Dealeři aut vyhlížejí zákazníky. Ti se do autosalonů vracejí jen pomalu. Na parkovištích na ně čekají skladové vozy. Tisíce neprodaných skladových vozů.

Skutečný rozměr problému, kterému prodejci čelí, odhalila německá asociace automobilového průmyslu ZDK, která oznámila, že v Německu je v současné době u výrobců a prodejců zaparkováno skladových vozů za 14,8 miliardy eur. Pro představu – kdyby šlo jen o Fabie v základní výbavě, představovalo by to zhruba 1,058 milionu aut.
V Německu se v březnu propadly prodeje nových aut o 37,7 %, v dubnu o 61,1 %. Automobilky proto tlačí na vládu, aby podpořila tento sektor pomocí šrotovného. A to i na ojetiny. „Potřebujeme rychlé politické rozhodnutí politiků o nákupním bonusu, který musí rozhodně zahrnovat nová vozidla a zánovní ojetá vozidla s motory šetrnými k životnímu prostředí, které splňují nejnovější standardy znečišťujících látek,“ uvedl viceprezident ZDK Thomas Peckruhn. Kancléřka Angela Merkelová oznámila, že o nákupním bonusu by mělo být rozhodnuto na začátku června. Podle serveru Automobilwoche má jít o sumu 4 000 eur na nákup bateriových vozidel a 3 000 eur na nákup vozidel se spalovacími motory.
„Když se nezačnou prodávat nová auta, nemůže se rozběhnout ani jejich výroba,“ zdůraznil Thomas Peckruhn. Na ohrožení výroby upozorňuje i evropská asociace automobilových výrobců ACEA, která připomněla zejména význam automobilového sektoru pro evropskou ekonomiku a zaměstnanost. Při ekonomické krizi v letech 2008-2013 přišlo v tomto segmentu o práci 440 tisíc lidí. Dnes je v celém sektoru automotive zaměstnáno v automobilkách a u jejích dodavatelů celkem 13,8 milionu lidí.
I čeští prodejci mají hodně skladových vozů, což je vidět na nabídkách některých automobilek, kde se tato auta dají koupit s opravdu velkou slevou. Například na webových stránkách Dacie je vidět 880 skladových vozů, u Renaultu jich je 640 se slevou až 140 000 korun. Citroën jich má na webových stránkách 1291, další značky jsou na tom podobně.
Martin Šidlák, Idnes.cz; foto: ProMotor/Volz