Test Volkswagen Transporter 6.1 Kombi TDI: Dům za cenu bytu
Jestli se dá něčemu říkat dům na kolech, tak je to Volkswagen Transporter. Univerzálnější auto abyste pohledali. Ale stojí nejméně jako byt 2+1 v Havířově.
Zlepšit něco, čeho se prodalo už 12 milionů, není snadné. Volkswagen Transporter je na trhu od roku 1949. Za tu dobu získal dvě přezdívky. Bauhaus na kolech – díky kombinaci jednoduchého designu a maximálně využitelného prostoru. Tuhle přezdívku měl ale i východoněmecký Wartburg… Další přezdívka je Bulli, což je spojení slov Bus a Lieferwagen (dodávka). Obojí přesně vystihuje nepřeberné možnosti jeho využití – může sloužit řemeslníkům, stejně jako rodině, pro přepravu hodně osob nebo naopak spousty sportovního náčiní. Podle toho, jakou zvolíte verzi, totiž můžou uvnitř jet 2 nebo také 7 lidí, se sedadly se dá různě posouvat nebo je úplně vyndat.
Upravená šestá generace dostala označení 6.1, což je nejspíš hlavně marketingové sdělení, které má naznačit, že Volkswagen Transporter je teď digitální. Zvenku se totiž nic moc nezměnilo. Trošku jinak je tvarovaná přední maska a světla. Přibyly nové laky a kola. Ovšem uvnitř je kompletně nová přístrojová deska s nově řešenými odkládacími schránkami. Přístrojová deska může být nově v provedení Digital Cocpit, tedy s možností digitálního přepínání různých zobrazení.
„Digitální“ úpravy palubní desky dělá ale dneska kde kdo. Hlavní inovace nového Volkswagenu Transporter se naštěstí týkají jízdy. T6.1 má poprvé elektromechanický posilovač řízení, který na rozdíl od dosavadního hydraulického pracuje pouze v případě potřeby, čímž klesá spotřeba paliva. Zároveň otvírá přístup k novým asistenčním systémům, které pomáhají řidiči zvládnout přece jen hodně velké auto (4,9 – 5,3 metru podle zvoleného rozvoru). Kromě asistentů pro jízdu v pruzích, usnadnění parkování nebo manévrování s přívěsem je asi nejdůležitější ten zabraňující rozkolísání karoserie při bočním větru.
Už předchozí verze se i přes své mamutí rozměry řídila velmi dobře. Až tak dobře jako osobní auto ne, ale jako velké SUV ano. Řidič sedí vysoko, ale zároveň není přesně vidět, kde auto ve všech směrech končí, takže za příplatkovou zadní kameru bude opravdu vděčný. Ale třeba nastavení tlumičů je až nečekaně komfortní, vůz se navíc nijak dramaticky nenaklání v zatáčkách.
Pro Volkswagen Transporter jsou na výběr motory TDI ve výkonových verzích 66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 146 kW/199 k. Vrcholná verze disponuje hned dvěma turbodmychadly. Nechybí ani varianty s dvoustupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION. Testovali jsme výkonovou verzi 110 kW s 6stupňovou manuální převodovkou, která ochotně zrychluje i na dálnici a přitom s ní není problém na delších cestách srazit spotřebu i pod 7 litrů.
Takový dům na kolech ale něco stojí. Na základní cenovce je napsaná hodnota 826 252 Kč včetně DPH. A to je cena za skříňový vůz s krátkým rozvorem a motorem pouze 66 kW. Testovaný vůz vyšel už na 1,2 milionu. Podobně velké osobní dodávky třeba od Peugeotu nebo Citroënu koupíte až o pár set tisíc levněji. Ale sám výrobce naznačuje, že je třeba o ceně vyjednávat. Kromě toho, že třeba Transporter 81 kW najdete rovnou v ceníku v akční nabídce za 723 157 Kč, tak pro zájemce o koupi bude mít jistě prodejce připravenou nějakou tu „zvýhodněnou nabídku“. A zatímco hodnota bytu časem většinou stoupá, tak u tohohle domu na kolech aspoň neklesá tak dramaticky jako u jiných aut. Čtyři, pět let starý vůz totiž seženete při troše štěstí za nějakých 700 tisíc korun.
Martin Šidlák
Volkswagen Transporter 6.1 Kombi TDI | |
Maximální výkon: | 110 kW/150 k |
Maximální rychlost: | 183 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 11,1 s |
Převodovka: | 6stupňová manuální |
Průměrná spotřeba: (výrobce): | 6,5-7,1 l/100 km |
Spotřeba v testu: | 7,2 l/100 km |
Délka/šířka (mm): | 4904/1904 |
Výška/rozvor (mm): | 1990/3000 |
Základní cena: | 860 432 Kč |
Cena testovaného modelu: | 1 229 539 Kč |