pravidla pro emise

zdražení aut

Evropská komise nehodlá ustoupit z plánů na snížení emisí CO2. Automobilky, které se potýkají s dramatickým propadem prodejů kvůli koronaviru, by tak měli prodávat víc elektromobilů. Čeští fleetoví manažeři ale nová ekologická pravidla většinou při nákupu nových vozů nezohlední. Automobilky tak čekají pokuty, což povede ke zdražení aut.

Opatření Evropské komise požaduje v letošním roce snížení emisí CO2 v průměru o 21 % na jeden vůz oproti roku 2018. V opačném případě hrozí automobilkám pokuty v celkové výši 36 miliard eur. Příznivější situace je u vozů s alternativním pohonem, jejichž cena má v budoucnu naopak klesat. Dá se tak čekat zdražení aut. O konečné podobě mobility v Česku budou rozhodovat fleetoví manažeři, kteří jsou zatím v elektromobilitě opatrní. Vliv bude mít také rozšiřování počtu dobíjecích stanic, státní podpora a další faktory. Vyplývá to z údajů společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing k vozům, a z dat analytiků České spořitelny. 

„Na automobilovém trhu očekáváme v budoucnosti dva protichůdné trendy. Na jednu stranu budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU. Ty lze splnit buď elektrifikací pohonných jednotek, nebo čím dál nákladnějším vývojem úsporných motorů. Druhým trendem bude postupné snižování cen elektrifikovaných vozidel, jakmile se vyřeší aktuální nedostatek dostupných baterií,“ říká Jiří Havel, obchodní ředitel společnosti Arval.

test Toyota C-HR
Čtete také

Test Toyota C-HR: Dražší, ale hezčí a úspornější

Test Toyota C-HR. Někomu možná bude název Toyoty CR-H připomínat citoslovce spánku, ve skutečnosti jde o zkratku Coupé High-Rider.

Rozdíl mezi cenou konvenčních aut a vozů s alternativním pohonem bude výraznější ve druhém čtvrtletí letošního roku. „Očekávám, že cena tradičních aut se zvýší dle kvalifikovaného odhadu o tři až čtyři procenta, což v reálu znamená zdražení o padesát až sedmdesát tisíc korun na jedno vozidlo. Na druhou stranu musím zmínit, že operativní leasing může být cestou pro firmy i soukromé uživatele v době, kdy cena aut roste,“ upřesňuje Jiří Havel ze společnosti Arval.

Rozvoj elektromobility v Česku ovlivňuje mnoho faktorů – vedle ceny vozů je to existující poptávka jednotlivců i firem, počet dobíjecích stanic nebo dosavadní převaha motorů na benzín a naftu. Svoji roli sehrává i výrazně odlišný přístup českých fleetových manažerů, kteří dávají přednost konvenčním pohonům, jak ukazuje průzkum společnosti Arval. „Oproti evropským kolegům se Češi liší i v přístupu k novým pravidlům pro testování spotřeby a emisí CO2. Pouze 36% tuzemských manažerů odpovědělo kladně na otázku, zda jejich firemní car policy bude zohledňovat nová pravidla pro testování spotřeby a emisí CO2 vozidel – tzv. test WLTP,“ tlumočí výsledky průzkumu obchodní ředitel společnosti Arval Jiří Havel. Upravovat úroveň vozů, které svým zaměstnancům poskytují, je kvůli hodnotám naměřeným podle WLTP připraveno 18 % firem v Česku a 37 % firem v ostatních zemích. Pokud dotazovaní manažeři připouštějí změny v autoparcích způsobené WLTP, spočívají tyto změny nejčastěji ve volbě jiných modelů nebo značek s nižšími emisemi, případně ve volbě jiných typů pohonů.