Škoda bude mít po letech vůz s pohonem zadních kol! Bude to elektrický Eniaq
Zatím jen zamaskovaný, ale s řadou konkrétních technických informací – Škoda poodhalila, jak bude vypadat její čistě elektrický vůz Enyaq iV.
Elektrické SUV bude vyráběno v hlavním výrobním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Bude se tak jednat o jediný vůz v Evropě na bázi platformy MEB, který nebude vyráběn v Německu. Sériová výroba bude zahájena na konci roku 2020. Uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2021.
Délka auta činí 4 648 mm, šířka 1 877 mm, výška 1 618 mm a rozvor 2 765 mm. Zavazadlový prostor má objem 585 l. Nízká nákladová hrana tohoto SUV umožňuje snadné nakládání těžkých nebo objemných předmětů.
V základní verzi pohání vzadu umístěný motor kola zadní nápravy. Škoda tak bude mít po letech opět v nabídce model s pohonem zadních kol. Výkonnější verze mají také druhý elektromotor umístěný vpředu, což zajistí spolehlivý přenos vysokého točivého momentu během jízdy. Nejvýkonnější verze mohou táhnout přívěs o hmotnosti až 1 200 kg. O ekologickou jízdu se stará celkem pět výkonových stupňů a tři různé kapacity baterie, které v závislosti na zvolené verzi pohání zadní kola nebo všechna kola. Vysoká účinnost baterie, pneumatiky s nízkým valivým odporem (5,9 ‰) a skvělá aerodynamika vozu SUV (cx od 0,27) umožňují dojezd až 500 km v režimu WLTP.
Základní výkonovou verzí je ŠKODA ENYAQ iV 50. Lithium-iontová baterie má kapacitu 55 kWh, respektive netto kapacitu 52 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW. Dojezd činí až 340 km. Verze ENYAQ iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh, resp. netto kapacitou 58 kWh, nabízí dojezd až 390 km. Nejdelší dojezd až 500km v režimu WLTP nabízí verze ENYAQ iV 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh, resp. netto kapacitu 77 kWh. Stejnou baterii využívá také verze 80X o výkonu 195 kW a verze vRS o výkonu 225 kW. Obě verze mají dva elektromotory a nabízí pohon všech kol. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Obě verze s pohonem všech kol nabízí dojezd až 460 km.
Vůz lze dobít z běžné domácí 230V zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW. Druhou možností je pohodlné dobíjení přes noc pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW, které trvá v závislosti na kapacitě baterie 6 až 8 hodin. Třetí možností dobíjení jsou rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z 10 % na 80 % kapacity trvá v ideálním případě pouze 40 minut.