BORN IN THE SUN – pvní rychlé svezení s novým leonem
O osud leonu jsem se trochu bál. Odcházející generaci jsem měl rád. To auto se mi líbilo a skvěle jezdilo. Očekával sem změnu k horšímu a další vyměklé, tuctové a předigitalizované auto současné doby. Chyba lávky…
Nevím přesně, proč si v seatu zvolili právě tento claim a nehodlám se procházet stohy tiskových zpráv, které mi s příchodem nové generace již tradičně plní mejlovou schránku, abych oficiální stanovisko dohledal. Na druhé straně si ho po krátkém svezení s novou generací leonu dokážu docela dobře odvodit sám. Určitě to bude něco souvisejícího s emocemi, na které ve Španělsku vždycky tak dbali, něco spojeného s radostí z jízdy, něco napojeného na design, který se v případě nového leonu také nadmíru vydařil.
Pasáž o vzhledu většinou rychle přeskakujeme, u leonu by to ale byla škoda – nová generace se nadmíru vydařila a novinka se prostě musí líbit všem.
Většinou pasáž o vzhledu vozu rychle přeskakuji, je to věcí názoru každého z nás a ten se může v případě designu lišit. Nový Leon se podle mého ale bude líbit všem. Je elegantní, moderní, postřehnutelná je nutná sportovní linka a hlavně – neztratí se v šedi většiny současné produkce nižší střední třídy. A není to ani žádný drobek, jakkoliv své rozměry dobře maskuje. Nový Golf, se kterým leon sdílí platformu, je o celých 84 mm kratší a má navíc o 67 mm kratší rozvor. Patrné je to uvnitř, kde je zejména na zadních sedadlech místa víc než dost. A to jak před koleny, tak i co se výšky týká. Tady leon řadu konkurence snadno přebije.
Rychlý test
Díky současným opatřením v době koronavirové neletíme nasbírat první jízdní dojmy někam na jih, neabsolvujeme žádné dlouhé nalejvárny od techniků ani designerů a ani nestudujeme stovky nudných slidů o tom, jaký zaznamenala novinka mezigenerační posun a o kolik je papírově lepší, než konkurence. Pouze přebíráme klíčky od úplně nového auta a vyrážíme vstříc tříhodinovému testu ve zdejším prostředí. K prvnímu svezení volíme fleetovou specifikaci vozu s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW a zakusujeme se do prvních kilometrů. První dojem z auta je skvělý, tohle se Španělům fakt povedlo. A po dechu lapám i po nastoupení do auta. Tohle je opravdu mezigenerační skok, ale hlavně – takhle si představuju nové moderní auto. Celou palubku obklopuje tenká elegantní linka, jejíž barvy lze samozřejmě měnit dle vašeho vkusu. Ta celý dojem z interiéru jen podtrhuje a hlavně – tahle linka zasahuje až do dveří, což ale není tentokrát úplně bezúčelné. Tenký LED pásek je totiž napojen na systém monitorující pohyb v mrtvém úhlu a jakmile se zde objeví překážka, ihned vás na to svou barvou upozorňuje. Chytré…
Moderna na kolech
SEAT cílí hodně na mladou generaci a v interiéru je to znát. S leonem jde ještě dál než koncernová konkurence a v porovnání s golfem nebo octavií ubírá další porci tlačítek pro přímý vstup k vybraným položkám menu. Interiér je tak opravdu čistý, druhá strana mince je nasnadě. V interiéru je proto nutné se zprvu déle rozkoukat a fungování systému pochopit. I pro nastavení adaptivního podvozku a jízdního režimu musíte přes velký displej infotainmentu, též k detailnějšímu ovládání klimatizace a řadě dalších funkcí. Po počátečním zmatení jsem se ale se systémem nezvykle rychle sžil a nutno mu vystavit pochvalu za přehlednou a atraktivní grafiku, i bleskurychlé reakce.
Po zbytek jízdy jsem si ale leon už jen nebývale užíval. Od prvních kilometrů bylo zřejmé, že na vyladění podvozku a jízdních vlastnostech si dali ve Španělsku znovu záležet. Především řízení je skvěle nastavené, auto skvěle funguje i při ostřejším zacházení a podvozek je velmi rychlý a čitelný. Leon sice dbá na tvrdší nastavení, ale pořád jen do té míry, aby byl zároveň dostatečně komfortní a poskytoval pohodlnou jízdu. Řidičsky tak jde o velmi vydařené auto, které nerozhodí ani lecjaké nástrahy našich silnic.
Skvělá je i odezva testovaného motoru, který má dosahovat i výjimečných hodnot spotřeby. Na můj vkus měl možná maličko hrubší chod a jeho zvuk byl výraznější, než jsem zvyklý u konkurence, ale přičítám to jeho syrovosti, když mělo auto najeto jen několik málo set kilometrů. Na druhou stranu i v tomto režimu jsme si ověřili, že spotřebu půjde při klidné jízdě snadno stlačit i pod pět litrů. To nám ale přesně prozradí až důkladnější test, který máme již zanedlouho v plánu absolvovat. Zde se zaměříme i na řadu nových funkcí infotainmentu a řadu moderních bezpečnostních asistentů, kterých má leon k dispozici nepřeberné množství. Ochutnávku přidáváme o kousek dál v jednom rychlém videu, kde si můžete kromě dalšího detailně prohlédnout i celý interiér vozu… A upřímně řečeno, po prvních zkušenostech se teď na plnohodnotný redakční test budeme opravdu těšit!
TEXT: Michal Žďárský FOTO: Vojtěch Formánek
TECHNICKÉ ÚDAJE: SEAT Leon 2.0 TDI 110 kW
Cena od: | 611 500 Kč (bez DPH) |
Maximální výkon: | 110 kW |
Maximální točivý moment: | 360 Nm |
Maximální rychlost: | 218 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,6 s |
Kombinovaná spotřeba: | 3,7 l/100 km |
Emise CO2: | 97 g/km |
Délka/šířka/výška: | 4368/1800/1442 mm |
Rozvor: | 2686 mm |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 l |
Mrkněte se do útrob nového leonu a na vybrané možnosti jeho konektivity:
FOTOGALERIE