Autoškola ve Fordu Mustang: 450 koní, zadokolka a šest pedálů
Učit se řídit ve voze se zadním náhonem, s motorem 5.0 V8 o výkonu 450 koní, to zní jako scifi. Ale autoškola ve Fordu Mustang existuje.
Naprostá většina českých autoškol používá k výuce běžné modely vozů a z ekonomických důvodů volí spíše levnější verze se slabší motorizací a pohonem předních kol. To většinou pro základní výuku stačí, ale nepřipraví to frekventanty na jízdu s opravdu silným sportovním vozem. A přece nemalý počet čerstvých a nezkušených majitelů řidičských průkazů usedá za volanty aut s motory o výkonu mnoha set koňských sil a navíc se zadním pohonem.
Kombinace nezkušeného řidiče a přemotorovaného auta může velmi snadno vést k vážným nehodám. Dokazují to i oficiální statistiky, které říkají, že nejvíce smrtelných a závažných nehod zavinili ve skupině mladých řidičů ti s délkou praxe v řízení mezi jedním a dvěma lety. Proto se v České republice již řadu let debatuje o změnách v našem autoškolství, jež by mělo řidiče připravovat mnohem lépe. Zatím však debaty pokračují bez praktických výsledků.
Už teď ale existují autoškoly, které začínající adepty řidičského umění na bezpečné ovládání velmi silných vozů připravit dokáží. Jednou z nich je i Autoškola jinak, kde se frekventatni učí řídit ve Fordu Mustang GT, tedy ve voze s motorem 5.0 V8 o výkonu 450 koní se zadním pohonem a s manuální převodovkou. Autoškola jinak samozřejmě zůstává klasickou autoškolou, nabízející teoretickou i praktickou výuku v regulích platné legislativy, zároveň k ní ale přidává nadstandardní části. Používá například mnoho videoukázek a multimediálních prezentací, součástí teoretické přípravy je i seminář s dopravním psychologem nebo odborníkem na aktivní i pasivní bezpečnostní prvky moderních automobilů. Dalším bonusem je lekce s lektorem bezpečné jízdy, který studentům vysvětlí základní postupy pro řešení krizových dopravních situací.
Vůz používaný při výuce, již zmíněný Ford Mustang GT 5.0 V8 s manuální převodovkou, je samozřejmě vybaven homologovanou dvojí sadou pedálů, přičemž ta druhá je klasicky umístěna před sedadlem spolujezdce a slouží případným zásahům instruktora. Raritou však je, že instruktor nemá k dispozici jen pedál brzdy a spojky, jak to v autoškolách bývá zvykem – má totiž i „vlastní“ pedál plynu, aby v případě potřeby mohl vůz ovládat i při akceleraci. Zmíněný Ford je jediným „šestipedálovým“ Mustangem u nás.