Euro NCAP přepisuje po 23 letech pravidla: Výrobcům SUV se to asi moc líbit nebude

Organizace Euro NCAP se rozhodla upravit svůj testovací protokol, kterým hodnotí bezpečnost aut. Nově se bude testovat náraz do pohyblivé bariéry.

Ke změně dojde koncem tohoto roku, člen představenstva Matthew Avery ji označil za největší za posledních deset let. Všichni výrobci už víceméně dokonale zvládli zajistit bezpečnost posádky svého vozu při čelním nárazu. Euro NCAP ale teď chce zvýšit i bezpečnost posádky druhého vozu. Typicky malé auto samo o sobě při nárazu může být bezpečné, pokud do něj ale narazí třeba velké SUV, je střet pro posádku „prcka“ často fatální. A s tím chce Euro NCAP něco udělat. Největší novinka se proto týká zavedení nového testu, nárazu vozu do pohyblivé bariéry. Kontakt přídě bude 50 %, rychlost obou objektů 50 km/h. Pokud bude vozidlo příliš tuhé a bude málo pohlcovat energii nárazu, dostane za to penalizaci. To se dotkne především vozů SUV. „Myšlenkou je povzbudit výrobce větších vozidel, aby sdíleli část zátěže nárazu s menšími vozidly,“ uvedl Avery. Tato novinka nahradí test simulace čelního nárazu, který Euro NCAP používal posledních dlouhých 23 let.

dálková světla, auta
Čtete také

Dálková světla pomáhají, ale někdy i zhoršují viditelnost

Nesprávně použitá dálková světla nebo zbytečně zapnuté mlhovky. Kolikrát jste se s tím už na silnici setkali? Hodí se proto připomenout…

Další změna se týká simulace bočních nárazů, kdy se bude sledovat pohyb všech osob ve vozidle, nikoli jen na straně nárazu jako dosud. Byla také představena nová figurína pro crash testy nazvaná THOR, která by měla lépe reprezentovat lidskou postavu. Ta více reprezentuje člověka a dokáže identifikovat víc možných zranění. Inovací projde i hodnocení elektronických asistentů, na které je už dnes kladen velký důraz. Automatické systémy nouzového brždění budou testovány i na to, jak dokážou zabránit nebo omezit vliv srážek při odbočování na křižovatkách. Do hodnocení budou nově zahrnuty i systém kontrolující únavu řidiče a sledující jeho pozornost. Další body se budou přičítat i odečítat podle toho, jak v případě, když už k havárii dojde, funguje v testovaných autech systém přivolání pomoci eCall a jaké informace dodává záchranným složkám.