Druhá, třetí, nebo čtvrtá generace? Je to vlastně jedno, škodovka umí s octavií zabodovat. Jako služební auto těží zejména z toho, že jí rád vezme za vděk běžný zaměstnanec, obchodní zástupce i management. A dařit se bude i nové generaci, která laťku zase o kus posouvá. Jak si stojí v mezigeneračním srovnání?

Je až s podivem, jak rychle dokáže auto zestárnout vedle svého nástupce. A vlastně klobouk dolů před designéry… Pokud se koukáte na novou generaci, připadá vám povětšinou designově vydařená, moderní, hezká. Jen těžko si v tu dobu člověk představí, že by mohla někdy zestárnout, připadat omšelá, nezajímavá. A vlastně jsem si to o trojkové oktávce myslel ještě nedávno, vlastně do příjezdu na místo určení, kde jsem mohl spatřit novou generaci vedle té předchozí vedle sebe poprvé. Najednou vám přijde trojková řada opravdu stará, neaktuální. A je jedno, jak moc vás design nové octavie oslovuje, líbí se vám nebo k němu máte výhrady. Je vidět, že designéři odvádějí dobrou práci, reflektují na nové trendy, čerpají z okolního světa, umí předvídat.

A v případě Škody Octavia je potřeba být obezřetný, bylo by špatně zde něco pokazit. Vždyť na jejích prodejích značka stabilně stojí. Dokonce každé třetí auto, které v normální době opouští výrobní linky Škodovky, se jmenuje Octavia. Bez přerušení se vyrábí už 24 let a většina hlavně zahraničních zákazníků má se značkou Škoda spojený v první řadě právě tento model. Kromě toho je Octavia jedničkou českého trhu s novými automobily. Vděčí za to zájmu jak ze strany fleetových, tak ale i retailových zákazníků. A její přednosti ve firemních prodejích jsem už zmínil v úvodu, navíc si je dobře uvědomuje nejen výrobce, ale i leasingové společnosti, jak zmiňuje zástupce VWFS ve svém přidruženém příspěvku. Octavia ve firmách totiž boduje na všech úrovních – jako referentské auto, ale i jako manažerský model. A co si budeme povídat, po prvním prozkoumání vozu a prvním jízdním testu, který přinášíme hned v dalším článku je jasné, že nová generace se zase o krok více posunuje právě do segmentu manažerských aut. Z těch nižších pozic ale díky pestré škále specifikací a výbav ale určitě nevymizí.

Designová evoluce

Když tu stojí obě auta vedle sebe, přílišný „wow“ efekt s nímž jsme tak trochu dopředu počítali se při pohledu na novinku přesto nedostavuje. Ne, že by si rozdíly nebyly patrné, ale totální nadšení tak nějak nepropuká. Novinka je možná trochu moc… obyčejná. Předek vypadá jako přerostlá scala, což je škoda, více svébytnosti by neškodilo. Zdá se nám, že novince chybí atraktivní prvek, který by třeba i polarizoval motoristickou veřejnost, jakým byla dělená světla u současné generace. Dolů skloněný čumák ve stylu menší scaly velkému autu zase tolik nesluší. Naopak oceňujeme, že všechny linky a světla jsou horizontální, a tím vůz opticky rozšiřují. Zezadu se pak design vysloveně povedl, vystupující hrana kufru a nápis škoda dodávají atraktivitu ve stylu prémiových značek. Design ovšem v případě octavie neprodává a důležitá je technika i praktická využitelnost. Ta je v obou případech hodně dobrá.

ČTĚTE TAKÉ:  Nová Škoda Octavia – rozsudek smrti pro Superb

Nová octavia nevyrostla. Má stejný rozvor jako ta předchozí, rozdíly ve velikosti jsou milimetrové. Ale jinak je všechno jinak. Nové jsou i věci, které obvykle dědívá nový model po starém – klíčky, infotainment, úplně všechny motory, které už zvládnou plnit i budoucí emisní předpisy. Kvůli tomu byla vylepšena i aerodynamika (podvozek je kompletně zakrytý), takže současná generace vypustí v průměru o 16 gramů CO2 na kilometr méně. Novinka dostává také všechny myslitelné asistenční systémy, včetně samočinného řízení. Stejně jako dřív je Octavia postavena na podvozkové platformě MQB Evo společné s Volkswagenem Golf. Jako první se začíná prodávat verze kombi, které je s délkou 4 689 mm o 22 mm delší než vůz předchozí generace. Šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Detailní srovnání rozměrů přinášíme v samostatné tabulce. Pokud jde o nabídku elektronických asistentů, na jeho výčet by nám pravděpodobně nestačily ani další dvě strany. Takže jen v rychlosti – v Octavii nově najdete třeba Asistent vyhýbání, který pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky kontrolovaným vybočením vozidla předcházet nehodám. Při odbočování vlevo na křižovatce dokáže Asistent při odbočování rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na to řidiče a také automaticky zastavit vozidlo. Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Poprvé je také v nabídce head-up displej nebo Matrix LED světlomety s vykrýváním segmentů dálkových světel, který zabraňuje oslňování ostatních účastníků silničního provozu.

Zcela nový interiér

Nejvíce rozdílů je na první pohled vidět v kabině. Vlastně, jakmile jednou usednete do nové generace, znovu se dostaví ten dříve zmiňovaný pocit. Ještě před chvílí jsem měl interiér třetí octavie rád – byl funkční, moderní. A teď? Rázem jakoby zestárl o pět nebo deset let. Ten v nové octavii vypadá hned mnohem hodnotněji a moderněji. Má úplně jinou architekturu s vyčnívajícím tabletem a dopředu vystrčenými výdechy ventilace – výsledkem je plastický „3D“ dojem, který se nám hodně zamlouvá.

Nová generace octavie udělalA velký krok kupředu a ještě více se přiblížila segmentu manažerských aut.

Hlavní roli hraje obrovský desetipalcový dotykový tablet, oproti němu vypadá displej v současné oktávce umrněný. Dostanete ho od druhého stupně výbavy. Překvapí moderní už jen dvouramenný multifunkční volant, přes který lze ovládat čtrnáct funkcí za pomoci hodnotně vypadajících kovových otočných ovladačů. Vše si lze navolit na digitálním virtuálním displeji, který už v základní výbavě nahrazuje klasické budíky. S infotainmentem si vývojáři dali hodně práce – vypadá moderně, je funkční, zobrazení je perfektní.

Ze středového tunelu pak zmizela klasická páka automatické převodovky, nahradila ji malinká páčka elektronického systému shift-by -wire s malým přepínačem jízdních režimů. Víc místa tak vzniklo mezi ním a palubní deskou – tam se teď pohodlně vejde mobil do bezdrátové nabíječky. Po mnoha letech došlo na úplně nový tvar klíčků k zapalování, startuje se samozřejmě tlačítkem.

Nadprůměrný je podle očekávání zavazadlový prostor. Jeho objem v případě kombíku narostl o 30 l na 640 l. To je totéž jako u Mercedesu třídy E. Vzadu je spousta místa, hlavně v podélném směru nikdo problémy mít nebude. Na šířku je to pořád typický kompakt, tři dětské sedačky do něj nacpete jen stěží, na rozdíl od třeba velkých SUV typu kodiaqu, ale to se nedalo ani očekávat. Kufr má na rozdíl od současného modelu navíc dvoupatrovou podlahu, aby bylo možné dorovnat schod po sklopení zadních sedadel.

Pokud jde o motory, zde se na první pohled tolik mezigeneračních změn neodehrálo. Ale nenechte se zmást. Aktuálně jsou v nabídce jen tři motory, výhledově jich bude mnohem víc. Benzinové motory zastoupí varianty 1.0 TSI, 1.5 TSI a 2.0 TSI. Litr i jedna-petka náleží nové řadě motorů Evo a jsou tak připraveny adoptovat mild-hybridní technologii. Kdo bude chtít diesel, bude muset sáhnout po verzi 2.0 TDI Evo, šestnáctistovka z nabídky vypadává. Volit ale půjde ze tří výkonových variant od 85, přes 110 až po 147 kW. Stejně jako u třetí generace platí, že až verze od 110 kW vzadu disponují sofistikovanější víceprvkovou nápravou. Opravdovou novinkou pod kapotou bude časem plug-in hybridní pohon, zatím ale v základní nabídce nic v zásadě nového nehledejte. Škodovka za to nemůže, v dnešní době, která se vzhlíží v elektromobilech, se převratně nové spalovací agregáty vyvíjejí jen sporadicky. Časem přibudou samozřejmě i varianty 4×4. Chybět nebude ani pohon upravený pro stlačený zemní plyn CNG.

Láci nečekejte

Zatímco odcházející generace se dá koupit jako akční model koupit za cenovku od 413 140 Kč bez DPH se základním dieselovým motorem nebo s motorem 1.0 TSI (85 kW), u novinky taková možnost zatím chybí (později bude), takže základem je čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW ve výbavě Ambition. Ten ovšem stojí téměř 500 tisíc korun bez DPH. Novinka má pochopitelně lepší výbavu, hlavně v oblasti chytrých asistenčních systémů. Mnohokrát jsme už napsali, že doba levných aut definitivně skončila, a nová octavia to jen potvrzuje. Když navíc k momentálnímu základu za 500 tisíc přidáte lepší motor a pár příplatků jste za chvíli na úplně jiném cenovém levelu blížícímu se pomalu jednomu milionu korun s daní.  Za stejnou sumu jako čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW ale dostanete i slabší dvoulitrové TDI s 85 kW, za silnější 110 kW „klasiku“ už je třeba přihodit skoro sto tisíc. Za kombiverzi se připlácí vždy 40 tisíc korun. V přiložené tabulce uvádíme srovnání technických parametrů u modelů Octavia Combi 2.0 TDI ve výkonové verzi 110 kW doplněné o automatickou převodovku DSG, jejichž ceny se v základní výbavové linii liší o 31 400 Kč bez DPH.

TEXT: Michal Žďárský, Roman Švidrnoch

FOTO: Lukáš Procházka

KOMENTÁŘ

Michal Farkač

Vedoucí úseku Fleet Sales, Volkswagen Financial Services

Škoda Octavia je pro fleetové zákazníky dlouhodobě stěžejním a oblíbeným modelem. Její nespornou výhodou je fakt, že se jedná o vůz, který firmy neváhají objednávat jak pro své zaměstnance, tak i pro obchodní zástupce a management. S novou generací Octavia se její atraktivita u managementu ještě zvýšila, jelikož se jedná o praktický, nadčasový a reprezentativní vůz s mnoha funkcemi, které jsou běžné spíše u vozů vyšší třídy. Nespornou výhodou tohoto vozu je, že si (jako všechny vozy značky škoda) udržuje vysokou zůstatkovou hodnotu, s čímž souvisí nižší splátka operativního leasingu v porovnání s konkurenčními značkami v tomto segmentu.

Klienti často oceňují také širokou servisní síť, která vždy nabízí vysoký standard poskytovaných služeb. Je tedy pochopitelné, že s příchodem nové generace Škoda Octavia došlo ke zvýšení ceníkové ceny vozu. Jsem ale velmi rád, že mohu říct, že díky skvělému zacenění zůstatkové hodnoty octavie nové generace má fleetový zákazník možnost se s operativním leasingem od Volkswagen Financial Services dostat na prakticky stejnou splátku jako u generace předchozí, či dokonce nižší.

FOTOGALERIE